2023-09-13, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
I Sverige pratar man mycket om kvadratmeter, åtminstone i Stockholm. Man gör uträkningar på vad priset blir per kvadratmeter och jämför presumtiva lägenheter på det sättet, ungefär som andra jämför oxfilé etc per kilo. Man har ett "maxpris/kvm". Det gäller förstås främst lägenheter större än ettor. Och så finns det 1,5 och 2,5. "två-och-en-halva" också!

Jag var inne i en fantastisk 2,5 en gång men med mycket dyrt "per kvadratmeter-pris" då. Den hade utgång till en stensatt, medel-liten terrass från sovrummet, med vy över Stockholms takåsar, och "halvan" bestod av en hall med avskildhet, samt stor eldstad. Därifrån gick man t höger till vardagsrummet eller bakåt igen till vanliga hallen och köket. Därifrån fanns en fortsättning på hallen där man kom rakt fram till badrummet, och till vänster sovrummet. Så halvan var som ett eget rum fast med två ingångar.

Ja, bara en svensk skulle betala för 0.5 rum.
Citera
2023-09-13, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Ålderns höst, fyllde nyss 40. Sålde igår och har bott i 13 år, har tjänat på att bo i min 4 ROK med 2 badrum Då har ändå priser gått ned typ 10-12% på bostadsrätter. Köpte man i rätt läge så är priserna inte särskilt låga egentligen. Vårt livs absolut bästa investering utan tävlan.

2BR1LDK menar du.
Citera
2023-09-13, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Vad har TS att säga om 1.5 rumslägenhet, delar man ett rum med grannen eller vadå?

Är nog som du säger om TS.

Sen dessutom så kollar man ju alltid på det man köper, så vad mäklaren har klassat det som är av underordnad betydelse.
Så det är ingen som blir lurad...
Omg. 😂 Jag har bott i ettor tvåor treor och i studentlägenheter med gemensamt kök balkong och delad bastu.

Den jag gillade bäst var den jag delade ett rum med grannen och vi sov på varsin kant i den delade dubbelsängen med streckad kant.

Lite bökigt var det när någon drog det gemensamma täcket åt sitt håll.
Men bra nätter avslutade vi med ett förlikande tyst god natt. 😂
Citera
2023-09-13, 17:58
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
Det är intressant att se hur scammade ni bostadsrätthyresgäster har blivit. En normal 1BR-lägenhet har ett sovrum och ett vardagsrum, utöver kök osv. I kapitalismens högborg Sverige däremot har en etta bara ett sovrum, inget vardagsrum. Vill du ha det där rummet som ett 1BR har får du köpa en tvåa.

Men det tycker ni att det är värt, 3M är ju inte så mycket för en tvåa. Men det är egentligen en etta.

Har ni förstått detta sedan tidigare eller är det här en banbrytande insikt jag bjuder på? Vad tycker ni om det svenska sättet att falskmarknadsföra bostäder?

Stämmer inte , studio apartment är en 1a, 1 bedroom (1br) en 2a.
Du tycker det luras för du missförstår?
Vad har det för betyddes och hur lurad men när man köper för m2 pris?
Citera
2023-09-13, 18:01
Citat:
Mupp. Jag sa 1BR. Kan du inte engelska? Självklart betalar man för antalet rum.

1 br = 1 bedroom alltså en 2a. Undra vem som är mupp!
Citera
2023-09-13, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Gissa vilken siffra mäklarna använder?

Det är underordnat vilka siffror mäklarna använder då alla köpare som en del av köpprocessen presenteras med BBR-uppgifterna som bland annat är en del av underlaget för fastighetsvärdeberäkningen, och därmed fastighetsskatten.
Citera
2023-09-13, 18:49
Medlem
Citat:
Mupp. Jag sa 1BR. Kan du inte engelska? Självklart betalar man för antalet rum.

Betalar för antalet rum?
Om du har en 1a, på 100kvm.
Eller en 3a på 100kvm.

Vilket tror du man hade betalat mest för? Kan ge en hint, det är lättare att bygga om första valet, sätta upp väggar för rum. Än att ändra utförande på 3an, för den kan ha bärande väggar.
Mycket enklare planlösning att jobba med helt enkelt.

Man har aldrig någonsin betalat för antalet rum. Man betalar för boytan.
Senast redigerad av Noccofocus 2023-09-13 kl. 18:53.
Citera
2023-09-13, 18:53
Medlem
Dirty.s avatar
Bara att amerikaner älskar att hålla på med diverse uttryck istället för siffror som bara göra allt svårare att fatta. En etta är ju en "studio apartment" om jag inte är helt borta.

Precis som de kör Queen size/king size på sängar, eller varför inte Freshman/Sophomore/Senior osv i skolsystemet. Allt blir betydligt lättare att förstå om man bara håller sig till nummer och skippar dumma uttryck.

Men visst, en svensk etta kanske borde vara en nolla?
Senast redigerad av Dirty. 2023-09-13 kl. 19:04.
Citera
2023-09-13, 20:34
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ja, bara en svensk skulle betala för 0.5 rum.
En svensk betalar för kvadratmeter, som jag nyss beskrev...
Citera
2023-09-13, 21:28
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Det är intressant att se hur scammade ni bostadsrätthyresgäster har blivit. En normal 1BR-lägenhet har ett sovrum och ett vardagsrum, utöver kök osv. I kapitalismens högborg Sverige däremot har en etta bara ett sovrum, inget vardagsrum. Vill du ha det där rummet som ett 1BR har får du köpa en tvåa.

Men det tycker ni att det är värt, 3M är ju inte så mycket för en tvåa. Men det är egentligen en etta.

Har ni förstått detta sedan tidigare eller är det här en banbrytande insikt jag bjuder på? Vad tycker ni om det svenska sättet att falskmarknadsföra bostäder?

Men idiot! Alla vet vad man menar när man pratar om ett rum och kök i Sverige. Vad det kallas i nåt annat land är inte relevant.
Citera
2023-09-13, 21:53
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:

Är det inte bara cockolds som bor i 1-2 BR när man är vuxen? Så vem bryr sig.
Citera
2023-09-13, 22:42
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:

I Sverige anger man antalet rum utöver det som måste finnas, dvs kök och badrum. Alla vet detta. I konstiga länder som USA anger man antalet sovrum, varför man nu skulle bry sig om det framför vardagsrum, arbetsrum osv. Du får möblera som du vill (hoppas jag) i din egen lägenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in