Citat:
Ursprungligen postat av
StigEngstrom
Jag rökte cigaretter i min ungdom, slutade och var i stort sett rökfri i 10 år men fick av olika stressmoment m.m smak för tobak igen och har nu börjat röka cigarrer och cigariller som en kompromiss.
Jag röker kanske nån cigarill eller två till kvällen, några fler på helgen och drar bara munbloss.
Jag förstår att frågan kan tyckas korkad men är detta mycket ohälsosamt? Jag förstår att all tobak är dåligt för hälsan och allt handlar såklart om rimlighet.
Jag intalar mig ändå att detta är helt ok då jag inte drar ner det i lungorna och inte röker enorma mängder.
Det är givetvis inte nyttigt att röka cigarrer, men jag kan se 3 faktorer som gör att det är en acceptabel risk att ta (för egen del).
1) Viktigaste faktorn är du att röker mycket mindre/mer sällan än en cigarrettrökare. Allt handlar ju om mängden, att tex röka en cigarr i veckan tror jag har väldigt lite påverkan på hälsan. Men sen handlar det förstås om hur du lever, hur du bor och vad du jobbar med. En person som tex bor mitt i en stad och jobbar som bilmekaniker får i sig mer gifter än en person som bor på landet och jobbar med ett kontorsjobb.
Jag har sett en studie där personer som rökte 2 cigarrer/dag endast löpte 2% större risk till för tidig död pga rökning. Jämfört med cigarrettrökare som löpte 80% större risk att dö för tidigt pga rökning. Många studier pekar på personer som endast röker cigarrer, röker måttligt och utan att inhalera röker verkar ganska "safe". Även om man inte ska inbilla sig att det är ofarligt.
Kolla tex
länk.
Citat:
The main finding of this study is that exclusive male cigar smokers age 40 + years had no statistically significant increased mortality from all causes, heart diseases, malignant neoplasms, cerebrovascular disease, smoking-related diseases or other causes. In contrast, the mortality experience of dual users of cigars and cigarettes and cigar smokers who formerly used cigarettes is similar to exclusive cigarette smokers.
2) Cigarrtobak är mindre skadlig än cigarrettobak.
Cigaretter består av fint skurna tobaksblad som är tätt rullade i papper. För att förbättra smak, doft och förbränning innehåller cigaretter ofta ytterligare tillsatser, t.ex. filter, papperskemikalier och smakämnen. Dessa tillsatser kan variera mellan olika märken och kan innehålla ämnen som mentol eller andra smakämnen.
Cigarrer tillverkas däremot av hela tobaksblad. Dessa blad fermenteras och åldras för att utveckla sina unika smaker och egenskaper. Till skillnad från cigaretter innehåller cigarrer i allmänhet inga ytterligare kemikalier eller smakämnen.
Industrialiseringen av tobakstillverkning från cigarrer/piptobak till cigaretter gjorde röken mer farlig och cancerogen (enligt vad jag har läst).
3) Att du inte inhalerar röken gör att du minskar risken betydligt för lungcancer och hjärtsjukdom.