Citat:
Ursprungligen postat av
Yggdrasil12
5mil till jobbet tur o retur blir då 10mil om dagen.
Ca 45min bilåkande varje dag.
Kravet jag har på bilen ska fungera och ha dragkrok. Resten skiter jag i
Jag skulle letat elbil om jag var du, stod i samma tankar för 3 år sen ungefär och valet hamnade på laddhybrid. Inte illa alls, framförallt inte på sommaren då jag kom nästan hela vägen till och från jobbet på el tack vare att jag laddade på jobbet. Från mars-april, när värmen började komma så behövde jag tanka bensin kanske var tredje månad, kom mellan 4-500 mil vid vardagskörning mellan tankningarna.
Men bilen gav räckviddsångest deluxe, eftersom jag ville köra så mycket som möjligt på el, av flera anledningar - pris, att det inte är bra för motorn att startas och gå 5 minuter de två största - så letades det laddstolpar och jag kopplade in bilen så fort jag hade möjlighet.
Nu har jag gått över till 100% elbil och det gör gott för ångesten. Jag är inte lika rädd för att gasa och jag behöver inte bry mig om att ta kortaste vägen för att fortfarande köra bara på el.
Får du tag på en modernare laddhybrid, en som har 7-10 mils körsträcka på el istället för 5 mil som min hade, så kommer du ju troligen både till och från jobb på el året om och slipper kanske tanka alls förutom på långresor, så är det kanske ett bra val, men å andra sidan, då kostar väl en sån lika mycket som en elbil men är dyrare i service.