2026-05-19, 21:14
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavTrelleborg
Bokstavstolka inte, inläggsskribenten skriver att hen har 3 "varningar".

Första gången: du får en varning.
Andra gången: 1 dag utan ersättning.
Tredje gången: 5 dagar utan ersättning.
Fjärde gången: 10 dagar utan ersättning.
Femte och varje efterföljande gång: 45 dagar utan ersättning. Aktivitetsstödet kan sänkas efter de 45 dagarna.

https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/extra-stod/nar-du-deltar-i-ett-program/villkor-for-din-ersattning-i-program#h-Detharhanderomduintegordetduska
Vad menar du med att inte bokstavstolka?
Citera
2026-05-19, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Då blir man ju lite nyfiken, vad hade du gjort som renderade i avstängningen på 45 dagar? Orsaken till att jag frågar är att det du påstår har hänt inte finns i något regelverk.
Det som hände var att jag sökte pga av hjärnsläpp ett jobb som kräver specifik utbildning, men den månaden var det helt horribelt fanns fan inga jobb i princip alls att söka för mig..
Citera
2026-05-19, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Ja, då gjorde du helt enkelt vad jag skrev ovan. Du sökte bara för att fylla kvoten, vilket är 6 jobb per månad. Delvis du du kom inte upp till lägsta mängden sökta jobb per månad snarare än att en "felansökan" leder till avstängning oavsett mängd sökta jobb.

Att söka fler än sex jobb per månad är då inte mycket till krav.
Jag söker fler jobb än jag måste varje månad, men den månaden då detta hände var det fan helt omöjligt att hitta några som jag kunde söka och jag sökte ETT jobb som jag pga hjärnsläpp inte tänkte på att det krävde speciell utbildning
Citera
2026-05-19, 21:35
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TordNyman
Jag söker fler jobb än jag måste varje månad, men den månaden då detta hände var det fan helt omöjligt att hitta några som jag kunde söka och jag sökte ETT jobb som jag pga hjärnsläpp inte tänkte på att det krävde speciell utbildning

Tittade snabbt in på Arbetsförmedlingen hemsida för första gången på hur länge som helst.

"46 419 annonser med 95 858 jobb"

Hittade inga jobb? Fanns inga jobb den månaden att söka..... I hela Sverige? Kanske var som så att du faktiskt förtjänade 45 dagars avstängning för att ha missat tröskeln på 6 jobb per månad.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in