Ursprungligen postat av
slitochslang1
+1 på detta. Är du vid Vällingbyskolan ska det vara knäpptyst, utan biltrafik eller någon som går bredvid och pratar dig i örat, för att du ska alls ska höra ljudet när någon skjuter nere vid Råckstavägen/Mulltrågatan/den där som går upp mot Ica Söderberga. Och hör du något alls kommer det inte låta som pistol-eld, utan som någon slår till en vägkon eller liknande mer något.
SÅ långt från Vällingbyskolan är det. "Nära Hemköp", "Nära tunnelbanan" eller bara "nära korsningen Råckstavägen/Mulltrågatan" vore alla väldigt mycket rimligare.
Vad gäller ljuddämpare: vapen för smuggling kommer sällan i en trälåda med 16 likadana vapen, färdigmonterade eller systematiskt isärplockade för transport. Det brukar snarare handla om en baklucka med blandad kompott av vapenslag, modeller och skick och med väldigt varierande historik. Du köper med få undantag rubbet och när du fått sakerna levererade kan det vara allt från en utbildad vapensmed med fullutrustad verkstad till Bessim och Yildiz i ett Shurgard-förråd som sorterar, servar och monterar.
Man kan alltså inte klicka i en box, som typ Ebay, att "jag vill köpa till en ljuddämpare som passar till det här vapnets gänga" eftersom vapnen inte köps från typ bam-bamazon.com eller direkt från tillverkare. Att sourcea en dämpare till det vapen du i slutändan håller i handen är inte det enklaste, eftersom en vapenhandlare bara får sälja dämpare till de vapen du har licens för. Eftersom du troligtvis inte har en Zasta-licens kan du inte köpa en dämpare till den över disk, och eftersom det troligtvis är typ en Zastava, en skorpa eller kanske en kalle du har är det svårt att köpa en dämpare ens från en handlare som sköter det under disk. Jag lovar dig att även handlaren har svårt att få tag på tillbehör till vapen som sällan finns på den svenska (öppna) marknaden, i synnerhet av en otillåten vapentyp. Och just Zastas tror jag inte ens tillverkas med gänga för ljuddämpare.
Säg att du får tag i ett vapen som är ganska vanligt på svenska marknaden, typ en Glock 19. Då kan du relativt lätt få tag i en passande ljuddämpare. Du kan köpa under disk av en vapenhandlare, stjäla en, låta någon med en laglig puffra köpa den åt dig, eller tusen andra sätt.
Men toppen. Du fick förvisso betala 3-5 gånger så mycket och leta dubbelt så länge för din Glock som för en serbisk smuggelpuffra, men nu har du både den och en modern ljuddämpare som både passar gängan och har rätt längd för din modell. Äntligen! Du har hur många 9mm-bulor som helst, för DE är åsmintone hur lätta som helst att få tag i. Glad i hågen åker du ut i skogen, klipper i magasinet, mantlar och trycker av. Det ekar i hela skogen, precis som vanligt, och efter att ha tömt magasinet konstaterar du besviket att det som vanligt känns som du har fått vaxpropp, även om du kanske slipper ringandet i öronen helt.
Normala 9x19mm spränger ljudvallen, och det låter lika mycket som gasexpansionen, med skillnaden att du inte kan göra något åt boomen. En ljuddämpare på ett vanligt handeldvapen är praktiskt taget verkningslös vid en mynningshastighet över 342m/s. Det finns 9x19mm med utgångshastiget på 300m/s, och använder du sådan med en modern ljuddämpare kommer det enda du hör vara mekanismen. Sådan ammunition är dock betydligt dyrare, utbudet är jämförelsevist mikroskopiskt, och den är även oerhört kvalitetskänslig.
Så för att till slut svara på frågan, och få slut på alla spekulationer om ljuddämpares effektivitet: det är en väldigt liten del av de olagliga vapen vi har i Sverige som en ljuddämpare kan anskaffas till. Med ett sådant vapen, och en kommersiell ljuddämpare, kan man lika gärna skjuta med en skitbillig serb-picka om man inte även använder dyr och svåranskaffad underljuds-ammunition.
Har man alla de, väldigt dyra och värdefulla, rariteterna kan du tömma ett magasin i ett trapphus utan att det hörs i lägenheterna, givet att kulorna stannar i målet.
Tror någon på allvar att det är resurser man lägger på random kaos-blattar som knappt kan träffa rätt lägenhetsdörr en gång? Vi snackar om kanske en handfull personer i landet som har alltihop, och de är inte några som jagar snubbar på Råckstavägen och åker elsparkcykel därifrån.
Långt inlägg och kanske lite OT, men jag blir så trött på bilden att det här är ett krig med professionella soldater eller mördare. Det är ett krig mellan barn och unga män, utan konsekvenstänk eller minsta analytiska förmåga, som springer runt,med vapen de aldrig ens sett förr, och skjuter hej vilt "on a hunch." De kan inte sikta, de kan inte stå, de har ingen koll på effektiv räckvidd på sina vapen, och det KOMMER bli fler utomstående offer på grund av det. Kidsen (dvs de flesta under 30) som gör det här har ingen som helst aning om vad de håller på med, de skulle lika gärna kunna springa runt med bombvästar i våra ytterområden för snart kommer någon med en skorpa och hans måltavla se varandra på varsin sida om ett led med dagisbarn eller något.
Ingen av dem har koll. Ingen av dem är någon don. Ingen har någon förmåga att bedriva ett krig. De försöker döda så många som möjligt av varandra för att de är osams. Det är inte krig, de är inte mäktiga kingpins som leder stora brottssyndikat. De är snubbar som blir kränkta och har tillräckligt många svagbegåvade får som skjuter för att "han var dum mot mej wäääh."
Missuppfatta mig inte, jag vet att de alla tre skulle kunna få mig knäppt om de ville. Deras får har vapen, det är allt som behövs. Något annat slags makt har de inte.
Vapen, både det tekniska och handeln, är jag väldigt väl bekant med. Rawa, Greken och den här "jordgubben" (jag skulle överväga att skjuta den som gav mig det namnet i sammanhanget) är inga jag känner, men jag har rätt god insikt i faktiskt _organiserad_ brottslighet och det här är _inte_ det.