2023-09-06, 20:26
Medlem
För gamla GSM-telefoner var det inga problem att koppla in telefonen med USB-kabel och föra över bilder från mobiltelefonen till datorn. Det var bara att köra plug and play.

Jag kan dock inte få ut något den enkla vägen från en Android-surfplatta till en Windows-dator. Det går inte ens att ansluta Android-surfplattan till ett vanligt USB-minne även om adaptern rent fysiskt funkar.

Skall man behöva leta efter en massa appar till datorn och surfplattan för att kunna föra över bilder på det här viset? Verkar i och för sig finnas litet appar i Googles app-store för detta, i alla fall för Windows 10. Men finns ingen enkel variant där man bara laddar ner en app till datorn eller Android-plattan, ansluter med sladd och den vägen får det att funka?

Att det inte ens går att föra över bilder från surfplattan till ett vanligt USB-minne utan att installera en massa appar verkar konstigt. Det borde vara en rimlig funktion som funkar direkt precis som för en vanlig Windows-dator. Appar för säkerhetskopiering verkar finnas, men inte en vanlig kopiering av filer till ett USB-minne. Eller har jag missuppfattat något?
Citera
2023-09-06, 20:46
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Jag har då aldrig hört talas om att sätta usb-minne i en surfplatta, det finns väl inte ens en usb-a port? Inte heller några drivrutiner för usb-minne, eller? Med kabel till en dator fungerar det utan problem för mig.

Men det enda man behöver göra är att synka sin android-enhet med google foto och vips finns bilderna tillgängliga i datorn.
Citera
2023-09-06, 20:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Edith.W.
För gamla GSM-telefoner var det inga problem att koppla in telefonen med USB-kabel och föra över bilder från mobiltelefonen till datorn. Det var bara att köra plug and play.

Jag kan dock inte få ut något den enkla vägen från en Android-surfplatta till en Windows-dator. Det går inte ens att ansluta Android-surfplattan till ett vanligt USB-minne även om adaptern rent fysiskt funkar.

Skall man behöva leta efter en massa appar till datorn och surfplattan för att kunna föra över bilder på det här viset? Verkar i och för sig finnas litet appar i Googles app-store för detta, i alla fall för Windows 10. Men finns ingen enkel variant där man bara laddar ner en app till datorn eller Android-plattan, ansluter med sladd och den vägen får det att funka?

Att det inte ens går att föra över bilder från surfplattan till ett vanligt USB-minne utan att installera en massa appar verkar konstigt. Det borde vara en rimlig funktion som funkar direkt precis som för en vanlig Windows-dator. Appar för säkerhetskopiering verkar finnas, men inte en vanlig kopiering av filer till ett USB-minne. Eller har jag missuppfattat något?
Varenda Android enhet är mer eller mindre plug n play och fungerar precis som en usb enhet gör.
Citera
2023-09-06, 20:53
Medlem
Legionariis avatar
Koppla in Android-enheten i en dator, lås upp den om den har en kod för att öppna, välj sedan MTP under Inställningar > Lagring > Meny-knappen > USB/MTP/Överför filer. Använd kabeln du har för att ladda enheten, ta bara bort själva blocket du sätter i kontakten, sätt sedan anslutningen ifrån blocket in i USB-porten på datorn.

På nyare enheter borde det gå per automatik, eller åtminstone de dig valet när du kopplat in kabeln i datorn.
Senast redigerad av Legionarii 2023-09-06 kl. 20:55.
Citera
2023-09-06, 20:58
Medlem
Kabeltattarens avatar
Dubbelkolla så du verkligen har en kabel där stiften för data är anslutna, det är de inte i alla (ström och data går på olika stift i kontakten), framför allt inte i de billigare.

Mem annars borde det vara plug and play.
Citera
2023-09-06, 21:54
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeltattaren
Dubbelkolla så du verkligen har en kabel där stiften för data är anslutna, det är de inte i alla (ström och data går på olika stift i kontakten), framför allt inte i de billigare.

Mem annars borde det vara plug and play.
Faktiskt, detta är vanligare än vad folk fattar!

Alltså en "laddsladd" som bara laddar och inte kan överföra data.
Citera
2023-09-07, 01:35
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Jag har då aldrig hört talas om att sätta usb-minne i en surfplatta, det finns väl inte ens en usb-a port? Inte heller några drivrutiner för usb-minne, eller? Med kabel till en dator fungerar det utan problem för mig.

Men det enda man behöver göra är att synka sin android-enhet med google foto och vips finns bilderna tillgängliga i datorn.

Nej men det finns microusb eller usb-c, och sen kan man använda en adapter som omvandlar till usb-a. I den kan man sen sätta usb-minnen, externa hårddiskar, tangentbord och mus. Fungerar oftast utan att behöva installera yttligare drivrutiner eller appar.

Och nu på senare år finns det många usb-minnen som har usb-c och microUSB, antagligen endast eller både det och usb-a.
Citera
2023-09-07, 06:49
Medlem
Hackenbush55s avatar
Telefonlänk fungerar bra för mig, det är en app men vad är problemet med att ladda ner en app till datorn?
Citera
2023-09-08, 07:24
Medlem
Tack för svaren. Skall kolla vad som eventuellt kan funka senare.

Kan väl tillägga att jag prövat plug and play både med en gammal Windows 7-dator och en Windows 10-dator.

Sladden har funkat för överföring med andra enheter.

USB-minnet anslöt jag till surfplattan med en adapter.

Men det kan ju eventuellt vara så att surfplattan inte stödjer överföring via USB. Surfplattan är en Huawei T3 7.0 som jag mest haft i en skrivbordslåda. Använde den tidigare till mobilt bank-ID, men i somras tog jag fram den igen och började använda den som kamera.
Citera
2023-09-15, 21:43
Medlem
anomaligns avatar
Jag lutar också åt att det är något fel på kabeln och att det är det första du kan försöka utesluta, speciellt om det är en väldigt gammal en, eller om det är en kabel du köpt billigt på typ Biltema (såna duger mest att skicka ström genom, om ens det).

Men om du vill ansluta pc-tillbehör som mus, tangentbord eller usb-minne till en mobil eller surfplatta via usb behöver du en adapter med sk. OTG-stöd. Åtminstone när det gäller äldre mobiler med micro-usb. (Jag vet inte vad som gäller med usb-c.)

https://www.kjell.com/se/produkter/kablar-kontakter/kablar-till-mobil/micro-usb-kablar/otg-adapter-med-kabel-02-m-p92967
Citera
2023-09-15, 22:25
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edith.W.
Men det kan ju eventuellt vara så att surfplattan inte stödjer överföring via USB. Surfplattan är en Huawei T3 7.0 som jag mest haft i en skrivbordslåda. Använde den tidigare till mobilt bank-ID, men i somras tog jag fram den igen och började använda den som kamera.

På mina surfplattor så måste jag gå in i inställningar samt anslutningar och aktivera filöverföring för att kunna nå innehållet i enheten.

Detta måste göras varenda gång jag ansluter USB kabeln till surfplattan.
Citera
2023-09-15, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
På mina surfplattor så måste jag gå in i inställningar samt anslutningar och aktivera filöverföring för att kunna nå innehållet i enheten.

Detta måste göras varenda gång jag ansluter USB kabeln till surfplattan.

Det brukar finnas en snabbväg i notifieringslistan på Android. På engelska har jag en notifiering "USB for file transfer" (vilket är auto/default för mig i alla fal på Android 13l). Drar man ner notifieringen står "Android System, USB for file transfer, Tap for other USB options",
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in