• 1
  • 2
2023-09-16, 17:31
Medlem
donenzo123s avatar
Om man har ett grått bälte som barn i BJJ vad motsvarar det som för vuxna? Barn har ju fler bälten att få än vuxna så vilket motsvarar ett grått sått säga? måste ju vara blått känner jag
Citera
2023-09-16, 17:51
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donenzo123
Om man har ett grått bälte som barn i BJJ vad motsvarar det som för vuxna? Barn har ju fler bälten att få än vuxna så vilket motsvarar ett grått sått säga? måste ju vara blått känner jag

Det där bältet betyder ju ingenting alls, du har inte klarat av en kravlista som för andra kampsporter har.
Citera
2023-09-16, 17:56
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Det där bältet betyder ju ingenting alls, du har inte klarat av en kravlista som för andra kampsporter har.

vilken kravlista? varför skulle en sport jämföra sig med en annan?
Citera
2023-09-16, 17:57
Medlem
donenzo123s avatar
Citat:

Det betyder ju visst nåt med tanke på att det är mer än vitt eller har jag fel
Citera
2023-09-16, 17:59
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
vilken kravlista? varför skulle en sport jämföra sig med en annan?
Som dom säger själva om sina bälten.
Citat:
​Bälten i BJJ är lite annorlunda än i andra kampsporter. Vi har inga traditionella graderingar. Det finns inga direkt tekniska eller fysiska krav på utövaren.

Det är knappast att du behöver kunna portugisiska namnen för alla slag, sparkar, kast, nedtagningar, fasthållningar...
Och givetvis kunna utföra dom korrekt.
Citera
2023-09-16, 18:01
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donenzo123
Det betyder ju visst nåt med tanke på att det är mer än vitt eller har jag fel

Vad betyder det då? Vad ska du ha gjort för att förtjäna ditt bälte? Ingenting direkt
Citera
2023-09-16, 18:01
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Som dom säger själva om sina bälten.

Det är knappast att du behöver kunna portugisiska namnen för alla slag, sparkar, kast, nedtagningar, fasthållningar...

nej dom lägger mer vikt på sina bälten än så.

varför du tror det inte betyder nåt är helt obegripligt.
Citera
2023-09-16, 18:18
Medlem
Fummys avatar
Citat:
nej dom lägger mer vikt på sina bälten än så.

varför du tror det inte betyder nåt är helt obegripligt.

JA men för helvete då din pajas stå inte bara där och släng en liten piss kommentar, visa vad som krävs för att ta dessa olika bälten.
Jag sökte och citerade vad klubben själv kommenterat och du nöjer dig inte , det är nog troligare att du vet än BJJ klubben.
Ni båda vet ju för fan inte ens om vad bälten motsvarar, de handlar väl om tid i klubben osv om nått men man kan fortfarande va pissdålig.
Citera
2023-09-16, 18:21
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
JA men för helvete då din pajas stå inte bara där och släng en liten piss kommentar, visa vad som krävs för att ta dessa olika bälten.
Jag sökte och citerade vad klubben själv kommenterat och du nöjer dig inte , det är nog troligare att du vet än BJJ klubben.
Ni båda vet ju för fan inte ens om vad bälten motsvarar, de handlar väl om tid i klubben osv om nått men man kan fortfarande va pissdålig.

Här kan du läsa lite:

http://www.lund-grappling-academy.se...gradering.html
Citera
2023-09-16, 18:23
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Här kan du läsa lite:

http://www.lund-grappling-academy.se...gradering.html

Jag citerade den texten för helvete förut!
Det står att de inte har någon direkt betydelse ganska tydligt och klart i början.
Citera
2023-09-16, 18:25
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Jag citerade den texten för helvete förut!
Det står att de inte har någon direkt betydelse ganska tydligt och klart i början.

vart står det att det itne har någon betydelse?
Citera
2023-09-16, 18:29
Medlem
Fummys avatar
Citat:
vart står det att det itne har någon betydelse?

Vi har inga traditionella graderingar. Det finns inga direkt tekniska eller fysiska krav på utövaren. Det är helt upp till tränarna på klubben när de anser att någon förtjänar ett nytt bälte.

Det svenska för att till skillnad från andra kampsporter där bältet förtjänats genom redovisning och klarat av en gradering som kan innebära en jävla massa, så i BJJ så är de tränaren som gör lite som den vill utan riktlinjer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in