2007-11-14, 19:15
Medlem
johnny-62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gefy
De flesta som har detta syndrom kan ju stava ändå?

Hur som helst de som bor norrutöver kör på vägar där en bil passerar varje halvtimme.
De har ingen aning om hur det är i 08-området. Kom ner och visa oss hur man kör i dessa förhållanden så kanske vi lär oss?
Tveksam om det går att lära er köra på vintervägar..
Citera
2007-11-14, 20:16
Medlem
Verkar som om 08orna är snabba på att skylla ifrån sig. Men när man ser bilderna på bilar som glider nerför backar en efter en. Måste man inte tänka lite själv, anpassa hastigheten efter underlaget, inte efter bakomvarande bil?

Och att skylla på trafikmängden är bara idiotiskt. OM folk tänkte till innan/medan man körde så skulle man slippa de flesta/alla problemen.

Förra hösten, i mitten av oktober kom det 30 cm snö på lite drygt 2 timmar här. Trots det var bussen inte mer än gissa vad, 10 minuter sen på en sträcka av 7 mil. Visst är det mindre trafik, men det är inte hela sanningen. Och kan ju bara dra exemplet en släkting hade från militären. Man hade nya fyrhjulsdrivna fordon vilka man gav till värnpliktiga söderifrån, medan de äldre hamnade hos norrlänningarna. Gissa vilka som hamnade i dikena? Den enda söderifrån som inte hamnade i dike var en som jobbat som lastbilschaufför i norrland.
Citera
2007-11-14, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diemon!
I Sthlm kör kanske 20% bra.
I andra halvstora städer kanske 10% i snitt
På landet: Max 1%.

Får man fråga vart källan till dessa uppgifter finns?
Citera
2007-11-14, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Verkar som om 08orna är snabba på att skylla ifrån sig. Men när man ser bilderna på bilar som glider nerför backar en efter en. Måste man inte tänka lite själv, anpassa hastigheten efter underlaget, inte efter bakomvarande bil?
Och att skylla på trafikmängden är bara idiotiskt. OM folk tänkte till innan/medan man körde så skulle man slippa de flesta/alla problemen.

Förra hösten, i mitten av oktober kom det 30 cm snö på lite drygt 2 timmar här. Trots det var bussen inte mer än gissa vad, 10 minuter sen på en sträcka av 7 mil. Visst är det mindre trafik, men det är inte hela sanningen. Och kan ju bara dra exemplet en släkting hade från militären. Man hade nya fyrhjulsdrivna fordon vilka man gav till värnpliktiga söderifrån, medan de äldre hamnade hos norrlänningarna. Gissa vilka som hamnade i dikena? Den enda söderifrån som inte hamnade i dike var en som jobbat som lastbilschaufför i norrland.

Problemet är ju att folk överdriver sitt anpassande och åker för sakta.

Denna bild tog jag idag på väg hem från jobbet. http://img262.imageshack.us/my.php?image=20071114040zx9.jpg
Det var 0 grader ute. Jag ligger som ni ser i 80km/h (enbart för att ta kortet). Det är 3-filig motorväg med 110km/h som tillåtna hastighet.

Den röda bilen som ni ser genom ratten körde jag sen senare om (bilen framför den har precis bytt till hennes fil, det var en kärring, efter det att han oxå kört om på insidan).
Hon kör alltså runt 70km/h i mittfilen på en 110-väg bara för att det är 0-gradigt och tänker att det kanske kan frysa till snart.

Detta skapar fruktansvärda köer eftersom ingen vågar köra om på insidan då det är olagligt (jag skiter fullständigt i det).

Är det alltså ingen annan som fattar att det är dessa långsamma jävla förare som är grunden till olyckorna då det är dom som skapar köerna och tvingar folk till filbyten och kraftiga inbromsningar?
Citera
2007-11-14, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flygfisk
Nej vi behöver hela landet för att överleva. Sthlm behöver Norrland och Norrland behöver Sthlm så enkelt är det.

Jag tyckte det där lät lite pannkaka .Och för att inte den här tråden helt skulle balla ur kan du numera lufta dina lokalpatriotiska tankar eller tillföra med lite urbaniserings-ekonomi i denna tråd:
Behöver vi Norrland?

Välkommen!
Citera
2007-11-14, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75

Den röda bilen som ni ser genom ratten körde jag sen senare om (bilen framför den har precis bytt till hennes fil, det var en kärring, efter det att han oxå kört om på insidan).
Hon kör alltså runt 70km/h i mittfilen på en 110-väg bara för att det är 0-gradigt och tänker att det kanske kan frysa till snart.

Detta skapar fruktansvärda köer eftersom ingen vågar köra om på insidan då det är olagligt (jag skiter fullständigt i det).

Det är väl inte olagligt? Man får väl köra om på insidan i kösituationer och upp till 70 km/h (Är inte riktigt säker på den punkten dock...)

Kul är att hela din värld bara handlar om hastigheten! Dina resonmang, ditt nick och antagligen hur snabb du är i sänghalmen.. Fortsätter du så här kommer du nog vara först till bårhuset...

Ett plus är att du kan tankeläsa kärringar, är du telepatisk?
Citera
2007-11-14, 21:24
Medlem
Citat:

Denna bild tog jag idag på väg hem från jobbet. http://img262.imageshack.us/my.php?image=20071114040zx9.jpg
Det var 0 grader ute. Jag ligger som ni ser i 80km/h (enbart för att ta kortet). Det är 3-filig motorväg med 110km/h som tillåtna hastighet.

Är det alltså ingen annan som fattar att det är dessa långsamma jävla förare som är grunden till olyckorna då det är dom som skapar köerna och tvingar folk till filbyten och kraftiga inbromsningar?

Visst går det ibland överdrivet långsamt. MEN hellre långsamt och komma fram hel än att smälla på vägen. Har du smällt en älg efter en sjuttiväg mitt i vintern. Det är ingen trevlig historia.

Sen är det stor skillnad i mentalitet bland förare i norrland och längre söderut.
Citera
2007-11-14, 21:36
Medlem
Relays avatar
Citat:

Det kanske är sådana som du som är den egentliga orsaken genom att du kör aggresivt och förmodligen också grovt överskattar din körförmåga. Jag hade det tveksamma nöjet att åka med en person en gång som hela tiden körde aggresivt, öppet klagade på andra bilister under resans gång och tog aggresiva beslut. Jag åker aldrig med honom igen. Och du kanske bör se på dig själv hur du beteer dig i trafiken innan nån dödas för din skull.
Citera
2007-11-14, 21:55
Medlem
Suck...vad många tycks missa är att trafikeländet inträffade på väg 73...alltså den väg (med ett körfält i vardera riktning) som går ner mot Nynäshamn. Vägen har under flera år varit föremål för debatt och många har förespråkat en utbyggnad av nämnda väg. Eftersom man i Nynäshamn har en stor hamn med mycket tung trafik som ska både från och till färjorna utsätts vägen tidvis för hård belastning. En olycka innebär ofta även sommartid att köerna blir extremt långa. När ett antal lastbilar ställde sig tvärs över vägen igår pga halkan förstår väl de flesta att det blev milslånga köer. Om jag inte missminner mig ska nu en breddning av aktuell väg vara på gång. Till er som jämför Norrland med Stockholm...Vakna!!!
Citera
2007-11-14, 22:29
Bannlyst
Väg 73 har debatterats länge, hur den ska dras som ny motorväg och vem som ska betala sista biten ner till Nynäshamn. Gotlandsbåtarna går där och en färja till Polen?

Dom sa att det är mest problem med Polska tradare och dragfordon på dåliga sommardäck.
Fast vintern i Polen kan inte vara somrigare än i norra Tyskland, fritte tolererar nog inga på dåliga sommardäck, kommer det sämsta just hit även i detta fall?

Vägverket säger att dom haft full pådrag sedan natten innan, vad jag minns har de brist på pengar till allt, när tidigare vänstern skurit ner anslag som istället gått på export och till andra, det är på väg att sakta ändras nu.

Rent otroligt annars med stillestånd 12 timmar på en huvudled ut från rikets största stad, "men varför har de aldrig dessa problem i Norrland"?
Brist på Polacker?

På pendeltåget och vägen hade träd rasat ner= dålig koll.

Bandvagnar kom till räddning, vilka ska sköta det om militären rustas ner och ska kriga utrikes?

Ska det ta sån tid att röja träd?
Citera
2007-11-14, 23:40
Medlem
Photechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Töhöhö... fjant! Varför har man aldrig om snökaos i Luleå, Umeå eller Sundsvall då? Det är ju inga bonnhålor direkt...

Fel!! Det är precis vad det är..

pottymannen - du är vad man i dagligt tal refererar till som intelligent..!!
Citera
2007-11-14, 23:46
Avslutad
Citat:

Btw när tänkte du växla, eller du brukar hålla jämn hastighet med motorn
på relativt höga varv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in