2023-09-09, 22:11
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Jag kör på en 80-väg mitt i natten utan trafik. Det kommer någon fartkamera så jag sneglar på hastighetsmätaren i 1-2 sekunder. Precis då brakar helvetet lös.

Det låter som att något skrapar upp hela vänstersidan av bilen samtidigt som ratten och förarstolen skakar kraftigt. Får adrenalinpåslag. Min första tanke är att en älg sprungit in i sidan på bilen och skrapat upp den med hornen. Jag har kört väldigt mycket bil och aldrig känt något liknande.

Jag ser tusenlapparna flyga iväg medan jag föreställer mig de fruktansvärda skadorna.

Så jag kör in till vägkanten och… ser inte en skråma på bilen. Strax efteråt gick den dessutom igenom besiktningen så det kan inte ha blivit några större dolda skador.

Så vad tror ni hände? Min enda teori just nu är att det kom ett mindre djur och slungades upp i hjulhuset där det vispades runt några varv och sedan ut igen. Låter det rimligt?
Citera
2023-09-09, 22:13
Medlem
oiiihs avatar
du har nog kört på något,,en hare kanske, eller något annat som grejsat med hjulhus och underede.
Citera
2023-09-09, 22:15
Medlem
mikaelss avatar
Din teori låter rimlig, men det borde synss spår i hjuhuset, blod, päls etc?
Citera
2023-09-09, 22:15
Medlem
pn222jws avatar
Vildsvin.
Citera
2023-09-09, 22:18
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Vildsvin.

En liten kulting i så fall.
Ett större vildsvin hade gett rejäla skador.
Troligen en hare eller en liten grävling som snurrat runt i hjulhuset.
Citera
2023-09-09, 22:19
Medlem
HoraTheExplorers avatar
Grävling kanske, det vet jag av egen erfarenhet smäller utav bara helvide ... men dom är hårda och kryper ofta ner i diket innan dom dör ...
Citera
2023-09-09, 22:22
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Körde på en fasan en gång, det skrapade som fan och jag trodde, precis som du, att bilen var förstörd - inte en skråma, bara fjädrar och blod.
Citera
2023-09-09, 22:23
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Jag kör på en 80-väg mitt i natten utan trafik. Det kommer någon fartkamera så jag sneglar på hastighetsmätaren i 1-2 sekunder. Precis då brakar helvetet lös.

Det låter som att något skrapar upp hela vänstersidan av bilen samtidigt som ratten och förarstolen skakar kraftigt. Får adrenalinpåslag. Min första tanke är att en älg sprungit in i sidan på bilen och skrapat upp den med hornen. Jag har kört väldigt mycket bil och aldrig känt något liknande.

Jag ser tusenlapparna flyga iväg medan jag föreställer mig de fruktansvärda skadorna.

Så jag kör in till vägkanten och… ser inte en skråma på bilen. Strax efteråt gick den dessutom igenom besiktningen så det kan inte ha blivit några större dolda skador.

Så vad tror ni hände? Min enda teori just nu är att det kom ett mindre djur och slungades upp i hjulhuset där det vispades runt några varv och sedan ut igen. Låter det rimligt?
En gång så slungades en buss bakdel in i min bakre ljuslykta och det ljudet var tamejfan det värsta och högsta jag hört. Jag trodde hela min bil hade blivit skrot, men när jag gick ut och tittade så hade bara baklyktan krossats, resten av bilen i toppskick. Även små skador på bilen har en tendens att låta nåt förjävligt högt när man sitter i bilen av någon anledning. Samma sak kanske hände dig?
Citera
2023-09-09, 22:25
Medlem
TELAVIV91s avatar
Kanske låg en gren på vägen som fastnade och drogs med en bit innan den lossnade
Citera
2023-09-09, 22:26
Medlem
Körde på en duva i 180-200 en gång. Träffade mitt på vindrutan. Han bara tänka att nu kommer den flyga in i bilen genom rutan.. Men blev bara ett "stenskott" och lite slamsor/dun som fastnade på rutan.

Men det small duktigt.
Citera
2023-09-09, 22:57
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
En gång så slungades en buss bakdel in i min bakre ljuslykta och det ljudet var tamejfan det värsta och högsta jag hört. Jag trodde hela min bil hade blivit skrot, men när jag gick ut och tittade så hade bara baklyktan krossats, resten av bilen i toppskick. Även små skador på bilen har en tendens att låta nåt förjävligt högt när man sitter i bilen av någon anledning. Samma sak kanske hände dig?

Ja, antagligen. Det lät som domedagen där inne i bilen, men det var väl bara något litet djur.

Tack för alla svar.
Citera
2023-09-09, 23:00
Medlem
Psykosen-Hexs avatar
Om du kör på ett djur så kommer du garanterat se spår
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto