Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-19, 17:01
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightLion
Microsoft behöver förbättra sitt OS till att vara användarvänligt igen som windows 7 var, alla annonser och alla bakgrundsprocesser, det tar på både ramminne och processorn.

Jupp hade ju varit trevligt, men MS förväntar sig casha in mer på de funktionerna än de förlorar på användarbortfall på grund av dem. En gungor-och-karuseller-fråga. De kommer aldrig ge dig en bättre användarupplevelse på sin egen bekostnad.

Citat:
Varför tillåts microsoft förstöra sitt OS till det sämre? Dom behöver gå tillbaka till ritbordet och lansera windows 7 igen med bra brandvägg och antivirus.

För att du (?) och tillräckligt många andra användare tillåter dem genom att likförbannat öppna plånboken.
Citat:
Annonser i windows 10 är inte bra för en, inte heller alla bakgrundsprocesser osv, om det går i samma bana som detta så måste microsoft ge sig och förlora kunder i framtiden.

Annonser är bra för Microsoft tills de förlorar så många kunder att det inte längre är bra. Tills dess kommer det fortsätta på samma eller värre vis. Förmodligen det senare, man kan nog kallt räkna med att den grodan inte är färdigkokt än. Vad som är bra för dig och andra kunder är helt sekundärt, tills ni slutar vara kunder på grund av det.

Citat:
Min fråga:

Är det bara jag som tröttnat på alla annonsid och alla annonser som microsoft har, kommer vi i framtiden slippa detta i nya operativsystemen, de tar mycket resurser.

Windows 7 var fint en gång i tiden, sedan förstörde microsoft sitt os med alla annonser och dåliga grejer, däremot är operativsystemet up to date att den är mer säker att använda, men bygg något bättre nästa gång.

Är nog många som tröttnat, men inte tillräckligt mycket för att byta till något annat. Innan det sker i tillräckligt stor skala kommer inget förändras till det bättre.

Vill man verkligen köra Windows, men slippa få massa skit nedtryckt i halsen, föreslår jag att åtminstone den som har en lite mer relaxad attityd i upphovsrättsfrågan tar en flukt på W10 LTSC
Citera
2023-09-19, 17:07
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Microsoft behöver förbättra sitt OS till att vara användarvänligt igen som windows 7 var, alla annonser och alla bakgrundsprocesser, det tar på både ramminne och processorn.

Varför tillåts microsoft förstöra sitt OS till det sämre? Dom behöver gå tillbaka till ritbordet och lansera windows 7 igen med bra brandvägg och antivirus.

Annonser i windows 10 är inte bra för en, inte heller alla bakgrundsprocesser osv, om det går i samma bana som detta så måste microsoft ge sig och förlora kunder i framtiden.

Min fråga:

Är det bara jag som tröttnat på alla annonsid och alla annonser som microsoft har, kommer vi i framtiden slippa detta i nya operativsystemen, de tar mycket resurser.

Windows 7 var fint en gång i tiden, sedan förstörde microsoft sitt os med alla annonser och dåliga grejer, däremot är operativsystemet up to date att den är mer säker att använda, men bygg något bättre nästa gång.

Ja det är skit. Men Microsoft är ett vanligt företag som får göra som de vill, så länge de inte bryter mot några lagar.

Skaffa Mac eller Linux om du inte vill ha Windows. Om de inte heller duger så får du använda något annat, utveckla något eget eller helt enkelt vara utan dator. Inte svårare än så.
Citera
2023-09-19, 17:18
Medlem
hallonyoghurts avatar
Att köra Linux är idag mycket enklare än det har varit förr om man väljer en ”nybörjardistro” som Ubuntu eller Linux Mint (ingen skam i att köra dem även om man är en mer avancerad användare). Har man enklare behov så behöver man knappt någonsin sitta i en terminal om man inte vill.
Citera
2023-09-19, 17:37
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Problemet tycker jag med Windows 11 är att det har du en dator som är snabb men några år gammal kan du inte uppgradera till 11.
Tillhör dom som har en dator länge.

Det går!
Citera
2023-09-19, 18:08
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Vill man verkligen köra Windows, men slippa få massa skit nedtryckt i halsen, föreslår jag att åtminstone den som har en lite mer relaxad attityd i upphovsrättsfrågan tar en flukt på W10 LTSC

Jag kör enbart Windows 10 Enterprise LTSC eftersom jag har dålig erfarenhet av "vanliga" Windows som förstört mitt system med Windows Update. Ja, snacka om restore points, jag använder dem även i LTSC, men sådant här ska inte hända från första början. Även användaren Mobiltelefon har råkat ut för detta, så det är inte bara jag. Med Enterprise LTSC får man bara säkerhetsuppdateringar i efterhand som blivit kritiskt testade.
Citera
2023-09-19, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det går!
Eller bara köra Linux.
Citera
2023-09-19, 18:11
Medlem
Goulburns avatar
Citat:

Min fråga:

Skulle byta direkt från Microsoft till något annat om jag var säker på att det fungerade i praktiken. Men vad händer med de dokument jag har gjort med hjälp av Windows eller Excel program. Kan väl inte uppdatera dessa i framtiden om jag lämnar Microsoft? Hur fungerar skickandet av mail om jag skulle sluta använda Outlook samtidigt som alla andra har det kvar?

Lever vi alla i Microsofts program diktatur?
Citera
2023-09-19, 18:26
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det är säkrare.
Det har Android-stöd, vilket kommer bli än bättre.
Det kommer nu få inbyggt stöd för Zip, RaR o.s.v.
Bättre funktioner i Explorer vilken kommer fortsätta utvecklas.

Så det finnns en del smått och gott som gör det intressantare.

Det som inte är till mångas belåtenhet, t.ex allt s.k "bloat", går ju att avinstallera. Det mesta av det negativa med W11 kan man själv fixa till. T.o.m få det att se ut som W7 gjorde, om man vill.
.
Vi som bara vill se, läsa och skriva på våra datorer och inte lägga ner tid på att lära oss hur datorprogram är uppbyggda och sedan med jämna mellanrum tvingas sätt oss in vad som Microsofts data programmerare ändrat i programmen finns också.
Citera
2023-09-19, 18:31
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Jag kör enbart Windows 10 Enterprise LTSC eftersom jag har dålig erfarenhet av "vanliga" Windows som förstört mitt system med Windows Update. Ja, snacka om restore points, jag använder dem även i LTSC, men sådant här ska inte hända från första början. Även användaren Mobiltelefon har råkat ut för detta, så det är inte bara jag. Med Enterprise LTSC får man bara säkerhetsuppdateringar i efterhand som blivit kritiskt testade.

Jo, LTSC är trevligt. Windows 10 som det borde vara liksom. Instämmer även kring restore points

Kokade över nångång när W10 var relativt nytt. Satt på tåget, skulle göra nåt på datorn, men blev av någon anledning tvungen att starta om den först. En update låg och väntade, och det går som bekant inte att starta om W10 lättvindigt utan att installera sådana. Visade sig vara en oombedd feature update. Tog typ merparten av resan för skiten att bli klar. Blev lite lätt eruptiv...

När jag kom hem åkte GA (eller om jag körde SA) ut och LTSC in. Har inte tittat mig i backspegeln sen dess
Citera
2023-09-19, 21:47
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Skulle byta direkt från Microsoft till något annat om jag var säker på att det fungerade i praktiken. Men vad händer med de dokument jag har gjort med hjälp av Windows eller Excel program. Kan väl inte uppdatera dessa i framtiden om jag lämnar Microsoft? Hur fungerar skickandet av mail om jag skulle sluta använda Outlook samtidigt som alla andra har det kvar?

Lever vi alla i Microsofts program diktatur?

Använd någon tredjeparts webbaserade tjänster, t.ex. borde det uppenbara förstahandsvalet för ALLA vara Googles olika tjänster - Google Documents, Google Sheets, Gmail, Google Drive, etc. Begriper verkligen inte varför privatpersoner envisas med att använda Microsoft Word och Outlook, WTF liksom? Det är inte 1995 längre. Att företag blir insnärjda i Microsofts ekosystem är ju en sak, men privatpersoner kan ju välja fritt. Om inte Googles tjänster duger så finns exempelvis OpenOffice och LibreOffice, med mera.

Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
.
Vi som bara vill se, läsa och skriva på våra datorer och inte lägga ner tid på att lära oss hur datorprogram är uppbyggda och sedan med jämna mellanrum tvingas sätt oss in vad som Microsofts data programmerare ändrat i programmen finns också.

Som sagt - SÄRSKILT för de som "bara vill se, läsa och skriva" så begriper jag verkligen inte varför man väljer något så infernaliskt tillkrånglat, buggigt och allmänt undermåligt som Microsofts olike system. Google har allt du behöver och mer därtill, gratis (jaja, det är du som är produkten, bla. bla. samma sak gäller Microsoft).

Hatar att min arbetsgivare använder Microsofts skitgrejer, speciellt Outlook som är som en dålig, buggig, parodi på Gmail... finns stora företag som använder Googles system, men tyvärr blir många pålurade Microsofts ekosystem av köpte/mutade IT-administratörer...
Citera
2023-09-20, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Som sagt - SÄRSKILT för de som "bara vill se, läsa och skriva" så begriper jag verkligen inte varför man väljer något så infernaliskt tillkrånglat, buggigt och allmänt undermåligt som Microsofts olike system. Google har allt du behöver och mer därtill, gratis (jaja, det är du som är produkten, bla. bla. samma sak gäller Microsoft).

Hatar att min arbetsgivare använder Microsofts skitgrejer, speciellt Outlook som är som en dålig, buggig, parodi på Gmail... finns stora företag som använder Googles system, men tyvärr blir många pålurade Microsofts ekosystem av köpte/mutade IT-administratörer...

Har gjort IT-service åt diverse småfirmor. De kan i princip delas upp i två lag:

de som använder Google Workspace på blandade plattformar och det mesta fungerar smidigt, bra och utan driftstopp och krångel.
de som fortsätter använda Windows och skrivbordsversioner av Office, och har en helt ofantlig länga strul med ickefungerande/oförståelig licensiering, programkrascher, och plugins till Office som har buggar såväl som faktiska Office som har buggar.
Det ska dock sägas att jag inte känner till någon firma som har gått över till helt molnbaserat O365. Möjligt att detta är en seriös konkurrent till Google Workspace.

Men nu om man snackar om traditionella set-ups. Även den färskaste desktopversionen av Outlook 365 är något så förbannat dålig att man funderar på hur den ens gick till Release Candidate stadiet. Sväller den lokala epostdatabasen för IMAP över ca 50 gigabyte kraschar i allmänhet programmet till ett obrukbart stadium och kräver relativt avancerade handgrepp från IT-support som måste köra ett gammalt verktyg som reparerar OST-databasfiler som om det fungerar tar flera timmar, eller synka om hela epostlängden från server vilket också tar flera timmar... Den som sitter i kundservice/reception blir inte så glad när det händer...

Ja - ett epostprogram som är tänkt att användas i produktion på firmor 2023 klarar inte av att hålla 50 gigabyte data i schack. Helt otroligt dåligt.

Windows 11? Har inga större problem med det förutom att gränssnittet blivit än konstigare. Startknappen på godtyckligt ställe ungefär mitt i skärmens nederrad - varför? Då behöver man jaga efter den mentalt, kan inte bara slänga ner musen längst till vänster.

Men det är förstås nedlusat med reklam och en radda preloaded software som inte har där att göra. En Chromebook eller Mac kommer levererad nästan helt ren, utan reklam.
Citera
2023-09-20, 20:45
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Har gjort IT-service åt diverse småfirmor. De kan i princip delas upp i två lag:

de som använder Google Workspace på blandade plattformar och det mesta fungerar smidigt, bra och utan driftstopp och krångel.
de som fortsätter använda Windows och skrivbordsversioner av Office, och har en helt ofantlig länga strul med ickefungerande/oförståelig licensiering, programkrascher, och plugins till Office som har buggar såväl som faktiska Office som har buggar.
Det ska dock sägas att jag inte känner till någon firma som har gått över till helt molnbaserat O365. Möjligt att detta är en seriös konkurrent till Google Workspace.
En ytterligare fördel som Google-ekosystemet har över Molnbaserade O365 är att det är hyfsat lätt (även för hemmapularen/kontorsnörden) att automatisera Google-produkterna med Javascript på server sidan (Apps Script).
Microsoft har visserligen tagit sig på det här området, men är fortfarande långt efter. Just nu hypas "AI" men svenska företag har väldigt mycket kvar på automatiseringssidan för att spara tid och effektivitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in