2026-05-17, 12:27
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TordNyman
Jag har 3 varningar de 3 kommer jag inte ens ihåg varför jag fick, men de ligger kvar, så i september ifjol så sökte jag givetvis jobb, men det fanns fan inte mycket att söka så ja jag sökte ett jobb som jag givetvis efteråt visste att kräver utbildning, tänkte inte på det då, och BAM 45 dagar utan ersättning, visst klantigt av mig, och nu sitter jag med kronofogde skuld efter det....

Du sökte ett jobb under en hel månad?
Missade du alla jobb som finns där du kan skura toaletter, bära disk och tvätta tallrikar?

Helt rättvist att du åker på 45 dagar utan ersättning. Borde införas en progressiv utveckling.
Citera
2026-05-17, 14:42
Medlem
Det hela fodrar dock en legitim fråga, hur länge är det rimligt att en varning kan sitta i?
Citera
2026-05-17, 14:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Missade du alla jobb som finns där du kan skura toaletter, bära disk och tvätta tallrikar?

Helt rättvist att du åker på 45 dagar utan ersättning. Borde införas en progressiv utveckling.
Du brister i läsförståelse. Man kan bli varnad om man söker ett jobb som kräver en utbildning man inte har.
Citera
2026-05-17, 14:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Det hela fodrar dock en legitim fråga, hur länge är det rimligt att en varning kan sitta i?

Hittar du jobb så räknas inte dina gamla varningar om du blir arbetslös igen, enligt vad jag hört från myndighetens anställda, men orkar inte gräva fram regler angående det.

Sen om varningarna sitter kvar hur länge som helst om du är långtidsarbetslös eller om de exempelvis gallras efter 3 eller 5 år vet jag inte, trots vad skrivits i tråden.
Citera
2026-05-17, 15:28
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavTrelleborg
Du brister i läsförståelse. Man kan bli varnad om man söker ett jobb som kräver en utbildning man inte har.

Du brister i läsförståelse. Om man söker 100 jobb och av 1 är kräver utbildning som man inte har så får man en varning?
Citera
2026-05-17, 15:30
Avslutad
Citat:
Du brister i läsförståelse. Om man söker 100 jobb och av 1 är kräver utbildning som man inte har så får man en varning?

Härmas inte! Du har fel, men det är egentligen bra att du inte behövt lära dig hur den här cirkusen fungerar.

Man kan bli varnad om man söker jobb man inte är kvalificerad för.
Citera
2026-05-17, 15:37
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavTrelleborg
Härmas inte! Du har fel, men det är egentligen bra att du inte behövt lära dig hur den här cirkusen fungerar.

Man kan bli varnad om man söker jobb man inte är kvalificerad för.

Okej, som du skriver så har jag inte koll på arbetsförmedlingens regler och det fanns ett frågetecken faktiskt.

Så det finns en regel hos arbetsförmedlingen att även om du söker "tillräckligt" många jobb så kan du få en varning för att 1 utav dom krävde en utbildning som personen inte hade? Där bortses även då den mänskliga faktorn att man missade detta?

Snarare än att personen inte sökt tillräckligt många jobb varav en av de få ansökan helt klart var en så kallad "bara för att sökande" för att fylla kvoten?
Citera
2026-05-17, 18:53
Medlem
Citat:

Men är du utvecklingsstörd på riktigt? Börja med läsförståelse.....
Citera
2026-05-17, 19:36
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Men är du utvecklingsstörd på riktigt? Börja med läsförståelse.....

Okej, så du sökte 1 fel jobb utav hur många? Som sedan ledde sedan till att du blev avstängd?

Tvivlar starkt på att du sökt 50 jobb på en månad och en råkade vara fel och du blev avstängd.

hur länge har du varit arbetslös nu? 15 år?
Citera
2026-05-17, 19:57
Medlem
Citat:
Okej, så du sökte 1 fel jobb utav hur många? Som sedan ledde sedan till att du blev avstängd?

Tvivlar starkt på att du sökt 50 jobb på en månad och en råkade vara fel och du blev avstängd.

hur länge har du varit arbetslös nu? 15 år?
Den månaden sökte jag 6 jobb och då letade jag i 6 kommuner, och jag måste söka 6 jobb per månad, och ett av jobben jag sökte gjorde jag eftersom jag fan inte tänkte... Och bam tänk dig att gå från 5000 kr /mån till 0 i 45 dagar, vad hade du gjort? Tack vare detta är jag nu hos kronofogden och är i princip helt körd..
Citera
2026-05-17, 20:13
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Den månaden sökte jag 6 jobb och då letade jag i 6 kommuner, och jag måste söka 6 jobb per månad, och ett av jobben jag sökte gjorde jag eftersom jag fan inte tänkte... Och bam tänk dig att gå från 5000 kr /mån till 0 i 45 dagar, vad hade du gjort? Tack vare detta är jag nu hos kronofogden och är i princip helt körd..

Ja, då gjorde du helt enkelt vad jag skrev ovan. Du sökte bara för att fylla kvoten, vilket är 6 jobb per månad. Delvis du du kom inte upp till lägsta mängden sökta jobb per månad snarare än att en "felansökan" leder till avstängning oavsett mängd sökta jobb.

Att söka fler än sex jobb per månad är då inte mycket till krav.
Citera
2026-05-19, 21:12
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Jag har 3 varningar de 3 kommer jag inte ens ihåg varför jag fick, men de ligger kvar, så i september ifjol så sökte jag givetvis jobb, men det fanns fan inte mycket att söka så ja jag sökte ett jobb som jag givetvis efteråt visste att kräver utbildning, tänkte inte på det då, och BAM 45 dagar utan ersättning, visst klantigt av mig, och nu sitter jag med kronofogde skuld efter det....
Då blir man ju lite nyfiken, vad hade du gjort som renderade i avstängningen på 45 dagar? Orsaken till att jag frågar är att det du påstår har hänt inte finns i något regelverk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in