Flashback bygger pepparkakshus!
2023-10-27, 18:32
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Braathen är väl en Nils van der Poel-typ som går sin egen väg och slåss med sig själv mellan att vara elitidrottare samtidigt som annat i livet lockar lika mycket eller mer.
Oerhört trist besked, hoppas det bara är em gambit för att nå andra mål
Citera
2023-10-27, 19:31
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Lucas Braathen lägger av.

Egotrippade norska idrottare som har svårt att inordna sig i ett större sammanhang.

Oreda på många fronter i norsk idrott.
Bra at det i alle fall finnes en som vet alt om norske idretts-stjerners indre agenda og kommunikasjon med forbundet, og dermed kan trekke bastante generelle konklusjoner og klassifisere den enkelte utøvers personlige egenskaper ! Imponerenede
Citera
2023-10-27, 21:17
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Bra at det i alle fall finnes en som vet alt om norske idretts-stjerners indre agenda og kommunikasjon med forbundet, og dermed kan trekke bastante generelle konklusjoner og klassifisere den enkelte utøvers personlige egenskaper ! Imponerenede

Ja, Braathen är ingen Astrid Jacobsen i alla fall.

Jag såg inte Braathens presskonferens men jag så Kläbos presskonferens och i den var det jäkligt oklart vad som Kläbo egentligen ville ha av det norska skidförbundet. Bildrättigheter nämndes (precis som när det gäller Braathen) men surrades väl mer om något vagt formulerat om att de inte fick leva sitt eget liv utan styrdes av norska skidförbundet 24 timmar per dag varje dag i veckan. Som om när de här hemma i sin egen bostad och har vilodag och ligger och slappar i tv-soffan då får de inte själva välja vilka kläder de skall ha på sig (vilket naturligtvis är nonsens).

Men intrycket blir ju snarast att de är någon form prinsessan-på-ärtan-typer.
Citera
2023-10-27, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Låter märkligt, minst sagt. Han har ju knappast segrat sig mätt. Låter som ett sätt att sätta press på förbundet, men vi får se. Vad gör han i Sölden, mer än att få maximal uppmärksamhet åt det här utspelet?

Någonstans så tänker jag så också. En 23-årig absolut toppidrottsman som säger att han lägger av, och uppger konflikt med förbundet som orsak. Någonstans känns det som någon form av utpressning

Blir i vart fall inte förvånad om han står på startlinjen åtminstone innan jul.
Citera
2023-10-28, 23:22
Medlem
LibBells avatar
Otroligt trist med Braathen. Jag tror det behövs nytänk runt landslagsuppläggen både vad gäller träning och kommersiellt.

Han är ju en ett affischnamn för hela alpinidrotten. Galen förlust när en personlighet som han slutar pga att han och förbundet inte kommer överrens.

Hur ser det ut inom friidrotten tex? Tror aldrig jag hört nått liknande därifrån.

I skidporten är det ju hur många som helst som av olika orsaker i perioder stått utanför landslagen och/eller varit i konflikt med förbundet. Kalla, Pärmen, Frida, Maja, Kläbo, Kristoffersen, osv...

Känns som det behövs modernisering runt föbunden och landslagsuppläggen inom vintersporterna.
Citera
2023-10-28, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LibBell
Otroligt trist med Braathen. Jag tror det behövs nytänk runt landslagsuppläggen både vad gäller träning och kommersiellt.

Han är ju en ett affischnamn för hela alpinidrotten. Galen förlust när en personlighet som han slutar pga att han och förbundet inte kommer överrens.

Hur ser det ut inom friidrotten tex? Tror aldrig jag hört nått liknande därifrån.

I skidporten är det ju hur många som helst som av olika orsaker i perioder stått utanför landslagen och/eller varit i konflikt med förbundet. Kalla, Pärmen, Frida, Maja, Kläbo, Kristoffersen, osv...

Känns som det behövs modernisering runt föbunden och landslagsuppläggen inom vintersporterna.

Men hvordan skal ledelsen kunne gi seg millionlønn hvis de ikke har utøverne å utnytte?
Citera
2023-10-28, 23:54
Medlem
LibBells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pg46
Men hvordan skal ledelsen kunne gi seg millionlønn hvis de ikke har utøverne å utnytte?

Jag vet inte, jag har inga bra svar. Jag bara konstaterar att det nuvarande upplägg är daterat både träningsmässigt och kommersiellt.

Det behövs ett nytänk på många plan för att vintersporterna ska vara moderna och relevanta och kunna nära både bredd och stjärnor.
Citera
2023-10-29, 07:22
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibBell

Svårt att jämföra med friidrotten då det fungerar så annorlunda i den idrotten.

Sedan är jag inte så kategorisk när det gäller landslagsmodellen, det sker ju försök att modernisera den (i Sverige bland annat).
Citera
2023-10-31, 17:49
Medlem
Aronsson har redan räknat bort Levi. Nästa chans är USA i slutet av november. Blir uppförsbacke från start den här säsongen med andra ord. Hon har dock viss marginal för att hålla sig i första startgrupp.
Senast redigerad av frankkk 2023-10-31 kl. 17:52.
Citera
2023-11-01, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Aronsson har redan räknat bort Levi. Nästa chans är USA i slutet av november. Blir uppförsbacke från start den här säsongen med andra ord. Hon har dock viss marginal för att hålla sig i första startgrupp.

Det är märkligt att det alltid är norskor som fuskar i vinteridrott. Är det inte astmamedicin eller anabolläppstift så är det något annat:

Citat:
Då alpina världscupen startade på lördagen var det direkt en åkare som fastnade i den uppmärksammade fluorkontrollen.

Testningsproceduren fann olovliga fluormängder på norskan Ragnhild Mowinckels skidor och hon diskades efter första åket.
Citera
2023-11-01, 21:55
Medlem
Läste jag inte nånstans att norska förbundet köpt en egen maskin? Och jättemärkligt att bara en norska åker fast, eller är servicemännen i alpint lite mera frifräsare och kör efter eget huvud? Jag följer mest längdsport och där har ju alla åkare i samma lag i princip samma glidvalla.

Men tillslut så verkar det ju snarare som lite av en kvalitetsstämpel på testmaskinen att den faktiskt funkar som avsett.
Citera
2023-11-04, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten

Situasjonen er selvfølgelig ikke helt lik, men NCAA (foreningen for amerikanske college idretter) hadde en liknenede linje som det norske skiforbundet når det kommer til bilde rettigheter og slikt, og nå risikerer de å måtte betale 4,2 milliarder dollar i straff til tidligere utøvere:

https://www.cbssports.com/college-football/news/judges-ruling-could-lead-to-billions-in-damages-as-worst-case-scenario-rears-head-for-ncaa/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in