2006-08-02, 12:49
Medlem
Jag blev för en tid sedan anmäld av en klädbutik för snatteri - något som jag definitivt inte har gjort. Att vara oskyldigt anklagad har för mig inneburit mycket oro och ångest, och jag har knappt kunnat äta och sova. Detta kan säkert tyckas vara larvigt men för mig, som är en ordentlig och laglydig person, kändes detta mycket tungt.

Jag har nu varit hos polisen för förhör och sett butikens bilder, och inga av de misstankar som butiken hade mot mig har kunnat styrkas med dessa bilder. Butiken har kommit med anklagelser som att jag har tagit bort larm och prislappar för att sedan ha lagt dessa någonstans i butiken innan jag betalade i kassan och gick ut ur butiken. Det finns dock inga bilder på mig, varken när jag tar bort larmet eller när jag går ut ur butiken med "stöldgodset". Jag fick därför besked redan under förhöret att de kommer att lägga ner detta på grund av brist på bevis.

Min fråga är nu denna:
Har butiken gjort något fel då de anmälde mig? Bilderna visar klart och tydligt att jag inte gör något fel, men förhörsledaren menade att det är fullt tillåtet att anmäla någon på grund av "antaganden". Finns det dock inte något som heter "falsk tillvitelse" och "vårdslös tillvitelse"? Eller är det helt enkelt så att jag får finna mig i allt detta?
Citera
2006-08-02, 13:14
Medlem
Bosse Buss avatar
Dessvärre är det inte något svar på dina frågor men hur f-n tänkte butiken egentligen? Varför stoppade dom dig inte när du var i butiken?

Att göra en anmälan i efterhand via kamerabilder där det inte finns några bevis känns direkt oseriöst. Hur blev du identifierad? Av polisen?

Skriv ett brev eller ring till butiken och beskriv hur kränkt du känner dig så kanske du kan få en ursäkt åtminstone. Kanske inte ger dig så mycket tillbaka men det kanske får butiken att fundera över sina rutiner så att det inte drabbar fler oskyldiga.
Citera
2006-08-02, 13:18
Medlem
Flärps avatar
Stäm dem.
Citera
2006-08-02, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bosse Bus
Dessvärre är det inte något svar på dina frågor men hur f-n tänkte butiken egentligen? Varför stoppade dom dig inte när du var i butiken?

Att göra en anmälan i efterhand via kamerabilder där det inte finns några bevis känns direkt oseriöst. Hur blev du identifierad? Av polisen?

Skriv ett brev eller ring till butiken och beskriv hur kränkt du känner dig så kanske du kan få en ursäkt åtminstone. Kanske inte ger dig så mycket tillbaka men det kanske får butiken att fundera över sina rutiner så att det inte drabbar fler oskyldiga.

Identifieringen skedde genom att jag betalade i kassan med kort, och på så vis har de fått fram namn och personnummer (antar jag). Att de inte tog mig utanför butiken tror jag beror på att det helt enkelt inte fanns någon som såg mig gå ut ur butiken med något "stöldgods". Sedan har de troligtvis hittat larm på golvet, tittat på filmen och sett att jag har varit i närheten och därför antagit att det var jag som tog bort dem. Jag fick bara se på stillbilder från övervakningsfilmen, men tydligen hävdar de att jag slänger larmen på golvet. Detta har jag alltså inte gjort, och det är ju inte mitt fel om larmen sitter så löst att de ramlar av. Dessutom syns det inte på filmen att det ens är larm som ligger på golvet utan det som syns är bara en suddig svart prick.
Citera
2006-08-02, 13:33
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Stäm dem.
Civilrättsligt? Och i så fall på vilken grund?

För att ansvarig för butiken skall kunna fällas för falsk tillvitelse skall krävas att de med uppsåt vet att personen inte begått något brott och jag är tveksam om butiken har denna vetskap eller uppsåt att sätta dit trådskaparen. Visar det sig att bevisningen mot trådskaparen inte räcker kommer utredningen att läggas ner.
Citera
2006-08-02, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant
Civilrättsligt? Och i så fall på vilken grund?

För att ansvarig för butiken skall kunna fällas för falsk tillvitelse skall krävas att de med uppsåt vet att personen inte begått något brott och jag är tveksam om butiken har denna vetskap eller uppsåt att sätta dit trådskaparen. Visar det sig att bevisningen mot trådskaparen inte räcker kommer utredningen att läggas ner.

Jag tror samma som Pellefant, men i BrB 15:7 står följande:
"Om han icke insåg men hade skälig anledning antaga, att utsagan var sanningslös, dömes för vårdslös tillvitelse till böter eller fängelse i högst sex månader."

Jag är på inget sätt en jurist, men om inte bilderna visar att något brott begås borde de då inte ha anledning att tro att en sådan anmälan skulle vara sanningslös? Och är det så att de kan anmäla en person på grund av antagangen? Det låter lite tunt i mina öron men lagen kanske är sådan?
Citera
2006-08-02, 16:05
Medlem
#Har butiken gjort något fel då de anmälde mig? Bilderna visar klart och tydligt att jag inte gör något fel, #

visst har dom gort fel man kan inte gå omkring och anklaga folk för stöld,,

#Butiken har kommit med anklagelser som att jag har tagit bort larm och prislappar för att sedan ha lagt dessa någonstans i butiken innan jag betalade i kassan #

intressant att du betalat,, har du kvittona kvar det under lättar ju då det är bevis,,, ja förstår inte varför du skulla ta bort larm brikorna det brukar kassan göra..

#Det finns dock inga bilder på mig, varken när jag tar bort larmet eller när jag går ut ur butiken med "#

hur fan kan dom då påstå att du har snott,,vanligen brukar dom ta snattare utanför kassan,,då är det ju ganska lätt att avgöra
#Eller är det helt enkelt så att jag får finna mig i allt detta?#

det behöver du inte alls göra gå,, till snuten och gör en anmällan,,
Citera
2006-08-02, 16:13
Medlem
ojns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floff
Jag tror samma som Pellefant, men i BrB 15:7 står följande:
"Om han icke insåg men hade skälig anledning antaga, att utsagan var sanningslös, dömes för vårdslös tillvitelse till böter eller fängelse i högst sex månader."

Jag är på inget sätt en jurist, men om inte bilderna visar att något brott begås borde de då inte ha anledning att tro att en sådan anmälan skulle vara sanningslös? Och är det så att de kan anmäla en person på grund av antagangen? Det låter lite tunt i mina öron men lagen kanske är sådan?
Jag har ju inte sett bilderna, men det kan ju kanske vara så att bilderna sett ungefär likadana ut om du nu hade tagit bort larmen? I så fall känns det ju inte som att de kan ha skälig anledning att anta att de har fel.

Sedan håller jag med om att deras bevis kan anses lite tunna, men jag antar att de måste anmäla sådant. Tänk om de hade haft rätt, men struntat i det.
Citera
2006-08-02, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Jag har ju inte sett bilderna, men det kan ju kanske vara så att bilderna sett ungefär likadana ut om du nu hade tagit bort larmen? I så fall känns det ju inte som att de kan ha skälig anledning att anta att de har fel.

Sedan håller jag med om att deras bevis kan anses lite tunna, men jag antar att de måste anmäla sådant. Tänk om de hade haft rätt, men struntat i det.

Jag håller fullständigt med, och jag har inga stora förhoppningar om att få upprättelse för det här. Det som dock stör mig är att de anmält mig för snatteri, inte skadegörelse som det borde vara att ta bort larmbrickor. Hur kan man peka ut någon för snatteri om man inte på något vis kan se och bevisa att personen i fråga tar med sig något ut ur affären? Det är det jag tycker borde vara fel på något vis. Hade de "bara" anmält mig för skadegörelse hade det varit en helt annan sak, då hade jag på sätt och vis förstått dem.

Och för att svara fet&elak så har jag inte kvittot kvar, men banken kan styrka att jag betalat med mitt kort och personen som höll i förhöret hade en kopia på kvittot som de antagligen fått från butiken. Vidare tycker du att jag ska gå och göra en anmälan men jag är bara rädd att det ska slå tillbaks på mig på något sätt.
Citera
2006-08-02, 16:28
Medlem
ojns avatar
Citat:
Jag håller fullständigt med, och jag har inga stora förhoppningar om att få upprättelse för det här. Det som dock stör mig är att de anmält mig för snatteri, inte skadegörelse som det borde vara att ta bort larmbrickor. Hur kan man peka ut någon för snatteri om man inte på något vis kan se och bevisa att personen i fråga tar med sig något ut ur affären? Det är det jag tycker borde vara fel på något vis. Hade de bara anmält mig för skadegörelse hade det varit en helt annan sak, då hade jag på sätt och vis förstått dem.
Du har ju knappast någon anledning att klippa av larmen för något annat än just snatta varorna. Ett plus ett är två, eller hur man nu säger.
Citera
2006-08-02, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Du har ju knappast någon anledning att klippa av larmen för något annat än just snatta varorna. Ett plus ett är två, eller hur man nu säger.

Jo, men de har ju inga riktiga bevis för själva snatteriet. Inga bilder på att jag stoppar ner kläderna i någon väska eller att jag går ut från butiken med dem. Dessutom har de bilder på mig då jag står i kassan för att betala, vilket jag gör precis innan jag går ut ur affären. På dessa bilder har jag inga andra kläder i handen än de jag ska betala - så var skulle i så fall stöldgodset komma ifrån?

Som sagt, jag är ingen jurist och tror egentligen inte att jag skulle komma någon vart med en anmälan utan jag försöker bara förstå hur allt detta kunnat gå till som det har gjort.
Citera
2006-08-02, 16:38
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Jag håller fullständigt med, och jag har inga stora förhoppningar om att få upprättelse för det här. Det som dock stör mig är att de anmält mig för snatteri, inte skadegörelse som det borde vara att ta bort larmbrickor. Hur kan man peka ut någon för snatteri om man inte på något vis kan se och bevisa att personen i fråga tar med sig något ut ur affären? Det är det jag tycker borde vara fel på något vis. Hade de "bara" anmält mig för skadegörelse hade det varit en helt annan sak, då hade jag på sätt och vis förstått dem.

Och för att svara fet&elak så har jag inte kvittot kvar, men banken kan styrka att jag betalat med mitt kort och personen som höll i förhöret hade en kopia på kvittot som de antagligen fått från butiken. Vidare tycker du att jag ska gå och göra en anmälan men jag är bara rädd att det ska slå tillbaks på mig på något sätt.

Någon anmälan tror inte jag att du kommer långt med. Det som du däremot kan komma en bit med är att vädja till företagets goodvill och hota med media.

Ta helt enkelt kontakt med bolaget bakom butiken gå högt gärna på VD. Är det en stor kedja kan det vara svårt att få tillgång till VD men gå så högt du kan. Förbered dig noga, vad du ska säga vad du vill ha ut av detta. Ex att du lidigt mycket fast de inte hade bevis och en ordentlig ursäkt borde vara på plats och att du eftersom du har lidigt så mycket vill ha nåon form av tröst.

Jag vet inte men jag tror absolut att ett större bolag hellre vill ge dig lite grejer, presentkort än att ha dig som missnöjd kund som sprider deras namn på Internet och i tidningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in