2023-09-08, 21:17
Medlem
Jag har sökt ett nytt kontorsjobb och företaget använder sig sv en rekryterare som nu har talat med min första referens. Min referens råkade nämna att jag har epilepsi, dock har jag aldrig fått något anfall under dagtid och det var flera år sedan jag fick ett senast.

Nu säger rekryteraren att hon måste berätta detta för företaget där jag sökt jobb. Det är OK med mig och tvivlar på att det kommer ha någon betydelse men jag började fundera på om hon ens får berätta det för min förhoppningsvis framtids arbetsgivare. Är inte det lite på den privata sidan? Eller måste hon kanske till och med berätta det eftersom jag skulle kunna få ett anfall även under kontorstid?

Är det någon som har koll på detta?
Citera
2023-09-08, 21:22
Medlem
7hhhs avatar
Låt det gå till arbetsgivaren och sedan stämmer du dom, så gör jag. Jag har inte jobbat ordentligt på tre decennium.
Citera
2023-09-09, 11:22
Medlem
CureMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMiyagi
Jag har sökt ett nytt kontorsjobb och företaget använder sig sv en rekryterare som nu har talat med min första referens. Min referens råkade nämna att jag har epilepsi, dock har jag aldrig fått något anfall under dagtid och det var flera år sedan jag fick ett senast.

Nu säger rekryteraren att hon måste berätta detta för företaget där jag sökt jobb. Det är OK med mig och tvivlar på att det kommer ha någon betydelse men jag började fundera på om hon ens får berätta det för min förhoppningsvis framtids arbetsgivare. Är inte det lite på den privata sidan? Eller måste hon kanske till och med berätta det eftersom jag skulle kunna få ett anfall även under kontorstid?

Är det någon som har koll på detta?

Den som har gjort fel är ju referensen. Som avslöjar privata saker. Rekryteraren ringer ju bara samtalen på företagets uppdrag och behöver då redovisa vad som framkommit. Resultatet hade ju vart det samma om arbetsgivaren ringde själv
Citera
2023-09-09, 11:44
Medlem
Ja, det kanske är så man ska se på det hela. Jag tänkte om det fanns något som förhindrade/tvingade rekryteraren att meddela arbetsgivaren eftersom det är en tjänst mellan två företag och troligen reglerad med vissa regler/lagar/etik.
Citera
2023-09-23, 13:42
Medlem
Jag fick jobbet i alla fall ✌️
Citera
2023-09-23, 14:13
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMiyagi
Jag fick jobbet i alla fall ✌️
Gratulerar!