Citat:
Ursprungligen postat av
flowersnrainbows
Är det svårt att omvandla en MP4-fil eller MOV-fil till DCP?
Själva konverteringen är inte särskilt svår men den är rätt bökig första gångerna man gör det. Allt går att göra i DaVinci Resolve Studio (vet inte hur det ligger till med gratisversionen).
Eftersom all biofilm är i 24 bilder per sekund är det ytterst fördelaktigt om din också är det. Om den är i 25 bilder per sekund görs det enklast genom att ändra hastigheten till 24, vilket motsvarar 96 procent av ordinarie hastighet. Om du inte känner dig bekväm med att göra pitchkorrigering av ljudet (vilket aldrig blir hundra procent korrekt i alla fall) så är det enklast att låta det få lite lägre tonart och inte tänka mer på saken.
Du behöver ha bildförhållande och upplösning i åtanke så säkerställ gärna med biografen du tänkt visa filmen på vad som gäller där. Vanligast är 1998x1080 eller 2048x808 pixlars upplösning för 2K samt 3996x2160 eller 4096x1716 pixlar för 4K. Typisk widescreen, 1.78:1, är inte en del av DCI-standarden utan bildförhållandena man får förhålla sig till är 1.85:1 och 2.39:1 (1.89:1 är möjligt men väldigt sällsynt). Om din film är i ett smalare bildförhållande än så får du svarta kolumner på höger och vänster sida, vilket du kommer kunna se i förhandsvisaren i DaVinci också. Inget konstigt med det och om maskinisten är informerad om bildförhållandet i tid kan vederbörande försöka maska bort dessa vid visning, såvida möjligheten finns i biografen.
Bitrate bör vara på ca 175mbit/s för 2K och 225 mbit/s för 4K. Max bitrate är 250mbit/s och det är bäst att ligga under det.
Färghanteringen behöver du också se till att den är korrekt inställd då DCP använder XYZ som färgmodell hellre än YUV eller RGB, samt så används CIE ZYX som färgomfång vilket täcker samtliga färgrymder. Såvida det inte är något befintligt biomaterial som du tänkt visa upp så är färgrymden nästan undantagslöst Rec.709 med 2.4 gamma, vilket är standard för all HD-produktion. Mao ha DaVinci inställt på det så sköter den resten vid export.
Vad som gäller ljudet så har jag inte benkoll men jag har för mig att du behöver välja exakt vilka ljudspår som ska ligga på vilka kanaler för att exporten ska bli korrekt. Det vill säga, du mappar höger ljudspår på höger kanal, vänster ljudspår på vänster kanal etc i Fairlight. Dubbelkolla detta så att ljudet hamnar rätt. I princip alla biografer kör med 5.1 eller mer, så även om du bara har stereo så måste du se till att ljudet hamnar rätt i bussen.
När de exporterade filerna är klara behöver de sammanställas till en DCP. Här används dedikerade program. Vill minnas att det finns gratisalternativ men har själv ingen aning om hur bra dessa är. EasyDCP är annars ett alternativ. Man vill också gärna testa sin DCP i den biograf man tänkt visa den innan föreställning för att säkerställa att allt är okej.
Personligen rekommenderar jag inte att ge sig in i träsket att framställa DCP:er i onödan. Det finns bolag som sköter detta på daglig basis och även om det känns drygt att betala för något man kan knåpa ihop så är det sällan värt all den tid och energi det kräver för att det ska bli rätt.