Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Verkar som om 08orna är snabba på att skylla ifrån sig. Men när man ser bilderna på bilar som glider nerför backar en efter en. Måste man inte tänka lite själv, anpassa hastigheten efter underlaget, inte efter bakomvarande bil?
Och att skylla på trafikmängden är bara idiotiskt. OM folk tänkte till innan/medan man körde så skulle man slippa de flesta/alla problemen.
Förra hösten, i mitten av oktober kom det 30 cm snö på lite drygt 2 timmar här. Trots det var bussen inte mer än gissa vad, 10 minuter sen på en sträcka av 7 mil. Visst är det mindre trafik, men det är inte hela sanningen. Och kan ju bara dra exemplet en släkting hade från militären. Man hade nya fyrhjulsdrivna fordon vilka man gav till värnpliktiga söderifrån, medan de äldre hamnade hos norrlänningarna. Gissa vilka som hamnade i dikena? Den enda söderifrån som inte hamnade i dike var en som jobbat som lastbilschaufför i norrland.
Problemet är ju att folk överdriver sitt anpassande och åker för sakta.
Denna bild tog jag idag på väg hem från jobbet.
http://img262.imageshack.us/my.php?image=20071114040zx9.jpg
Det var 0 grader ute. Jag ligger som ni ser i 80km/h (enbart för att ta kortet). Det är 3-filig motorväg med 110km/h som tillåtna hastighet.
Den röda bilen som ni ser genom ratten körde jag sen senare om (bilen framför den har precis bytt till hennes fil, det var en kärring, efter det att han oxå kört om på insidan).
Hon kör alltså runt 70km/h i mittfilen på en 110-väg bara för att det är 0-gradigt och tänker att det kanske kan frysa till snart.
Detta skapar fruktansvärda köer eftersom ingen vågar köra om på insidan då det är olagligt (jag skiter fullständigt i det).
Är det alltså ingen annan som fattar att det är dessa långsamma jävla förare som är grunden till olyckorna då det är dom som skapar köerna och tvingar folk till filbyten och kraftiga inbromsningar?