Citat:
Ursprungligen postat av
Kraftkarl
Det är väldigt stor skillnad på nefrogen och neurogen diabetes insipidus, vid nefogren typ så regerar inte njurarna på hormonet ADH. Det är ett väldigt komplicerat sjukdomstillstånd och det kan vara alltifrån medfött infektioner/inflammationer i njurarna samt en bieffekt av mediciner. Mina kunskaper i endokrinologi är begränsade för att kunna ge dig det svar du söker. Även i flera västländer är det ganska så stor kunskapsbrist, men har för mig att Tyskland gjort framsteg.
Se till att alltid ha god tillgång till vätska och får du i dig före lite vätska finns det stor risk att du kommer få svåra kramper, drabbas av förvirring, trötthet och få mycket dåligt allmänmäntillstånd. Personer med diabetes insipidus brukar ha svårt att konsumera drycker som inte är kalla, de får även sämre sömnkvalitet på grund utav frekvent urinering och törst som leder till flera uppvak med störd nattsömn. Inte vanligt att de som lider av diabetes insipidus dricker flera liter på raken för att bara efter en stund kissa ut allt.
De kan bli svårt att hitta en perfekt elektrolytbalans som passar individen bäst.
Befängt påstående och inget du kan åtgärda med kosten i dessa fall.
¨
Problemet i mitt fall är att jag mår ganska bra psykiskt utan läkemedel, men då blir nattsömnen förstörd och jag orkar knappt fungera med hjärtklappning och högt blodtryck som följd (vaknar 10 ggr per natt för att kissa får ingen som helst sammanhängande sömn). Om jag tar läkemedlet så får jag sova (ibland, ibland funkar det inte alls), men blir deprimerad och mår psykiskt för dåligt för att orka fungera... Totalt moment 22.
Tacksam för ditt svar! Intressant att jag inte råkat ut för några av de symptomen som du nämner! Det enda jag får är nedstämdheten. Min läkare svarade aldrig om den är Nefrogen är Neurogen, får fråga henne igen...
Hur kommer det sig att du kan så mkt om detta? Har du möjligtvis den själv? Aldrig träffat någon annan som har denna!
OBS: Detta är inte kostrelaterat utan handlar altså om njurarna/hjärnans hormon-produktion. Har 0 samband med Diabetes melitus (de funderar tom på att ändra namnet eftersom de är så olika) så att ändra kosten är förmodligen ingen lösning. Äter ganska bra; får i mig det mesta på kostcirkeln.