Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-09-10, 18:26
Medlem
Hej! Jag hört folk säga och tipsa mig om " utbilda dig " de ger så mycket med lön och allt annat. Jag har ingen utbildning som ger de jobbet jag gör nu någon nytta.

Dock har jag fått på huvudet att jag vill börja svetsa. Svetsade lite i skolan och tyckte det var väldigt roligt ( gassvets ) vad tror ni om detta jobbet? Ett framtids yrke och är de svårt att få jobb efter vuxenskolan? Vad skulle ingångslönen ligga på då tro?

Jag älskar att jobba praktiskt och har inga problem att ta i o slita. Mina senare jobb som grov-arbetare eller jobb ( ett jobb )

Där var jag o bilade i en lägenhet i 30 graders värme och var helt täckt av damm. Men anser att de är någon charm i de ändå. Gillar att komma hem efter en hel dag o veta att jag är helt fysiskt slutkörd!
Några högskolestudier blir de inte för min del, har inte läshuvud för det.

Så hur är de inom svets-branschen och är de lätt att få jobb efter vuxenutbildningen tro? Löfven klara ju de ändå!

Sökt runt överallt o de med lönerna oroar mig en del. Vissa har ingångslöner på 26-27 i månaden som ny och andra enbart 19-20 K. Vad är sant gällande det? Tacksam för alla svar / mackan
Citera
2023-09-10, 18:30
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan112
Hej! Jag hört folk säga och tipsa mig om " utbilda dig " de ger så mycket med lön och allt annat. Jag har ingen utbildning som ger de jobbet jag gör nu någon nytta.

Dock har jag fått på huvudet att jag vill börja svetsa. Svetsade lite i skolan och tyckte det var väldigt roligt ( gassvets ) vad tror ni om detta jobbet? Ett framtids yrke och är de svårt att få jobb efter vuxenskolan? Vad skulle ingångslönen ligga på då tro?

Jag älskar att jobba praktiskt och har inga problem att ta i o slita. Mina senare jobb som grov-arbetare eller jobb ( ett jobb )

Där var jag o bilade i en lägenhet i 30 graders värme och var helt täckt av damm. Men anser att de är någon charm i de ändå. Gillar att komma hem efter en hel dag o veta att jag är helt fysiskt slutkörd!

Så hur är de inom svets-branschen och är de lätt att få jobb efter vuxenutbildningen tro? Löfven klara ju de ändå!

Sökt runt överallt o de med lönerna oroar mig en del. Vissa har ingångslöner på 26-27 i månaden som ny och andra enbart 19-20 K. Vad är sant gällande det? Tacksam för alla svar / mackan

Jag har också kollat lite på det och Svettsning är praktiskt tager väldigt bra. Men det är inte så bra betalt i industrin om du inte är villig att arbeta med större risker. Där det innebär större och fler certifikat på svettningen. Då att du arbetat på Traktamente i Norge eller annat. Men man kan säkert bli maskinsvettsare eller annat.

Jag skulle rekommendera dig att du utbildar dig till CNC-Operatör istället isf.
Citera
2023-09-10, 18:50
Medlem
Om du utbildar dig till svetsare ock skaffar certifikat för tryckkärl mm och är beredd att resa i jobbet, då har du en bra arbetsmarknad internationellt.

Jag vet inte hur det är inom olja och gas, men inom gruvnäringen inom den angosaxiska världen, inkl engelsktalande länder i afrika etc. så är många lite mer kvalificerade jobb, som t.ex. svetsare, bemannade med expats från USA, Kanada, Europa, Australien Sydafrika. Det är också bra betalt. Men svårt att kominera med familjeliv etc så det får du vara beredd på, om du söker dig internationellt. Du kommer också att behöva ha lite erfarenhet innan du får den sortens jobb.
Citera
2023-09-10, 18:57
Medlem
Ok tack för svar!!

Hur ser de ut med vanliga 07:00-16:00 jobb på en industri eller på en plåtfirma? Man måste väl ändå kunna komma upp i 26-28 k i månaden väl? Svetsning verkar kul, testat gassvets o tyckte de var roligt!

Enligt IF METALL, så ska ingångslöner vara 27 k , men de är väl olika?

Men tvåskift inom industri då? Och bemanningsföretag
Citera
2023-09-10, 19:24
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ok tack för svar!!

Hur ser de ut med vanliga 07:00-16:00 jobb på en industri eller på en plåtfirma? Man måste väl ändå kunna komma upp i 26-28 k i månaden väl? Svetsning verkar kul, testat gassvets o tyckte de var roligt!

Enligt IF METALL, så ska ingångslöner vara 27 k , men de är väl olika?

Men tvåskift inom industri då? Och bemanningsföretag

Industriell svetsning görs primärt av robotar, men visst finns det ändå behov av lite "manuell" svetsning.
Ska du ha ett "roligt" svetsjobb i industrin ska du söka mot verktygsavdelningar/firmor som tillverkar fixturer och annat lågseriemateriael till den större industrin.
Citera
2023-09-10, 19:55
Medlem
Ok. För sett en del industri-jobb med svetsning på arbetsförmedlingen. Oftast bemanning

De ska väl ha ok arbetsförhållande?

Tornkranförare verkar bra jobb med, men de svårt med utbildning och sen komma in på ett företag och få praktik
Citera
2023-09-10, 20:21
Medlem
Har 33k innan skatt 7-16 jobb på fabrik. ca 10 års erfarenhet och är under 30 år gammal. Mest tig svetsning men en hel del mag med.
Citera
2023-09-10, 21:04
Medlem
Vad gött! Trivs du med jobbet? Hur var de första åren för dig inom svetsandet med lön och få tag i jobb då?
Citera
2023-09-10, 21:09
Moderator
Protons avatar
Citat:

Verkar som om man behöver en eller fler licenser för att komma upp lönemässigt:
https://yrkeskollen.se/lonestatistik/licenssvetsare/

Här är en annan sida som kanske är nyttig:
https://se.indeed.com/karriarrad/betalning-lon/hur-mycket-tjanar-svetsare
Citera
2023-09-10, 21:51
Medlem
Citat:
Vad gött! Trivs du med jobbet? Hur var de första åren för dig inom svetsandet med lön och få tag i jobb då?

Trivs som fan, kör inte så stora serier av detaljer så blir inte långtråkigt, samt att jag får göra mest special projekt och sådant som måste ha prefekt finish som mina kollegor ej klarar av. Jag fick jobb redan mitt i utbildningen så jag hoppade av utbildningen och börja jobba ist då var lönen ca 23k innan skatt och endast svetsa stora serier. (Tråkigt)

Byte sedan till ett annat företag som kontaktade mig med bättre typer av jobb och möjligheter. Jobb finns det gott om så länge man är duktig på att svetsa och allt som kommer till runt om. Har själv flertalet gånger blivit kontaktad av andra företag som vill ha in mig så skulle jag vilja byta jobb så har jag ett nytt dagen efter.

Mitt tips är att prova på alla svetsmetoder och välj där efter, själv föredrar jag tig svetsning då det är lite mer fin lir och mest rostfritt material för min del.
Citera
2023-09-10, 22:09
Medlem
Vad menas med alla svets licenser ? De är ju dem man ska ta för få upp lönen så protonen nämnde.

Vad gick du för utbildning? Var de olika svetsprover innan man gick ut på jobb, som man var tvungen att klara innan man gick ut med betyg?

Känns rätt självständigt jobb även som ny, mycket frihet under ansvar!
Citera
2023-09-10, 22:46
Medlem
Citat:
Vad menas med alla svets licenser ? De är ju dem man ska ta för få upp lönen så protonen nämnde.

Vad gick du för utbildning? Var de olika svetsprover innan man gick ut på jobb, som man var tvungen att klara innan man gick ut med betyg?

Känns rätt självständigt jobb även som ny, mycket frihet under ansvar!

Montico svets utbildning, finns andra som tex lernia också. Ja går man klart kursen med godkända resultat så får man ett iw diplom men det har inte jag för jag fick jobb mitt i kursen. På montico så fick man ta 2 "licenser" som ingick i kursen. Sen så får man oftast lägga prov ute på företagen. Finns hur många licenser som helst att ta så det brukar vara olika från företag till företag beror på vad för material man svetsar, vad för metod man använder osv. Om företaget tex är certifikerat enligt iso 3834-4:2005 och då måste svetsarna ha godkända licenser också annars kan företaget mista sitt certifikat. Vi lägger prover varannat år som kontrolleras av en extern kontroll firma som tex dekra,kiwa osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in