2023-09-13, 00:19
Medlem
Snoppdoggydogs avatar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/autism-vanligt-bland-personer-med-konsdysfori

Citat:
Barn med diagnosen könsdysfori har ökat kraftigt de senaste 20 åren. Fredrik Lundkvist, barnpsykiatriker i Stockholm, varnar för utvecklingen.

– En väldigt stor andel har neuropsykiatriska svårigheter, framför allt autism, säger han.

Bland personer med diagnosen är det vanligt med autism eller psykiatriska diagnoser som depression och ångestsjukdomar, enligt Socialstyrelsen.

Är detta vad man försöker normalisera? Psykiskt sjuka människor med autism som vill byta kön. Istället för att ge dom dyra "korrigerande" behandlingar borde man först och främst tvinga dom gå till psykolog.

Vad säger ni här på Flashback?
Citera
2023-09-13, 00:23
Medlem
zombie-nations avatar
Autism är neurologiskt, det är inte en mentalsjukdom. Man kan inte bota autismen och med den bota trans. Det finns ingen anledning att neka dem med autism transvård. Sedan säger jag inte att den måste innebära att man byter kön. Har man en avvikelse i hjärnan är det lättare att ha en annan. Som t ex är autister överrepresenterade för epilepsi. Ska man då tänka att autismen ska botas så epilepsin också botas?
Citera
2023-09-13, 00:49
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppdoggydog
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/autism-vanligt-bland-personer-med-konsdysfori

Är detta vad man försöker normalisera? Psykiskt sjuka människor med autism som vill byta kön. Istället för att ge dom dyra "korrigerande" behandlingar borde man först och främst tvinga dom gå till psykolog.

Vad säger ni här på Flashback?
Att autism inte är en sjukdom och
Att jag ser inte att den diagnosen i sig är relevant för att inte godkänna en process för könsbyte
Att tvinga någon till psykolog brukar inte ge bra resultat.
Att många har depression och ångestsjukdomar och- nu gissar jag - att en del av dessa tror att anledningen är att de bor i en fel kropp medan problemen kan ha andra orsaker - vad är ägget/hönan?
----------------------
Överlag skall man man, verkar det som, vara återhållsam med könsbyten och snabba processer för unga människor innan man är helt 100 på att det är ett kön inuti och ett annat utanpå.
Citera
2023-09-13, 02:34
Medlem
Psykosen-Hexs avatar
Man undrar varför det har blivit såhär, det måste finnas en anledning och vad källan till detta är. Jag kan mycket väl tänka mig att maten vi äter nu skapar missbildning därför att det mesta är fake som innehåller ohälsosama kemikalier.
Citera
2023-09-13, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Autism är neurologiskt, det är inte en mentalsjukdom. Man kan inte bota autismen och med den bota trans. Det finns ingen anledning att neka dem med autism transvård. Sedan säger jag inte att den måste innebära att man byter kön. Har man en avvikelse i hjärnan är det lättare att ha en annan. Som t ex är autister överrepresenterade för epilepsi. Ska man då tänka att autismen ska botas så epilepsin också botas?

Enligt Edward Dutton har många unga autister samma symptom som folk med borderline eftersom autisternas svårigheter att förstå andra människor även gör det svårt för dem att förstå sig själva, så autister tar längre tid på sig att få självkänsla som vuxna jämfört med normala människor. Alltså är autister överrepresenterade i könsdysforistatistiken för att de är unga och inte känner sig själva särskilt väl, och detta utnyttjas av Mengele-läkare som vill styra och ställa över fragila människor.
Citera
2023-09-13, 08:21
Medlem
SnutteFia03s avatar
Inte så förvånande då de som väljer att genomgå en sådan behandling i grunden upplever att de har problem som de tror kommer lösas med ingreppet.

Det är tragiskt att samhället lurar dessa människor till att tro att könsstympning skulle hjälpa dem att må bättre istället för att ge dem adekvat hjälp för sina underliggande psykiska problem eller diagnoser.
Citera
2023-09-13, 08:44
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ja detta är vad man har gjort mot människor med autism som behövt samhällets stöd. Och man behöver inte vara läkare för att se att det handlar om autism. Googla på Rachel Levine, USAs transexuella hälsominister. Hon har autistens stora huvud (bredast över huvudet), Missbildat piltrum (snorrännan) och så dessa djävla coca-cola bottnar a la bubba i trailer boys (som vi sett på varenda nörd i amerkanska high-school filmer)

Autism är en paraplydiagnos för diverse utvecklings-störningar. Men kom ihåg att det är ett spektrum när du läser den meningen. Jag skriver inte det för att såra. Utvecklingsstörning kan vara närsynhet eller simhud mellan två tår och milda.

Autism är en genetisk /dvs ärftlig skada på x-kromosomen som pojkar endast kan ärva av sin mamma men flickor teoretiskt från båda.

Däremot har vården inte alls hängt med. Utredningar kan fortfarande ha sin grund i frågeformulär.
Man skall alltså leta efter tecken på utveklings-störning genom frågeformulär och utredningarna sköts ofta av psykologer som alltså inte kan någonting alls om biologi och medicin.

Varför skulle man inte kunna bota människor med könsdysfori? Om man känner till historien bakom autism vet man att det hette "barnpsykos" i DSM i början på 70-talet (psykiatrin fick mest in svåra fall och likheterna är uppenbara).

Människor med autism är nästan alltid överkänsliga mot LJus/ljud/information och stänger därför ute omvärlden. Istället letar de efter system som de kan orientera sig efter så att de slipper vara ute i verkligheten. Att de är födda i fel kropp är bara en fix ide som vissa får för sig vilket man förstår om man känner till bakgrunden med "barnpsykos".

Jag är fullständigt övertygad om att man kan övertyga en ofta högfungerande människa om att de bara har autism och är homosexuell och gått vilse i sina egna tankar (och nu mer även påhejats av sin omgivning).

Människor med autism är ofta alienerade, antingen för att de helt saknar behov av andra människor eller för att de inte förstår hur man umgås (de letar system för hur man umgås men det finns naturligtvis inga system). Lägg där till att 50% av alla med autism identifierar sig som bi- eller homosexuella och att "mixad begåvningsprofil" var ett diagnoskriterie för den äldre aspergerdiagnosen.

Alienation + homosexualitet + mixad begåvningsprofil = perfect storm För att börja fantisera om att man kanske är född i fel kropp? Då skulle det ju inte vara något fel på en alls utan på omgivningen.

Det är svårt att tänka sig att man skulle lyckas sämre om dessa fick träffa andra med autism som haft samma tankar än dagens behandling där självmordsfrekvensen inte går ner vare sig om man får behandling eller inte.

Men psykiatrikern från svt borde skämmas. Var har psykiatrin varit fram till nu? Att detta är autism har man vetat hela tiden. Jag skäms för dessa fega kräk som låtit människor förstöra sina liv under lång tid nu.
Senast redigerad av TheGretaReset 2023-09-13 kl. 08:55.
Citera
2023-09-13, 09:08
Medlem
Man kan vara missnöjd över det "kön" man föddes till. Man kanske inte vet vad man skulle vilja vara annars, man kanske bara är missnöjd och känner sig olycklig. Jag förstår att man önskar man vore något annat eller någon annan, och jag förstår att vissa människor känner sig mer olyckliga än andra.

Det finns andra som också är missnöjda: Korta kanske hade önskat att de var längre. Handikappade kanske önskar att de var friska. Mörkhyade kanske önskar att de var ljushyade eller tvärt om.

Jag tycker det är konstigt att bara en av ovanstående grupper skall få kraftig hormonbehandling (som har visat sig förkorta livet med ca 10 år i genomsnitt) så att de slipper acceptera den kropp de föddes i. Istället för adekvat vård så att de lär sig acceptera sig själv så som dom är.
(Då pratar jag inte om folk som föds med hormonrubbningar och dylikt. Sådana personer bör förstås få livslång hjälp att hålla normala hormonnivåer. Fast det är något helt annat än allmän olycka och missnöje med sig själv).

Att gå en grupp till mötes leder omedelbart till att alla skall gås till mötes: Korta skall bli långa, långa skall bli korta. Ljusa skall bli mörka och mörka skall bli ljusa.
"Könsdysfori" är väl oftast ett symptom på något annat. Att byta kön har visat sig vara en dålig lösning för många. Kanske en sista utväg för vissa, men jag kan inte föreställa mig att det skulle gälla flertalet, som bara är "olyckliga" eller "missnöjda".
Citera
2023-09-13, 12:43
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Feminism --> Jämställdhet och diskriminering
/Moderator
Citera
2023-09-13, 16:12
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Autism är en genetisk /dvs ärftlig skada på x-kromosomen som pojkar endast kan ärva av sin mamma men flickor teoretiskt från båda.

Ja just det, det är du som tror att fragile x är samma som autism. I min släkt har den ärvts från min farfar till min far till mig.
Citera
2023-10-01, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Man kan vara missnöjd över det "kön" man föddes till. Man kanske inte vet vad man skulle vilja vara annars, man kanske bara är missnöjd och känner sig olycklig. Jag förstår att man önskar man vore något annat eller någon annan, och jag förstår att vissa människor känner sig mer olyckliga än andra.

Det finns andra som också är missnöjda: Korta kanske hade önskat att de var längre. Handikappade kanske önskar att de var friska. Mörkhyade kanske önskar att de var ljushyade eller tvärt om.

Jag tycker det är konstigt att bara en av ovanstående grupper skall få kraftig hormonbehandling (som har visat sig förkorta livet med ca 10 år i genomsnitt) så att de slipper acceptera den kropp de föddes i. Istället för adekvat vård så att de lär sig acceptera sig själv så som dom är.
(Då pratar jag inte om folk som föds med hormonrubbningar och dylikt. Sådana personer bör förstås få livslång hjälp att hålla normala hormonnivåer. Fast det är något helt annat än allmän olycka och missnöje med sig själv).

Att gå en grupp till mötes leder omedelbart till att alla skall gås till mötes: Korta skall bli långa, långa skall bli korta. Ljusa skall bli mörka och mörka skall bli ljusa.
"Könsdysfori" är väl oftast ett symptom på något annat. Att byta kön har visat sig vara en dålig lösning för många. Kanske en sista utväg för vissa, men jag kan inte föreställa mig att det skulle gälla flertalet, som bara är "olyckliga" eller "missnöjda".

Jag tror ungdomarna med könsdysfori ibland även förväxlar att vilja tillhöra det andra könet med att faktiskt känna sig född i fel kropp. De flesta transpersoner är flickor som vill vara pojkar för att det ställs lägre sociala krav på pojkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in