2023-09-13, 12:07
Medlem
Vi konsumerar idag nyheter från flera källor, både etablerade tidningar och uppstickare online.

Traditionellt har det funnits en idé om att nyhetsrapporteringen ska vara så ”ofärgad” av journalisternas åsikter som möjligt. Aktivism och idédebatt ska istället framföras i t ex ledarform.

Med nyhetsförmedling på internet upplever jag att gränsdragningen har suddats ut något iom alternativmedier som har ett smalt fokus. Och etablerade medier som försöker följa efter. Ett exempel är t ex SVT vars nätpublikation ofta rapporterar om vädret och att vädret är människans fel. Samnytt rapporterat mest invandrares brottslighet. Osv

Vilken nätpublikation på svenska rapporterar nyheter mest objektivt, utvalsmässigt balanserat och ofärgat i dagsläget?

Personligen går min röst till Fria Tider.
Citera
2023-09-13, 12:14
Avslutad
Bra observation. Journalistiken har frångått objektiviteten, och det har troligen med internet att göra. Jag läser olika nätmagasin ibland, dock inte Fria Tider, men det känns tryggast med en kombination. Problemet är att man inte orkar eller hinner beta av hela listan varje dag som vanlig Svensson. Så det blir lite "bubbligt" .
Citera
2023-09-13, 12:22
Medlem
Kvartal är den bästa i Sverige tycker jag. Det är inte direkt nyhetsrapportering om det är det du är ute efter. Men de har artiklar där dom beskriver samtiden med lite varierande perspektiv. Artiklarna är tyvärr bakom betalvägg numera, men de har inlästa gratisartiklar på Spotify
Citera
2023-09-13, 12:48
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
Vi konsumerar idag nyheter från flera källor, både etablerade tidningar och uppstickare online.

Traditionellt har det funnits en idé om att nyhetsrapporteringen ska vara så ”ofärgad” av journalisternas åsikter som möjligt. Aktivism och idédebatt ska istället framföras i t ex ledarform.

Med nyhetsförmedling på internet upplever jag att gränsdragningen har suddats ut något iom alternativmedier som har ett smalt fokus. Och etablerade medier som försöker följa efter. Ett exempel är t ex SVT vars nätpublikation ofta rapporterar om vädret och att vädret är människans fel. Samnytt rapporterat mest invandrares brottslighet. Osv

Vilken nätpublikation på svenska rapporterar nyheter mest objektivt, utvalsmässigt balanserat och ofärgat i dagsläget?

Objektivitet finns inte. 'There is no view from nowhere'.
Citera
2023-09-13, 13:02
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:

Jag har också funderat över vilken media som är mest objektiv idag. Tyvärr har jag själv inte koll men tvivlar på att det finns någon.
Aftonbladet tycker jag har en av de mest lättlästa sidor på nätet men jag går aldrig in där av principskäl. Dels för att det blivit en skvallertidning med en massa skriverier om (B)kändisar osv, massa plus-artiklar men främst för hur politiks tidningen är.
Jag brukar se på nyheterna på tv, SVT och TV4 men är fullt medveten att ta det mesta med en nypa salt. Generella nyheter funkar ok men sen måste man sätta på filtret för att inte bli förbannande över vinklingar. Ser också en del inslag ifrån Riks men även där får man så klart komma ihåg vinklingar från andra hållet.

Media idag jagar klick och har politiska agendor vilket blivit viktigare än vad media egentligen ska vara. Förr var media en objektivt granskande röst för folket men idag handlar det bara om politik och pengar.
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2023-09-13 kl. 13:05.
Citera
2023-09-13, 13:42
Medlem
hejpadigdu1s avatar
Tänk att tycka att Fria tider är en objektiv tidning. Hur kan man vara så efterbliven? Går inte att bli mindre objektiv än den skittidningen.
Citera
2023-09-13, 14:41
Medlem
Jag upplever att dagen industri och svd näringsliv är de mest objektiva. De rapporterar siffror och det är ganska svårt att driva opinion då. Visserligen är ledarsidorna vinklade men resten ok. Det gäller bara att förstå underliggande politik och händelser för marknadsrörelser.
Citera
2023-09-13, 15:19
Medlem
bl-gr-ns avatar
Hej Kraftighaka
Jag ser Samnytt, Fria Tider och Nyheter Idag, är de tidningar som har den mest sansade nyhetsförmedlingen...
MSM och PS förlorade jag förtroendet för, för längesen.

Nu! Kraftighaka.
Kan du ange vilka nätpublikationer du anser är de mest objektiva.
Citera
2023-09-13, 19:59
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:

Nätpublikationer är inte bättre än gamla papperstidningar; ingen är opartisk.

Och precis som med gamla papperstidningar får man läsa flera olika nätpublikationer - som helst ska ha rätt olika syn på saker och ting - och sedan dra sina slutsatser utifrån bland annat skillnaden mellan vad de olika publikationerna skriver.
Citera
2023-09-14, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WernerHerzog
Jag upplever att dagen industri och svd näringsliv är de mest objektiva. De rapporterar siffror och det är ganska svårt att driva opinion då. Visserligen är ledarsidorna vinklade men resten ok. Det gäller bara att förstå underliggande politik och händelser för marknadsrörelser.

Vad tycker du om deras sportbevakning?
Citera
2023-09-14, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejpadigdu1
Tänk att tycka att Fria tider är en objektiv tidning. Hur kan man vara så efterbliven? Går inte att bli mindre objektiv än den skittidningen.
Tänkte säga detsamma. Det är nog snarare fria tider som är mest subjektiv ur ts synvinkel och ligger i linje med dennes förutfattade uppfattning om hur världen fungerar. Jag kan köpa att traditionell media inte alltid är så objektiv men när man framställer en blaska som är sju resor värre i detta avseende så undrar man ju lite hur det står till i hjärnkontoret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in