2023-09-14, 07:49
Medlem
killdozer666s avatar
Hjördis, Gullbritt, Barbro, Gertrud eller liknande tant-namn tycker jag är lite kul. Jag har en kompis vars katter heter Hillevi och Märta och jag tycker det är så passande med tant-namn på katter.

Annars tycker jag typ Tippex är lite roligt på en vit katt. Finns också tex en barnboksserie om hästen Vitnos som jag skullke kunna tänka mig att döpa en katt till.

Frågan är ju också om du vill ha nåt som anspelar på att katten är vit och/eller döv, eller om du bara vill ha allmänt fina kattnamn.
Citera
2023-09-14, 07:58
Medlem
ost-e-knarks avatar
Virosa efter det latinska namnet för vit flugsvamp tycker jag låter som ett ypperligt namn på en vit katt.
Citera
2023-09-14, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbrorjanne
Hej alla!

Jag ska adoptera en kattunge imorgon, det är en helt vit bondkatt. Hon är dock döv, så egentligen spelar det nog ingen roll vad jag kallar henne för hon kommer ju inte höra mig. Men jag vill ändå ha ett namn på henne, och jag kan inte bestämma mig. Skulle gärna också vilja ha förslag om någon vill ge mig!

Mina hitills är:
Torkel
Keso
Om det hade varit en hund hade namnet varit viktigare, eftersom man kommunicerar och interagerar mer med hundar. Katter är mer självständiga och obrydda.

Välj ett namn som skiljer ut sig från vardagligt prat, så att katten kan ser sitt namn på dina läppar. Minen är också viktig, att du ser glad ut. Gärna ett längre namn som artikuleras tydligt.
Citera
2023-09-14, 09:29
Medlem
Nosferatu. Vit, döv, mys pys.
Citera
2023-09-14, 10:06
Medlem
Enorms avatar
Döp henne till De(a)f leppard o lira ”nine lives” på hög volym så går kissen i spinn!
Senast redigerad av Enorm 2023-09-14 kl. 10:14.
Citera
2023-09-14, 10:12
Citat:
Ursprungligen postat av piptaz
Nej men det här var ju det bästa, passar perfekt. Men inte helt lent i munnen när du ropar på missen.

Vad sägs om Älva? Eller Blanka? Bijela eller Fotsy betyder vit på två olika språk.

Ava kanske är mer feminint än Avve.

Älva var väldigt fint. Hade passat på både katt, hund och människovalp.
Citera
2023-09-14, 10:31
Stevie Wonder

Han var ju blind
Citera
2023-09-14, 10:46
Medlem
Snöboll!

Snöboll är också namnet på den modiga vita hästen
I "Djurens gård" av Orwell. 🙂
Citera
2023-09-14, 10:55
Medlem
Epimaness avatar
Hon kan få heta klon(fint tvetydigt!) och det viktiga då hon är döv är att du visar Narutos handtecken för klon(-jutsun)!
Citera
2023-09-14, 11:36
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Hej alla!

Jag ska adoptera en kattunge imorgon, det är en helt vit bondkatt. Hon är dock döv, så egentligen spelar det nog ingen roll vad jag kallar henne för hon kommer ju inte höra mig. Men jag vill ändå ha ett namn på henne, och jag kan inte bestämma mig. Skulle gärna också vilja ha förslag om någon vill ge mig!

Mina hitills är:
Torkel
Keso

Då katten är döv och helt vit så tar vi inspiration från en gammal disney film och kallar den "Dövvit". För att korta ner stavelserna till något gulligare kan man säga "Dövie" lite sådär informellt med tyst "e".
Citera
2023-09-14, 12:42
Medlem
Citat:
Hej alla!

Mina hitills är:
Torkel
Keso

Blanche, som betyder vit på franska.
Eller den germanska formen av samma namn, Blanka.
Citera
2023-09-14, 12:52
Medlem
BFG9000s avatar
Jag kände en vit heldöv katt när jag var liten. Truls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in