2023-09-12, 16:24
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pincam
Sannolikt har det använts ett ljuddämpat vapen, ingen av grannarna i trappen har hört någon skottlossning. Avancerat eller är det vanligt att det används idag?
Smäller duktigt även vid ljuddämpare.
Citera
2023-09-12, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tremens76
Du tror väl inte på fullt allvar att Ratsit uppdateras i samma sekund någon dör??
Oftast tar det rätt antal dagar beroende på när samkörning av Skatteverkets listor sker.
Och är den avlidne dessutom föremål för ett brott tar uppdaterminen allt som oftast flera veckor.

Är du dum i huvudet eller? Tror du på fullaste allvar att ratsit kan kringgå lagen och spara personuppgifter? Folkbokföringslistorna samkörs kontinuerligt varenda dag på året.
Citera
2023-09-12, 16:29
Medlem
Skulden ligger givetvis hos de kriminella. Men medborgarna har rätt att kräva att samhället skyddar
sina invånare samt griper och lagför de kriminella.
Det verkar inte ske - möjligen på grund av en inkompetent polisledning. Vi har sett:
Uppsala - en stad i gangsterkrig
Malmö - en stad i brand
Citera
2023-09-12, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Utifrån ditt resonemang finns det inte några människor i fria i landet som är efterlysta. Så jag är intelligent men hur är det med dig? Han är ändå så feg att han inte skulle våga sig hit oavsett om han var efterlyst eller inte.

Vem är modig i denna konflikt? Den som skjuter gamla mammor? Den som skjuter fjortisar? Den som säljer knark? De som tror att de är ngt bara för att de har vapen? Alla är fega fittor i det avseendet. Vore de män hade de gjort upp öga för öga.
Citera
2023-09-12, 16:31
Medlem
Urinterapeuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjisken

Klart man inte berättar något då kan man ju stå näst på tur. Polisen kör ändå dörrknackning för syns skull innan det blir fikabröd i radiobilen.
Citera
2023-09-12, 16:31
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollstyrelsen
Det allvarliga här är att helt ovidkommande (oskyldiga) dör.

Min poäng är att oskyldiga även drabbas av bomber och rikochetter i sina hem.

Det är inte unikt för Sverige utan sker överallt där knarkhandlare har tillgång till vapen. I Marseille dödades nyss en oskyldig kvinna i 20årsåldern. Hon befann sig i sitt sovrum.

Citat:
A 24-year-old woman has died after a stray bullet aimed at a drug-dealing hotspot hit her in the head in her flat in the French city of Marseille.

https://www.bbc.com/news/world-europe-66785170
Citera
2023-09-12, 16:34
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urinterapeut
Klart man inte berättar något då kan man ju stå näst på tur. Polisen kör ändå dörrknackning för syns skull innan det blir fikabröd i radiobilen.
Precis.

Hade jag varit granne där hade jag "sovit djupt" eller "varit på jobbet".

Ren och skär spel för galleriet att de knackar dörr.
Citera
2023-09-12, 16:36
Medlem
fluff995s avatar
Citat:

Beror inte det lite på kalibern? Jag har skjutit med salongsgevär (.22 tum), och det är inte så att de låter öronbedövande direkt. I en trappuppgång kanske ett skott kan förväxlas med en dörr som smäller, eller någon som dänger ett metallobjekt mot trappräcket, eller dylikt. Eller så blev BO rentav skjuten i nåt källarutrymme eller liknande i direkt anslutning till trappen?

Sen känns det lite långsökt att nån faktiskt skulle använda sig av en ljuddämpare, men vad vet jag? Jag är inte i lönnmördarsvängen själv.
Senast redigerad av fluff995 2023-09-12 kl. 16:39.
Citera
2023-09-12, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pincam
Sannolikt har det använts ett ljuddämpat vapen, ingen av grannarna i trappen har hört någon skottlossning. Avancerat eller är det vanligt att det används idag?

Kanske funkar skapligt med lågkaliber (.22) eller subsonic ammunition. Ljuddämpare är inte så effektiva i verkligheten jämfört med hollywood .
Citera
2023-09-12, 16:40
Medlem
Urinterapeuts avatar
Citat:
Precis.

Hade jag varit granne där hade jag "sovit djupt" eller "varit på jobbet".

Ren och skär spel för galleriet att de knackar dörr.
Det är också den enda åtgärden polisen utför, det enda kortet de har kvar när de inte kommer att lösa brottet. "Äe vi är här i området och knackar dörr". Grannar är ju kända för att vittna och peka ut folk.
Citera
2023-09-12, 16:43
Medlem
linears avatar
Nu skriver aftonbladet att de boende vaknade av en smäll.
Citera
2023-09-12, 16:51
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Är du dum i huvudet eller? Tror du på fullaste allvar att ratsit kan kringgå lagen och spara personuppgifter? Folkbokföringslistorna samkörs kontinuerligt varenda dag på året.

Avlidna finns kvar 3 månader på ratsit sedan plockas de bort.
De står dock att personen är avliden.

Du bör coola ner lite med saker du ej har koll på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in