2025-04-13, 11:49
Medlem
Fläskytterfilé är inte filé. Att kalla en en del av en kotlettrad fläskytterfilé är fult och det är som (har) sagts tidigare inte en filé, det är en styckad köttdetalj rätt och slätt.
Citera
2025-04-13, 12:07
Medlem
Sladdarens avatar
Fläskytterfilé, som numera är ett välkänt begrepp i matbutiken, är samma sak som kotlettrad som putsats från fett och ben och skurits på längden till en långsmalare bit. Ytterfilé är alltså inte filé, utan renskuren kotlettrad. Fläskytterfilén är ofta ”mörad” med saltlake för att köttet ska bli extra saftigt

https://svensktkott.se/om-kott/styck...rad-ytterfile/

Fläskytterfilé, fläskkotlett eller fläskhare – vad är skillnaden?
Fläskytterfilé, fläskkotlett eller fläskhare – vad är skillnaden? Ibland får vi frågor om varför vi inte använder oss av fläskytterfilé istället för benfri kotlett. Och vad är egentligen fläskhare? Vi benar ut begreppen.

Benfri kotlett, ytterfilé, fläskhare och kassler?
Det enkla svaret är att det är samma sak.
Styckdetaljen brukar benämnas som kotlettrad och om man benar ur den så blir det en benfri kotlett. Ordet ytterfilé används ibland av restauranger och butiker, kanske för att få med ordet filé till exempel på menyn, då det har en bättre klang. I butiken kan du ibland hitta fläskytterfilé som är ”mörad”, då med en saltlake. Det är fortfarande samma styck detalj och samma kött. Saltar du in och röker en benfri kotlettrad så kallas det för kassler. I vissa fall kan köttbiten även kallas fläskhare. Ordet kan ha sitt ursprung i tyskans av Hase eller nederländska Haas(je), som betyder hare. Ordet Haas kan kopplas till det nederländska ordet för ländmuskel.

Då vi inte gillar att använda oss av mörat kött, utan bara naturellt, är det viktigt att inte översteka kotletten då den lätt blir torr. Använd gärna en stektermometer och se till att du inte steker det till en högre innertemperatur än 70 grader.
Citera
2025-04-19, 08:28
Medlem
Tzatzikins avatar
Klart det finns godare kött. Men jag brukar köpa fläskytterfilé på kampanj när det kostar 69-79 kronor kilot, bra pris för en rejäl köttbit. Så här tillagar jag det:

På kvällen bryner jag köttet helt i pannan så det får en stekyta runt om.

Jag snittar några hål i köttet som jag fyller med med vitlöksklyftor. Ovanpå köttet har jag peppar, örtkryddor, vitlökspulver och rejält med smör (50 - 75 gram typ)

Jag lägger köttbiten i en ugnsform och in i ugnen som är cirka 60 grader varm. Sen går jag och lägger mig.

På morgonen stänger jag av ugnen, in med köttet i kylen. Jag går till jobbet.

På kväll nr 2 tar jag fram köttet, skär det i skivor och lägger tillbaka det i ugnsform.

Sen ställer jag ugnen på 225 grader och tillagar pommes från frysen. Köttet ställer jag på botten av ugnen under pommesen för uppvärmning.

Middag är serverad när pommes är klar, äter pommes, kött och bea på burk. Uppskattas av hela familjen.
Senast redigerad av Tzatzikin 2025-04-19 kl. 08:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in