• 1
  • 2
2023-09-16, 10:44
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
5mil till jobbet tur o retur blir då 10mil om dagen.
Ca 45min bilåkande varje dag.

Kravet jag har på bilen ska fungera och ha dragkrok. Resten skiter jag i
Jag skulle letat elbil om jag var du, stod i samma tankar för 3 år sen ungefär och valet hamnade på laddhybrid. Inte illa alls, framförallt inte på sommaren då jag kom nästan hela vägen till och från jobbet på el tack vare att jag laddade på jobbet. Från mars-april, när värmen började komma så behövde jag tanka bensin kanske var tredje månad, kom mellan 4-500 mil vid vardagskörning mellan tankningarna.
Men bilen gav räckviddsångest deluxe, eftersom jag ville köra så mycket som möjligt på el, av flera anledningar - pris, att det inte är bra för motorn att startas och gå 5 minuter de två största - så letades det laddstolpar och jag kopplade in bilen så fort jag hade möjlighet.
Nu har jag gått över till 100% elbil och det gör gott för ångesten. Jag är inte lika rädd för att gasa och jag behöver inte bry mig om att ta kortaste vägen för att fortfarande köra bara på el.

Får du tag på en modernare laddhybrid, en som har 7-10 mils körsträcka på el istället för 5 mil som min hade, så kommer du ju troligen både till och från jobb på el året om och slipper kanske tanka alls förutom på långresor, så är det kanske ett bra val, men å andra sidan, då kostar väl en sån lika mycket som en elbil men är dyrare i service.
Citera
2023-09-16, 18:12
Medlem
Lassekkongos avatar
Finns ju mg4 för ca 350 på blocket eller Tesla Model 3 för samma summa, visst blir elbilar billigare.

Vetefan om jag hade valt en v60 T6 som jag tittar på ibland på blocket för 200000 som gått 20tusen mil och nästan 8-10år gammal.

Svåra val i framtiden.

Mg4 xpower gör 0-100 på 3.6sek.
Citera
2023-09-16, 18:47
Medlem
Mildhybrid, både motor och elmotor, detta drar ner ordentligt på bränsleförbrukningen och man behöver inte tänka på laddning alls
Citera
2023-09-16, 23:00
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SomaliaKickers46
Varför åker inte alla elbil redan nu?
Dyra ,finns bara med automat , de flesta har usla baksäten ,alla oavsett fabrikat går bara några mil mellan laddningarna med husvagn påkopplad vilket komplicerar semesterresorna , usel släpvagnsvikt på de flesta , kommer ungefär hälften så långt vintertid mm mm

För mig och många andra är dagens elbilar inget alternativ , hybrid skulle fungera bättre .
Citera
2023-09-19, 00:10
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Året är 2023 och Sverige har nog fan världens dyraste bränsle priser.....

Nu till frågan vad borde en vanlig svensk familj välja för bil idag ?

Märke struntar vi i men drivmedel vad gäller?

Diesel 26kr/l
Bensin 22kr/l

Laddhybrid = dyra inköp låg skatt.
Elbil = dyr inköp.

Det beror på hur mycket man kör. Kör man lite så troligen en bensin/diesel. Kör man mycket så troligen en elbil.
Citera
2023-09-19, 00:12
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Dyra ,finns bara med automat , de flesta har usla baksäten ,alla oavsett fabrikat går bara några mil mellan laddningarna med husvagn påkopplad vilket komplicerar semesterresorna , usel släpvagnsvikt på de flesta , kommer ungefär hälften så långt vintertid mm mm

För mig och många andra är dagens elbilar inget alternativ , hybrid skulle fungera bättre .

Anser tvärt om, trots att senaste bilen vi köpte nu i år var en hybrid. För mig är hybrid det sämsta av de två världarna, och varken bra som fossilbil eller som elbil. En dålig kompromiss som inte är bra på något.

Föredrar helt klart rena elbilar eller rena bensin/dieselbilar.
Citera
2023-09-19, 21:47
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Jag skulle letat elbil om jag var du, stod i samma tankar för 3 år sen ungefär och valet hamnade på laddhybrid. Inte illa alls, framförallt inte på sommaren då jag kom nästan hela vägen till och från jobbet på el tack vare att jag laddade på jobbet. Från mars-april, när värmen började komma så behövde jag tanka bensin kanske var tredje månad, kom mellan 4-500 mil vid vardagskörning mellan tankningarna.
Men bilen gav räckviddsångest deluxe, eftersom jag ville köra så mycket som möjligt på el, av flera anledningar - pris, att det inte är bra för motorn att startas och gå 5 minuter de två största - så letades det laddstolpar och jag kopplade in bilen så fort jag hade möjlighet.
Nu har jag gått över till 100% elbil och det gör gott för ångesten. Jag är inte lika rädd för att gasa och jag behöver inte bry mig om att ta kortaste vägen för att fortfarande köra bara på el.

Får du tag på en modernare laddhybrid, en som har 7-10 mils körsträcka på el istället för 5 mil som min hade, så kommer du ju troligen både till och från jobb på el året om och slipper kanske tanka alls förutom på långresor, så är det kanske ett bra val, men å andra sidan, då kostar väl en sån lika mycket som en elbil men är dyrare i service.

Låter dom en bra idé, sista frågan är då ny eller begagnad hur länge håller batterier o sånt ?
Är det pålitligt idag oavsett märke ?
Citera
2023-09-22, 14:12
Medlem
Limma skinkbits avatar
Själv kör jag en icke laddbar hybrid i golfstorlek. Vi kan kalla den för Toyota Auris. Hybridtekniken sänker bränsleförbrukningen ganska markant vid stadskörning. Utslaget över året med några halvlånga semesterresor men mestadels ganska lokal körning ligger förbrukningen på strax över 0,6 litet bensin per mil. Med knappa 1000 mil om året så hamnar bränslekostnaden på ca 12000 kr. Så med mitt körmönster tror jag att jag ligger ganska rätt vad gäller val av bil och bränsle.

Med längre körsträckor och behov av större bil så blir ju bränslekostnaden genast betydligt större. Hur ser det ut i ditt fall? Laddhybrid påstås både kombinera det bästa av två världar respektive det sämsta av två världar... I verkligheten får man ju titta på vilka märken och modeller man gillar och vilka motoralternativ som erbjuds. Eftersom jag gillar Toyota och deras gedigna kvalitetsrykte så skulle jag inte vara främmande för en RAV4 laddhybrid.

Diesel var ju populärt för några år sen men är på väg bort. Jag har själv kört diesel tidigare men kommer nog inte att göra det igen. En turbodiesel är förvisso ganska trevlig att köra och det lite hårda motorljudet låter kraftfullt men tumskruvarna dras åt för dieselbilarna... Nu har vi väl inte så mycket av miljözoner i Sverige ännu men det lär komma. I Tyskland finns det redan och det är dieslarna som har det tuffast.
Citera
2023-09-22, 14:41
Medlem
Hur kan man inte välja elbil när det som idag kostar typ 1 öre att ladda
Citera
2023-09-22, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Hur kan man inte välja elbil när det som idag kostar typ 1 öre att ladda
Man kanske behöver dra husvagn eller släpvagn....
Citera
2023-10-15, 08:17
Medlem
Hoppar på tråden.

En elbil och hybrid är ganska lika i månadskostnad på leasing men man kan få något år nya bil på hybriden. Detta är ett företag som leasar ut max 3 år gamla bilar. Ser väldigt intressant ut.

Men frågan är då, hur bra fungerar hybriden? Kommer den 5-7 mil eller kommer den 2 mil i verkligheten? Sen kommer ju den dyra bensinen in i bilden. Eller bättre med en ren elbil?

Kör Max 4-5 mil om dagen och inte ens varje dag.
Citera
2023-10-18, 09:08
Medlem
Hybridbil är bra i teorin.

Men tänk på att de drabbas av alla fel en ice-bil får och alla fel en el-bil får. Och alla fel som uppstår när dessa 2 system ska samarbeta.

Verkstadsbranchen jublar dock över hybridbilarna. Nu börjar garantierna rinna ut för många hybridbilar och verkstadskostnaderna faller på ägarna. Då kommer de erfara att deras gamla diesel inte var så dum iallafall.

Detär synd. För man kan tycka att kunna köra lokal och arbetspendling på el och sedan långkörning till landstället på bensin är en lysande idé. Synd bara att det inte funkar.

De är som forna tiders kassettradioskivspelare eller printerscannerkopieringsmaskin.
Inte speciellt bra på något av det de är tänkta till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in