2023-09-06, 21:49
Medlem
Zepars avatar
Kan flyttas till arbetsliv och arbetsmarknad om det passar bättre där.

Hur hanterar ni flashbackare dryga kollegor på arbetet, i mångt och mycket liknar ju arbeten skolan då man inte väljer vilka man ska arbeta med.

Har haft som mål att alltid förhålla mig professionellt till kollegor. Jag är där för att utföra ett jobb, inte skaffa kompisar - om man sedan får kompisar kan det ju vara kul men det är inte huvudmålet. Jag är mig själv på arbetet, på gott och ont.

Har ibland mötts av kollegor som stör sig på mig av olika anledningar. Ibland kan jag tänka mig att man ses som ett hot som en ung driven man, i andra fall att man gör arbetet för bra (den berömda jante-lagen gör sig påmind?), ibland är det så enkelt att kemin/personligheterna inte klaffar, jag är ganska tråkig/seriös på mitt arbete för det mesta. Upplever ofta att kvinnor inte är dryga rätt ut medan män istället kan gå till personangrepp, eller försök till personangrepp.

Nu senast var det en nyanställd kille som skulle göra sig lustig över mitt utseende. Då han anställts för att hantera macho-kultur på arbetet kontrade jag med: "Det är ju faktiskt perfekt att man arbetar med macho-kultur, särskilt när man själv är nedvärderande mot andra eller hur?". Den feta gingern blev helt ställd och stammade fram ett "Håller med." Kommer inte gå till chefen om inte den här jäveln gör om det, men vill inte spendera mer tid än nödvändigt med honom. Endast det som krävs för att genomföra mitt arbete.

Hur ser ni flashbackare på fenomenet? Tecken på en svag ledning eller en del av människans natur att hierarkisera och polarisera mot personer som är olik en själv?
Citera
2023-09-06, 21:52
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zepar
Kan flyttas till arbetsliv och arbetsmarknad om det passar bättre där.

Hur hanterar ni flashbackare dryga kollegor på arbetet, i mångt och mycket liknar ju arbeten skolan då man inte väljer vilka man ska arbeta med.

Har haft som mål att alltid förhålla mig professionellt till kollegor. Jag är där för att utföra ett jobb, inte skaffa kompisar - om man sedan får kompisar kan det ju vara kul men det är inte huvudmålet. Jag är mig själv på arbetet, på gott och ont.

Har ibland mötts av kollegor som stör sig på mig av olika anledningar. Ibland kan jag tänka mig att man ses som ett hot som en ung driven man, i andra fall att man gör arbetet för bra (den berömda jante-lagen gör sig påmind?), ibland är det så enkelt att kemin/personligheterna inte klaffar, jag är ganska tråkig/seriös på mitt arbete för det mesta. Upplever ofta att kvinnor inte är dryga rätt ut medan män istället kan gå till personangrepp, eller försök till personangrepp.

Nu senast var det en nyanställd kille som skulle göra sig lustig över mitt utseende. Då han anställts för att hantera macho-kultur på arbetet kontrade jag med: "Det är ju faktiskt perfekt att man arbetar med macho-kultur, särskilt när man själv är nedvärderande mot andra eller hur?". Den feta gingern blev helt ställd och stammade fram ett "Håller med." Kommer inte gå till chefen om inte den här jäveln gör om det, men vill inte spendera mer tid än nödvändigt med honom. Endast det som krävs för att genomföra mitt arbete.

Hur ser ni flashbackare på fenomenet? Tecken på en svag ledning eller en del av människans natur att hierarkisera och polarisera mot personer som är olik en själv?
De är inte långvariga.
Spela inte med i deras spel, jag har också blivit kallad för konstiga politiska saker på jobbet, det var han som fick backa ur då jag aldrig brydde mig.
Citera
2023-09-06, 21:55
Avstängd
Sagodjurs avatar
va sa han om ditt utseende?

att du har potatisnäsa? vingmuttrar till öron? dubbelhaka?
Citera
2023-09-06, 22:02
Medlem
Dryga kommentarer brukar jag inte bemöta eller svara på.
Att gå i svaromål och säga något tillbaka i samma stil är man inte bättre själv.
Citera
2023-09-06, 22:03
Medlem
Zepars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
De är inte långvariga.
Spela inte med i deras spel, jag har också blivit kallad för konstiga politiska saker på jobbet, det var han som fick backa ur då jag aldrig brydde mig.

Det gör jag inte. Har alltid som förhållningssätt att första gången igga, andra gången konfrontera, tredje gången ta det till ledning. Gör inte ledning något så flyttar jag på mig - finns tyvärr för många idioter runt omkring oss. Folk som går runt på samma arbeten år efter år och leker kungar. Har inga problem att flytta på mig, ser jobb som språngbrädor framåt, trivs jag inte så flyttar jag bara.

Det värsta är ju när mellanchefer/ledning är delaktiga i beteendet. Då har ju narcissisterna för mycket makt på arbetsplatsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
va sa han om ditt utseende?

att du har potatisnäsa? vingmuttrar till öron? dubbelhaka?

Tror det blir för mycket outande, men bland det värsta man kan säga till en man om det ger en ledtråd.
Citera
2023-09-06, 22:05
Medlem
Zepars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Dryga kommentarer brukar jag inte bemöta eller svara på.
Att gå i svaromål och säga något tillbaka i samma stil är man inte bättre själv.

Man kan ju sätta gränser utan att vara elak. Tyckte jag var ganska professionell sätt till de han gjorde mot mig.

Är rätt så säker att en person är en narc på arbetsplatsen det gäller. Flera runt omkring hen som har liknande beteende och denne kollega ska alltid "välkommna" nyanställda. Kollegan svarar inte ens på mejl.
Citera
2023-09-06, 22:38
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zepar
Det gör jag inte. Har alltid som förhållningssätt att första gången igga, andra gången konfrontera, tredje gången ta det till ledning. Gör inte ledning något så flyttar jag på mig - finns tyvärr för många idioter runt omkring oss. Folk som går runt på samma arbeten år efter år och leker kungar. Har inga problem att flytta på mig, ser jobb som språngbrädor framåt, trivs jag inte så flyttar jag bara.

Det värsta är ju när mellanchefer/ledning är delaktiga i beteendet. Då har ju narcissisterna för mycket makt på arbetsplatsen.

Tror det blir för mycket outande, men bland det värsta man kan säga till en man om det ger en ledtråd.
Blev du kallad bög?
Det är något speciellt med det uttalandet.
Det är inte bara en förolämpning, utan ett ifrågasättande av ens person.
Fråga nästa gång om han är sugen!
Citera
2023-09-07, 00:06
Medlem
jjujjus avatar
Fortsätt vara trevlig men håll distans. Låtsas vara lite ignorant typ att du inte fattar om dom hånar dig. Då tröttnar dom snart och kommer tycka att du är tråkig att peta på och dessutom inte se dig som ett potentiellt hot. Sedan kan du förvänta dig att dom kommer försöka bli kompis med dig.

Det är aldrig kul att peta på någon som inte bryr sig eller fattar, förstår du. Lite omvänd psykologi Lycka till! Nu spelar du schack med dom ♟️

..så kommer du snart se vilka veka typer det är.
Citera
2023-09-07, 03:26
Bannlyst

Jag byter jobb!

Sådana här arbetsplatser låter som typexempel på när HR får diktera villkoren, sociopater får gräddfil då dom fuskar på "personlighetstesterna" och "figurtesterna", en arbetsplats som premierar och belönar sådant här kan aldrig bli en bra arbetsplats, byt!

Vad fan är anställd för att "motarbeta machokultur"? typiskt HR-hittepå...
Citera
2023-09-07, 05:25
Medlem
Full-Retards avatar
Det verkar inte som att du jobbat speciellt länge.
En sak vad det gäller människor, speciellt inom kommunal sektor eller statligt jobb är att de är människor som i grunden värderar trygghet mest.
De är inte ute efter att skapa en karriär eller uppfylla sin dröm, göra det som krävs, arbeta och överleverera, arbeta med sig själv och optimera allt.

De vill bara ha ett jobb som de står ut med och som kan ge dem trygghet.

Därför ses du som ett hot om du överlevererar för att då tänker de att de själv ser dåliga ut eftersom de vill ha sitt sega arbetstempo och att saker ska vara som det alltid har varit.

Det är ingen bra miljö för dig att vara i och du bör byta jobb till ett där dessa kvaliteter du besitter faktiskt uppskattas.

Lämna dessa losers åt deras öde.
Senast redigerad av Full-Retard 2023-09-07 kl. 05:27.
Citera
2023-09-07, 05:40
Medlem
pn222jws avatar
Prata med chefen.
Citera
2023-09-07, 05:42
Medlem
volvo666s avatar
Lev och låt leva alternativt döda.
Citera
  • 1