2023-09-07, 14:11
Medlem
Jag har behov av att förflytta mig ungefär sex-sju mil. I nuläget (och litet längre utöver det) Har jag tillgång till en bensindriven personbil.

I förlängningen kanske jag måste anpass mig och anamma ett eldrivet fordon.

Min ekonomi som fattigpensionär tillåter INTE ett inköp av en elbil.

En elmoppe verkar mer realistiskt. (Möööjligen en el-mc).

Vilken produkt rekommenderar forumet???
Citera
2023-09-07, 14:23
Medlem
Elfordon är dyra oavsett sort. Dessutom väldigt begränsad körsträcka och sedan måste de laddas.

En mindre mc, kanske mc-scooter, är både billiga i drift, underhåll som försäkring och skatt. Runt 3 dl/mil bensin gör ju inte körkostnaden så stor. 150-300 cc och du tar dig fram mycket billigt. Det finns begagnade och de har oftast inte gått så långt.

Elmoppe har ju även mycket dyrare försäkring än en mc på 150-300 cc. Elmc har väldigt dålig hastighet jämfört med bensindriven.
Senast redigerad av KamratBlue 2023-09-07 kl. 14:31.
Citera
2023-09-07, 14:53
Medlem
Kennethkvartings avatar
Min granne har en elmoped av scootermodell, han och frun har åkt med den till sin sommarstuga som är ca 60 km hemifrån.

Om jag kommer ihåg ska jag kolla upp vad den heter.

Jag kör själv elbil i arbetet och den generella erfarenheten är att räckvidden sällan och aldrig är vad tillverkaren lovar, så köp en moppe som har en deklarerad räckvidd på minst 100 km.
Citera
2023-09-07, 15:36
Medlem
ps870s avatar
En kollega kör en Cake Makka. Räckvidd mellan 54-65 km enligt hemsidan.
Fulsnygg design.
Citera
2023-09-07, 18:35
Moderator
Neksnors avatar
Finns behov av pakethållare eller liknande på elfordonet?
Citera
2023-09-07, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Elfordon är dyra oavsett sort. Dessutom väldigt begränsad körsträcka och sedan måste de laddas.

En mindre mc, kanske mc-scooter, är både billiga i drift, underhåll som försäkring och skatt. Runt 3 dl/mil bensin gör ju inte körkostnaden så stor. 150-300 cc och du tar dig fram mycket billigt. Det finns begagnade och de har oftast inte gått så långt.

Elmoppe har ju även mycket dyrare försäkring än en mc på 150-300 cc. Elmc har väldigt dålig hastighet jämfört med bensindriven.

Så många faktafel så jag vet inte vad.
Citera
2023-09-07, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Så många faktafel så jag vet inte vad.
Då kan du väl redovisa dessa och vad som är rätt. Ditt inlägg var ju inte så givande överhuvudtaget!
Citera
2023-09-07, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Då kan du väl redovisa dessa och vad som är rätt. Ditt inlägg var ju inte så givande överhuvudtaget!

En elmoped kostar ungefär som en vanlig moppe dvs runt 30k.

Att försäkringen skulle vara dyr är en myt det kostar piss och ingenting för en elmoped.

Elektriska motorcyklar finns det som går lika snabbt som bensindrivna. Dock mycket dyra så det blir knappast ekonomiskt.
Citera
2023-09-07, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
En elmoped kostar ungefär som en vanlig moppe dvs runt 30k.

Att försäkringen skulle vara dyr är en myt det kostar piss och ingenting för en elmoped.

Elektriska motorcyklar finns det som går lika snabbt som bensindrivna. Dock mycket dyra så det blir knappast ekonomiskt.
Det må väl vara Kina-moppe du menar? Det är inget man köper såvida man inte bara vill ha en leksak. Jag menar riktiga grejor. Tittade själv vad det skulle kosta att äga en EU-moppe (bensin) för några år sedan. Ca 6500 kr år i helförsäkring för mig och jag är väl mera att betrakta som gubbe. Varför skulle en dito elmoppe vara billigare att försäkra? Har bl.a. en mc-scooter som kostar knappt 1200 kr/år helförsäkring extra plus med lägsta självrisker. En viss skillnad i kostnad och då kan jag köra i långt mer än motorvägsfart. Kul varje gång man tankar vilket inte sker så ofta.
Citera
2023-09-08, 07:21
Bannlyst
Har du 2 st Elmoppar, en rawbike 4 och någon annat kina skräp .

Rawbike 4 ser ut som en cykel men lite gröver däck. Den har inte fungerat särskilt bra. Varför jag köpte den var för man kunde fälla ihop den.

Den andra moppen är oxå ett kina ihopplock, den fungera bättre. Förutom att den ibland börja random ge errorkoder och stänga av sej. Den klara ca 5 mil på en laddning.. Så skall TS åka 6 mil om dagen så man han som klara 12 mil på pappret. Då är man uppe i ca 40.000:-, då skulle jag köpa bensindrivet fordon av något proppet märke istället för kina skräp.

Problemet med el är att man ladda den och det tar lång tid att ladda.
Senast redigerad av 53280 2023-09-08 kl. 07:26.
Citera
2023-09-08, 09:20
Medlem
det skulle vara intressant att veta varför du känner behov att gå över till el.
kör du sex mil året runt så kanske du behöver sitta torrt och vindstilla ?
Bensin: jag hade en Piaggio APE 50. detta är mitt favoritfordon som jag haft i 25 år.
en sådan kan du hitta begagnad för ca 30.000
El: jag har sålt min APE och köpt elmopedbil, kinesisk titan R4.
skälet till detta var att jag behövde även en passagerarplats för hustrun vilket APE:n inte hade.
Vi är också fattigpensionärer, men tycker ändå att vi kan prioritera ett hyggligt fordon
elbilen köpte vi för 58.000, begagnad. då har den blybatteri, vilket är kass. vi skall köpa bättre batteripaket, men det kostar 40.000. då har vi investerat 100.000 och det kommer att funka bra.
jag förstår att så mycket kan eller vill du inte investera, så ..APE. ett fordon som har allt (utom plats för 2)
Jag har också haft en elcykel Fido 750w motor. den kostar strax under 20.000. mycket bra kvalitet och fantastisk firma.
dom hade ett fabrikationsfel på ramen och skickade en helt ny cykel minus batteri. denna räknas som moped klass 2 , 30 km/tim och behöver trafikförsäkring men ingen regskylt. lite obekväm kanske för många mil? du har dock möjlighet att trampa så mycket eller lite du vill vilket kan hjälpa dig att hålla värmen
om nu någon skulle få för sig att säga hur kan man vara fattigpensionär och köpa bil för 100.000?
det är skillnad på fattigpensionär och fattig pensionär. fattigpensionär är man när pensionen är låg men säger i övrigt inget om pensionärens ekonomiska situation
Senast redigerad av ullebull 2023-09-08 kl. 09:36.
Citera
2023-09-09, 10:32
Medlem
Inte så mycket till hjälp att hitta just passande modell.
Men tycker du ska försöka hitta någon elmodell, som du är inne på.

Då slipper du själv och andra längs din framfart andas in hälsofarliga avgaser.

Lite offtopic:
Alla som önskar ha moped borde gå den vägen.

Bensindrivna mopeder är dumt och helt(oftast) onödigt idag, då i princip all mopedåkning är lek. Dvs massa farliga avgaser helt i onödan. Så otroligt dumt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in