2023-09-20, 19:10
Medlem
Kanske finns någon liknande tråd men hittade inte vid sök.

Jag ställde denna fråga nedan och en liknande fråga igår och den klarar inte av det trots att talen redan är sorterade :O När jag säger att det är fel så sägen den att "Ursäkta du har rätt... Det blir...". Och så blir det fel igen och igen. Tyckte detta var rätt dåligt även om den är genial ofta.

Vad blir summan av de 14 högsta talen i denna serie?
451
415
362
304
245
180
175
173
151
140
119
78
50
40
35
33
1
Citera
2023-09-20, 19:14
Medlem
OneTaps avatar
chat gpt e en språk modell. Inte en matte modell :P
Citera
2023-09-20, 19:27
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Jag försökte ta reda på vad som händer en människa som får en blodtransfusion fastän den inte behöver det, alltså att en fullt frisk person som "för skojs skull" fyller på sin kropp med blod. Jag vred och vände på frågan men chatgpt var hårdprogrammerad att varna för dylikheter och påpekade att man skulle vända sig till läkare. Det enda formella den hade att komma med var information om vad en blodtransfusion är och hur det används. Irriterande. Jag hade hoppats på att den skulle gräva lite i medicinsk litteratur och eventuellt hitta exempel på fall där det skett en mix-up med personer och fel person har fått blod och hur den reagerade, te.x. Icke.
Citera
2023-09-20, 19:29
Avslutad
Det beror på att ChatGPT helt enkelt inte förstår vad den läser. Det här är inget nytt.
Citera
2023-09-20, 19:32
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
chat gpt e en språk modell. Inte en matte modell :P

Men den har ju en IQ någonstans runt 155-180 enligt flera självutnämnda experter på forumet?
Citera
2023-09-20, 19:42
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelmissbruket
Jag försökte ta reda på vad som händer en människa som får en blodtransfusion fastän den inte behöver det, alltså att en fullt frisk person som "för skojs skull" fyller på sin kropp med blod. Jag vred och vände på frågan men chatgpt var hårdprogrammerad att varna för dylikheter och påpekade att man skulle vända sig till läkare. Det enda formella den hade att komma med var information om vad en blodtransfusion är och hur det används. Irriterande. Jag hade hoppats på att den skulle gräva lite i medicinsk litteratur och eventuellt hitta exempel på fall där det skett en mix-up med personer och fel person har fått blod och hur den reagerade, te.x. Icke.

Det är viktigt hur man frågar. Klarar man inte ställa korrekta exakta frågor, får man inte korrekta svar av den anledningen att den inte begriper. Inte pga brister hos den, utan pga brister i frågeställningen.
Citera
2023-09-20, 19:43
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Men den har ju en IQ någonstans runt 155-180 enligt flera självutnämnda experter på forumet?

Nja det vore ju Einstein nivå.

Däremot kanske 130-140, vilket väl är Mensa nivå.

Man kan betala och få tillgång till gpt 4, den sägs vara vassare.
Citera
2023-09-20, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface

Citat:
Jag är en språkmodell och har inte en IQ.

Citat:ChatGPT3.5
Citera
2023-09-20, 20:14
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Det är viktigt hur man frågar. Klarar man inte ställa korrekta exakta frågor, får man inte korrekta svar av den anledningen att den inte begriper. Inte pga brister hos den, utan pga brister i frågeställningen.

Jag utesluter inte det men det känns inte som att frågan var svårformulerad. Hur hade du formulerat frågan?
Citera
2023-09-20, 20:26
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargtickare
Citat:ChatGPT3.5

Folk har ju testat den, inte frågat den

https://bgr.com/tech/chatgpt-took-an-iq-test-and-its-score-was-sky-high/

GPT-4 har ett verbalt IQ på 155. När multimodulen (den kan "se" bilder) kommer till så går det nog att utföra fler av dessa tester.
Citera
2023-09-20, 20:53
Medlem
Tjata tillräckligt så svarar den vad du vill .-)
Citera
2023-09-20, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Folk har ju testat den, inte frågat den

https://bgr.com/tech/chatgpt-took-an-iq-test-and-its-score-was-sky-high/

GPT-4 har ett verbalt IQ på 155. När multimodulen (den kan "se" bilder) kommer till så går det nog att utföra fler av dessa tester.

Ok morsekungen.

Det var bara något jag kommit över
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här