2023-09-15, 19:34
Medlem
Palmen1993s avatar
Det är det vad som står när jag försöker starta min dator. Tangentbordet lyser bara om jag trycker på det sen slutar det lysa igen. Ibland startar datorn om sig 2-3 gånger när jag sätter på den.

Jag bytte ut strömkablarna, batteriet och mitt dual dvi till singel dvi. Då funkade datorn och skärmen inga problem, förutom att upplösningen var hemsk och fick upp ett meddelande på skärmen: ”Incorrect cable. Please use the dual link DVI cable that came with your monitor”

Jag köpte en dual dvi men nu är jag tillbaka till ruta ett, datorn är trög ibland när den startar sig, no signal på skärmen, tangentbordet lyser ej.

Har testat med hdmi i gpu och moderkortet men inget av det funkar.

Specs: https://gyazo.com/7d14c1bc9e4938196d00986482467015

En röd lampa lyser ibland på moderkortet. Har även kopplat om ram minnena, bytt plats på dem osv.

Någon som har nån aning om vad felet är?
Senast redigerad av Palmen1993 2023-09-15 kl. 19:42.
Citera
2023-09-15, 19:45
Medlem
Din skärm har inte kontakt med grafikkortet. Är det rätt sladd? Antar det är HDMI? Sitter den i ordentligt i dator och i skärm? Kan också vara att datorn inte är igång givetvis. Har du en annan skärm att pröva med?
Citera
2023-09-15, 22:39
Medlem
Damortes avatar
Den röda lampan är en felkod. Kolla vart den lyser. På kretskortet där lampan sitter bör det stå en text (kan vara liten och svår att se). Kolla i manualen för kretsen eller googla fram vad det betyder när den lampan lyser rött.
Citera
2023-09-25, 13:16
Medlem
Palmen1993s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damorte
Den röda lampan är en felkod. Kolla vart den lyser. På kretskortet där lampan sitter bör det stå en text (kan vara liten och svår att se). Kolla i manualen för kretsen eller googla fram vad det betyder när den lampan lyser rött.
Det är cpu led lampan som lyser rött, ibland när jag startar datorn och den inte lyser så funkar den
Citera
2023-09-25, 14:36
Medlem
tomatlarss avatar
har du provat alla möjliga kombenationer med bara en dvi kabel? se om det är en viss port som skapar problemet. Om du har möjlighet låna en annan skärm med dvi och prova det också. för att utesluta att skärmen är problemet.
Citera
2023-09-25, 16:22
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palmen1993
Någon som har nån aning om vad felet är?
Är BIOS uppdaterat på moderkortet? Senaste versionen är 3503 från 2018/04/26 och det ser ut att ha varit bl.a förbättringar av stabiliteten https://www.asus.com/se/motherboards-components/motherboards/others/z97a/helpdesk_bios/?model2Name=Z97A
Citera
2023-10-07, 08:46
Medlem
Palmen1993s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
har du provat alla möjliga kombenationer med bara en dvi kabel? se om det är en viss port som skapar problemet. Om du har möjlighet låna en annan skärm med dvi och prova det också. för att utesluta att skärmen är problemet.
har två skärmar med och har testat med olika kablar i olika uttag (graffikkortrt och modernortet) ingen skillnad
Citera
2023-10-08, 20:08
Medlem
Palmen1993s avatar
Har bytt hela moderkortet och allt på det så nu funkar det, tack ändå för hjälpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in