Citat:
Ursprungligen postat av
Jannika88
Jag tror dem flesta har läst all artiklar samt möjligtvis använt chatgpt till att besvara sin hemtenta.
Men är nyfiken på om inte universiteten har någon slags detektor som kan upptäcka AI? Dem flesta univeristet använder sig av Ouriginal som ägs av Turnitin,vilket används av dem flesta univeristet i diverse länder. Turnitin lanserade redan i april en inbyggd AI detektor i sitt program men det är inte alla länder som använder sig av det.
Såå min fråga är vad använder dem svenska universiteten?
Här finns en artikel om fusk på universitet.
https://www.lundagard.se/2023/02/03/...upptackt-fusk/
Citerar från första artikeln:
En som redan har misstänkt AI-fusk på Lunds universitet är lektorn Elin Bommenel. Hon leder ett projekt som handlar om att förebygga fusk på LU och sedan ChatGPT lanserades har artificiell intelligens blivit hennes högsta prioritet. Hon undervisar också inom institutionen för tjänstevetenskap och redan före jul upptäckte hon två texter som hon misstänkte var AI-genererade.
– Jag märkte att det var AI eftersom det var perfekt engelska och faktakunskaper som bara staplades på varandra. Men det var ingen examinerande uppgift, så jag pratade med studenterna och behövde inte anmäla, säger Elin Bommenel.
Här finns en annan artikel om fusk på universitet.
https://www.lundagard.se/2023/05/22/...vande-chatgpt/
Citerar från andra artikeln:
Inlämningsuppgiften var i psykologi, och skriven på perfekt akademisk engelska – något som var en varningssignal för läraren. Texten skiljde sig även markant från andra studenters svar och tidigare texter inlämnade av samma student.
Läraren bad ChatGPT svara på samma fråga som studenten. Boten gav tre svar som liknade studentens i både struktur och språkbruk, med vissa meningar som var helt identiska.
Studenten nekar inte till användandet av boten, men menar att det hen gjorde var tillåtet. Hen säger även att den endast bad ChatGPT förklara en svårbegriplig artikel och likställer det med att ta hjälp av läraren.
Utifrån andra antrikeln ovan, där AI gör helt korrekt.
När jag testade ChatGPT Plus upplevde jag att AI:n skrev en del fel saker.
Allt från språkbrist i olika former, felaktig information från AI, till att behöva rätta till ord och meningar emellanåt.
Jag vet ju att AI genererad text som kan innehålla fel eller olika missförstånd och det är en pågående utveckling med allt som har med AI att göra.
Har detta att göra med att jag kommunicerar med min AI på svenska?
Har jag gjort något fel när jag har använt min AI? Alltså jag förstår ingenting nu.