2023-09-16, 11:31
Medlem
eradicos avatar
Det beror en hel del på vad du arbetar som. För min del (post-doc) ligger lönen på 42000. En doktorand har ofta dåligt betalt, jag gick ner cirka 10000 när jag började doktorera. Efter det stiger lönerna dock snabbt om man jobbar kvar i akademin, tror ingångslönen för en lektor hos oss är 47500 och professorerna ligger på 55-70 000 beroende på karriärålder. På de stora universiteten (Lund, Uppsala och Göteborg) är dock lönerna lägre.

Det går att tycka att det här är ohemulet bra betalt men det som bör tas i beaktande är då att en normal tjänstgöringstrappa ser ut såhär:
* minst femårig master för att bli doktorand
* fyra-fem års forskarstudier med en topplön på 33000 där du dessutom jobbar mycket gratis utöver att skriva avhandlingen/gå kurser
* två-tre-årig postdoc som är en form av studier (det vill säga att du är uppe i nästan tolv års studier)
* biträdande lektorat under fem år (de ligger på mellan 37500-45000)
* lektor (47500)

Det kan alltså ta nästan tolv år från examen på master nivå tills du har ett fast jobb med hög lön. Däremot är fördelarna många om man lyckas bita sig kvar i akademin som förtroendearbetstid och möjliggjort att förkovra sig. Däremot är det inte för pengarna man gör det, eftersom jag idag skulle ha haft en bit över 47000 givet min kompetensnivå i offentlig förvaltning/den privata sektorn.
Citera
2023-09-16, 12:52
Medlem
scaredguys avatar
Citat:
Big five lol, den drog du ur röven. Föreläser du för kungar på Deloitte

Ja, jag har bland annat arbetat som konsult för de fem stora revisionsfirmorna men syftade här på de fem största företagen i världen där jag är exklusiv konsult (om man skulle översätta min titel lite slarvigt).
Citera
2023-09-16, 12:52
Medlem
scaredguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg
Antar att det var det meriterade "Svedala universitet" du arbetade vid. Med alumner som P Diddz, Toopac och Orvar Korvarsson.

Svedala är ett smeknamn för Sverige. Sorry glömde att alla inte är utbildade doktorer i flera olika ämnen
Citera
2023-09-16, 12:57
Medlem
Citat:
Nä, det steget är inte jättelångt faktiskt haha.
Det finns en hel del sk. "forskning" idag som inte håller måttet. Studier går inte att replikera osv.
Allt som kallas forskning är inte forskning.
Jo, jag har forskat lite och har ganska mycket studier.

Varför vet du då inte hur mycket man "tjänar"?

Sen är 50-80k absolut inte så mycket pengar som lön.

Edit: läst igenom tråden nu och du har absolut ingen aning om vad du svamlar när det gäller löner. Tror inte att du ens har ett jobb, bara någon typ av "utbildning", kanske YH
Senast redigerad av B.Dowie 2023-09-16 kl. 13:03.
Citera
2023-09-16, 12:59
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Disputerad heter det, inte "doktorerad".

Det är fullt rimligt att duktiga lärare och forskare har bra lön.

Nej, möjligen 'att ha disputerat' men implikationen att det var en lyckad disputation är svag. Doktorerad innebär att man helt säkert fått sin doktorstitel.
Citera
2023-09-16, 13:00
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BurtJohnzon
Nej, ditt resonemang är konstigt. Rimligtvis kan man undersöka metodik och teori inom ett ämne utan att doktorera i det.

Visst, men nu har vi att göra med någon som uppenbarligen inte är förmögen till detta utan behöver undervisning för att tillägna sig den möjligheten.
Citera
2023-09-16, 13:30
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
Varför vet du då inte hur mycket man "tjänar"?

Sen är 50-80k absolut inte så mycket pengar som lön.

Edit: läst igenom tråden nu och du har absolut ingen aning om vad du svamlar när det gäller löner. Tror inte att du ens har ett jobb, bara någon typ av "utbildning", kanske YH

Gissar på att du är genusvetare.
Du har garanterat mindre utbildning eller jobb än mig. Du tycker inte att 70-80k i månaden är en ovanligt hög lön? Minns att jag läste någon artikel i en lokaltidning för några år sedan och då var typ personen med högst statlig lön i hela kommunen en person med 80-90 k.
Senast redigerad av NewInGothenburg 2023-09-16 kl. 13:34.
Citera
2023-09-16, 13:32
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Visst, men nu har vi att göra med någon som uppenbarligen inte är förmögen till detta utan behöver undervisning för att tillägna sig den möjligheten.

Alltså jag har garanterat mer utbildning än dig din clown. Varför detta rabiata försvarande av lata universitetsmuppar som inte kan sina grejer, mest går runt och fiser samt pratar om saker de inte kan?
Pratar utanför sin expertis.
Citera
2023-09-16, 13:33
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Alltså jag har garanterat mer utbildning än dig din clown. Varför detta rabiata försvarande av lata universitetsmuppar som inte kan sina grejer, mest går runt och fiser samt pratar om saker de inte kan?
Pratar utanför sin expertis.

Det märks inte.
Citera
2023-09-16, 13:36
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Tråden har redan fått sitt svar några sidor tillbaka.
En klok användare beskrev hur det antagligen handlar om att de håller fast vid rön som blir inaktuella.
Jag tillade att vissa är fackidioter och pratar om saker de inte kan. Typ som när postmodernister ger sig på hardcore stem eller biologi. Det är svaret på varför vissa människor som jobbar på universitet framstår absolut inkompetenta och icke trovärdiga samtidigt som de har status, och anseende som inte är i paritet med vad som kommer ur deras mun. In i deras mun kommer oxfile.
Hur kan man vara så körd att man tycker att någon mupp som pladdrar egna politiska åsikter och outdated science till sina studenter och "handleder" studenter vilket bara betyder att de läser texten en gång och säger att något skall ändras, skall ha 80 lax!? Vissa är överbetalda glidare, no doubt, och då snackar jag inte doktoranderna.

Nu är jag färdig med detta. Det säger sig självt att bra lärare borde ha ok lön efter många år och slit.
Det är inte samma sak som att usla och lata lärare i tramsämnen skall stjäla miljoner från skattebetalare när de 1. Inte kan sina egna ämnen, 2. inte tillför något till samhället 3. Skriver vetenskapliga artiklar bara för att det är så man gör utan att det tjänar något syfte. I regel så skriver de inte så jävla mycket heller. Det är oftast andra människor som skriver och de sätter sitt namn på någonstans. Varierar såklart, men det är mycket vassa armbågar och utnyttjande neråt i den världen.

Enligt din signatur är du vänligt inställd till facket. Då antar jag att du bryr dig om att personer i uppsatt position inte skall utnyttja de i lägre? Om då är fallet borde du ha ett problem med maktstrukturen inom akademin. Där kan man snacka exploatering. Doktorander som blir helt manglade emellanåt.
Senast redigerad av NewInGothenburg 2023-09-16 kl. 14:01.
Citera
2023-09-16, 13:44
Citat:
Ursprungligen postat av scaredguy
Ja det ligger någonstans där. Jag arbetar för olika monarker i Mellanöstern o undervisar näringslivstoppar i Amerika. Jag har tystnadsplikt så får inte berätta exakt vilka det är, men kan avslöja att det är från the big five.
Var det före eller efter som du undrade vad värdar på Friends arena hade för lön? (FB) Lön för värdar? eller när du sa att alla jobb du kan få (du nämner donken och telefonförsäljare) är tråkiga (FB) Varför behöver man jobba?
Citera
2023-09-16, 14:11
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaredguy
Svedala är ett smeknamn för Sverige. Sorry glömde att alla inte är utbildade doktorer i flera olika ämnen

Nej Svedala är en liten ort i Skåne.
Ingen i tråden har påstått sig vara det.

Vad jobbar du med åt dessa stora företag Puh?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in