2023-09-07, 17:48
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Studier kan man väl inte få för mycket av
Jo, intersektionella genusstudier.

Fanns det inte ett tv-program som hette "k-märkt"? Har för mig att de tog upp ordet hobby och det var ett typiskt 50-talsord (som kanske överlevde till 70-tal).

Hobby hänger mycket ihop med den tidens intressen. tågbanor bl.a.

ANnars sysslar jag med musik. För att jag är kreativ och det måste få utlopp.

ps googlade själv. Det visade sig att k-spanarna i tv skrivit en bok om "hobby" 8visste att det var något i bakhuvudet:https://www.bokus.com/bok/9789100575...lette-idioten/
Senast redigerad av TheGretaReset 2023-09-07 kl. 17:52.
Citera
2023-09-07, 18:17
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Jo, intersektionella genusstudier.

Fanns det inte ett tv-program som hette "k-märkt"? Har för mig att de tog upp ordet hobby och det var ett typiskt 50-talsord (som kanske överlevde till 70-tal).

Hobby hänger mycket ihop med den tidens intressen. tågbanor bl.a.
Annars sysslar jag med musik. För att jag är kreativ och det måste få utlopp.
Då har du ett konstaterat syfte, dvs eftersom du är kreativ så behöver du få utlopp för eller omsätta detta begär till att vara kreativ.
Jag lyssnar på musik (nu till John Lennon) men att syssla och spela musik var trams på högstadiet.

Jag anser att jag funnits så länge på Jordklotet att det intresset är skärskådat och förbrukat om jag ens någonsin "trodde" på musiken. Vem ska jag spela musiken för och varför.. Vem är det som ska tycka om mig eller mina låtar, för jag inbillar mig inte att jag skulle kunna bi rik genom att köpa ett trumset.

Även om jag hade blivit rik, vad hade jag i så fall kunnat köpa mer att ha som jag inte på nåt sånär kan ha nu.
Men som du kanske menar så gör man olika resor i livet och kommer till olika typer av slutsatser kring det. Jag har intresset och om frågan varför vi är "här" och vart "vi" är på väg, vad som kommer att hända med allting, men det vet jag redan. Tragiskt nog så är jag övertygad om att jag vet det.
Citera
2023-09-07, 18:30
Medlem
Bret-Harts avatar
Mina hobbys rör sig inom popkultur och samlandet kring detta, ofta på fokus 80-90 talet men även senare och tidigare: Det finns med mig i allt jag tänker och gör i princip och är det som för mig framåt i mångt och mycket
Citera
2023-09-07, 18:59
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Mina hobbys rör sig inom popkultur och samlandet kring detta, ofta på fokus 80-90 talet men även senare och tidigare: Det finns med mig i allt jag tänker och gör i princip och är det som för mig framåt i mångt och mycket
Ok... Jag hade intresset att samla att ha besökt så många länder som möjligt när jag var yngre. Jag kom väl upp i en hel del då jag körde runt som en idiot. Idag skulle jag inte ta mig besväret.
Jag skulle inte hämtat ut en lyxcharter till Västindien om jag hade vunnit en sån för vad skulle jag där att göra.
Bahamas, Hawaii... Coolt löjligt. Då kan man lika bra åka till Boden eller Oskarshamn. Allt värdigt och vettigt som finns på Bahamas finns också i Oskarshamn, och mycket enklare.
Om jag ska nånstans så ska syftet finnas innan som ett varför. Jag har blivit så gammal att jag numera bara vill njuta till mista möjliga ansträngning.
Jag är trött och nyfikenheten på världen tog internet bort och förflyttade till tänkande kring olika frågor och försök att komprimera allt korrekt till minsta och smidigaste sammanställning.
Det är dit jag kommit på troligen mest gott. Känns relativt ok att känna sig klar med livet utan att vara deprimerad eller suicidal och utan särskilda ytterligare begär.
Äter, sover och samtalar med likasinnade. Det är allt men ändå inte lite. Likasinnade är dock fåräknade av olika anledningar, vilket är fattigt att samhället inte kan ordna och tillfredsställa för en hel del människor när så mycket annat erbjuds.
Men det är väl sådana de flesta är. Folk har andra intressen som inte jag har. Oftast påminner deras intressen pinsamt nog om mina som jag hade i ungdomen eller tom som barn. Vuxna leker.
Senast redigerad av agentmossad 2023-09-07 kl. 19:21.
Citera
2023-09-07, 19:10
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agentmossad
Samhället erbjuder många möjligheter att mingla via tusen olika klubbar och föreningar, bli aktivist eller blomma ut i olika frågor. Fritt fram att välja men syftet är att syssla eller pyssla med något tillsammans och gemensamt eller att skapa och brinna för utmaningar. Man kan meka med bilar, köra båge, spela boule, måla, gå i Missing People eller Anonyma Alkoholister, demonstrera, fotografera, engagera sig i tennis, karate, bridge, politik, stiga i rang, åstadkomma och uppleva.
Man kan bli något! Tex bra, duktig, behövd och tom viktig. Men är det värt det? Vad har ni för hobbyer och intressen och motiv i botten som driver er? Tycker ni att dom är värda att ha?

Jag tycker definitivt hobbyer är värda att ha, men som du skriver är motivet avgörande för mig, jag skall ha någon nytta av det.

Om det exempelvis handlar om fyskisk träning, så väljer jag bort t,ex. Lagidrotter eller downhill, då det även om det ger kondis, inte ger fler fördelar (för mig)om jag däremot väljer en kampsport, får jag både kondisen och förmågan att fysiskt försvara mig, plus kontaktnät av andra med liknande förmågor.

Tidigare var jag exempelvis inte intresserad av ekonomi/aktier på samma sätt som idag, för jag hade inte de ekonomiska möjligheterna att göra någonting av det.
sedan det ändrats så har det blivit en hobby för mig.

Så motivet avgör Hobbies för mig.
Senast redigerad av scoremax 2023-09-07 kl. 19:13.
Citera
2023-09-07, 19:19
Medlem
Kennethkvartings avatar
Min hobby är ju det att jag inte har nån hobby, jag kan nämna som exempel att jag inte samlar frimärken.

Varför ska man ödsla krafter på att boxas och att bryta arm? När man kan placera huvudet upp på en kvinnas mjuka barm.

Att få min bästa lem att stå lägger jag nog hellre krafter på än att träna som en tosing för att kunna slå nån fan på truten.
Citera
2023-09-07, 19:41
Medlem
Tjänar man inte pengar på det man gör är det inte värt det.
Citera
2023-09-07, 20:10
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Typ Barn, kärlek ..?
Citera
2023-09-07, 20:12
Medlem
Hobbys har man ju för att det är najs att göra saker som intresserar en. Och det är ju värt, jag här ju hellre nått jag gillar än nått jag måste liksom.
Citera
2023-09-07, 20:17
Medlem
Fy helvete vad deppigt det låter med er som inte har en hobby. Vad gör ni med fritiden? Tittar på tv och inväntar döden? Har ni inga intressen eller ambitioner om att utvecklas inom något?
Senast redigerad av Refugen 2023-09-07 kl. 20:23.
Citera
2023-09-07, 20:18
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Så enkelt kan man uttrycka det och samtidigt ha rätt. När man har pengar så det räcker så låta åren rulla på tills de slutar.
Citera
2023-09-07, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Typ Barn, kärlek ..?
Tid är pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto