2023-09-08, 15:12
Medlem
avcs avatar
Finns det något sådant? Har precis blivit bestulen på en knippa som landat norr om 10.000 kr för alla relaterade låsbyten.

Allrisk täcker ingenting. Försäkringsbolag som t ex mySafety erbjuder generös nyckelförsäkring, men då med friskrivningsklausulen som alla konkurrerande försäkringsbolag har: 100% uppsikt krävs. Vilket gör försäkringen 100% meningslös. Har man uppsikt tappar man inte nyckeln.

Finns det något bolag alls som har en seriös nyckelförsäkring? (Nycklar förvaras sällan ensamma, minst 20.000 kr måste täckas inkl låsbyten)
Citera
2023-09-08, 15:15
Medlem
PubMixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Finns det något sådant? Har precis blivit bestulen på en knippa som landat norr om 10.000 kr för alla relaterade låsbyten.

Allrisk täcker ingenting. Försäkringsbolag som t ex mySafety erbjuder generös nyckelförsäkring, men då med friskrivningsklausulen som alla konkurrerande försäkringsbolag har: 100% uppsikt krävs. Vilket gör försäkringen 100% meningslös. Har man uppsikt tappar man inte nyckeln.

Finns det något bolag alls som har en seriös nyckelförsäkring? (Nycklar förvaras sällan ensamma, minst 20.000 kr måste täckas inkl låsbyten)

Förlåt men hemförsäkringen? Om du har drulle? Det ska väl räcka allt?

Ojojoj, den här tråden kan bli spännande då jag förväntade mig att hemförsäkringen täcker sånt?
Citera
2023-09-08, 15:21
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PubMix
Förlåt men hemförsäkringen? Om du har drulle? Det ska väl räcka allt?

Ojojoj, den här tråden kan bli spännande då jag förväntade mig att hemförsäkringen täcker sånt?
De har verkligen lyckats slingra sig ur detta.

Nyckeln är "stulen" ur låst bil, pga att hela bilen blivit stulen. Detta är ett undantag som försäkringen inte ersätter. Samma om nyckeln t ex förvaras i låst skåp på tågstation, glöms kvar i kundvagn eller helt enkelt hänger kvar i dörrlåset. Ingen ersättning.

Stereo osv i bilen blir det förmodligen ersättning för (halvförsäkring), men inte väskan i bagaget eller nycklarna som låg i den.
Senast redigerad av avc 2023-09-08 kl. 15:24.
Citera
2023-09-08, 15:45
Hemförsäkring med drulle:
-"Jag tappade mina nycklar i havet när jag var ute i polarens båt"
Citera
2023-09-08, 15:49
Medlem
Sonny00s avatar
Hem & Hyra har en artikel om detta: https://www.hemhyra.se/nyheter/sa-my...ppa-nycklarna/

Vissa hemförsäkringar täcker kostnaden för låsbytet, om nyckeln har försvunnit vid en ”skadehändelse”, exempelvis rån. Däremot inte om du bara slarvat bort nyckeln. En del försäkringar täcker aldrig ett låsbyte, oavsett hur nyckeln har försvunnit.
Citera
2023-09-08, 15:50
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
De har verkligen lyckats slingra sig ur detta.

Nyckeln är "stulen" ur låst bil, pga att hela bilen blivit stulen. Detta är ett undantag som försäkringen inte ersätter. Samma om nyckeln t ex förvaras i låst skåp på tågstation, glöms kvar i kundvagn eller helt enkelt hänger kvar i dörrlåset. Ingen ersättning.

Stereo osv i bilen blir det förmodligen ersättning för (halvförsäkring), men inte väskan i bagaget eller nycklarna som låg i den.

När det gäller försäkringar får man höfta lite med sanningen för att få sin ersättning, du behöver inte ljuga utan du kan lämna ute vissa detaljer.

Tror absolut hemförsäkring täcker sådant om du skulle blivit av med nycklarna när du var ute och gick t.ex
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in