2023-09-10, 19:32
Medlem
Men hur det med dem olika detektorerna som finns? Är dem tillförlitliga? Använder lärarna dessa externt?
Citera
2023-09-13, 00:04
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannika88
Jag tror dem flesta har läst all artiklar samt möjligtvis använt chatgpt till att besvara sin hemtenta.

Men är nyfiken på om inte universiteten har någon slags detektor som kan upptäcka AI? Dem flesta univeristet använder sig av Ouriginal som ägs av Turnitin,vilket används av dem flesta univeristet i diverse länder. Turnitin lanserade redan i april en inbyggd AI detektor i sitt program men det är inte alla länder som använder sig av det.
Såå min fråga är vad använder dem svenska universiteten?

Här finns en artikel om fusk på universitet.
https://www.lundagard.se/2023/02/03/...upptackt-fusk/

Citerar från första artikeln: En som redan har misstänkt AI-fusk på Lunds universitet är lektorn Elin Bommenel. Hon leder ett projekt som handlar om att förebygga fusk på LU och sedan ChatGPT lanserades har artificiell intelligens blivit hennes högsta prioritet. Hon undervisar också inom institutionen för tjänstevetenskap och redan före jul upptäckte hon två texter som hon misstänkte var AI-genererade.

– Jag märkte att det var AI eftersom det var perfekt engelska och faktakunskaper som bara staplades på varandra. Men det var ingen examinerande uppgift, så jag pratade med studenterna och behövde inte anmäla, säger Elin Bommenel.

Här finns en annan artikel om fusk på universitet.
https://www.lundagard.se/2023/05/22/...vande-chatgpt/

Citerar från andra artikeln: Inlämningsuppgiften var i psykologi, och skriven på perfekt akademisk engelska – något som var en varningssignal för läraren. Texten skiljde sig även markant från andra studenters svar och tidigare texter inlämnade av samma student.

Läraren bad ChatGPT svara på samma fråga som studenten. Boten gav tre svar som liknade studentens i både struktur och språkbruk, med vissa meningar som var helt identiska.
Studenten nekar inte till användandet av boten, men menar att det hen gjorde var tillåtet. Hen säger även att den endast bad ChatGPT förklara en svårbegriplig artikel och likställer det med att ta hjälp av läraren.

Utifrån andra antrikeln ovan, där AI gör helt korrekt.
När jag testade ChatGPT Plus upplevde jag att AI:n skrev en del fel saker.
Allt från språkbrist i olika former, felaktig information från AI, till att behöva rätta till ord och meningar emellanåt.
Jag vet ju att AI genererad text som kan innehålla fel eller olika missförstånd och det är en pågående utveckling med allt som har med AI att göra.

Har detta att göra med att jag kommunicerar med min AI på svenska?
Har jag gjort något fel när jag har använt min AI? Alltså jag förstår ingenting nu.
Senast redigerad av Adrenaline976 2023-09-13 kl. 00:56.
Citera
2023-09-13, 00:26
Ja, lärarna på universiteten är medvetna om det och det togs upp nu på mitt lärosäte under en föreläsning. Bara korkat att använda chatgpt för man förstör bara för sig själv. Dels det faktum att man kan blir frånskild sin utbildning och dels att man förstör sitt övande inför verkliga livet.
Citera
2023-09-13, 17:31
Medlem
LéKrisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunnarSvantesson
Vad bra, då behöver vi inte läkare längre. Vem som helst kan sitta där och bara fråga ChatGPT. Känns tryggt.

Från vad jag hört av kunniga försåsigpåare kring ämnet så är just det där "känns tryggt" ett nyckelord i upplevd problematik. Som kvinnan som jobbade på en skola som beklagade sig att de var förbjudna att bära ansiktsmask, och hon uttryckte att "det kändes otryggt" (I motsats till att hänvisa till saklighet som stödjer hur frånvaro av mask var ett hot mot hennes hälsa).
Det är inte rationellt att hellre önska sig en människa att ställa diagnos om en maskin bevisligen kan göra det bättre (vilket såklart måste vara aktuellt för att frågan ska vara relevant).
Senast redigerad av LéKriss 2023-09-13 kl. 17:39.
Citera
2023-09-13, 17:38
Medlem
LéKrisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Ja, lärarna på universiteten är medvetna om det och det togs upp nu på mitt lärosäte under en föreläsning. Bara korkat att använda chatgpt för man förstör bara för sig själv. Dels det faktum att man kan blir frånskild sin utbildning och dels att man förstör sitt övande inför verkliga livet.

I ett land jag bodde erbjöds att köpa körkort för några hundra euro, vilket har en marknad. Tyvärr kan man nog tryggt utgå från att en icke signifikant portion av studenter är intresserade av presumtiv status och ekonomiskt välstånd, mer än att bli skickliga på vad de utbildar sig till, precis som körkortsköparna. De vill mest bara ut och köra bil utan vidare intresse att utbilda sig till bra förare.
Citera
2023-09-23, 10:27
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Nej.

ChatGPT kan inte räkna och är oberäknelig på ett sätt som förstås gör den oduglig i alla sammanhang där du ska lära dig det den påstår sig kunna eller helt övertygad berättar för sig är sant när det är helt fel.

ChatGPT har inte klarat av några mattetentor eller andra ämnen där man måste lösa helt nya problemställningar och om den skenbart klarat någon enskild fråga så är det helt och hållet tur då den skrivit in en kopia på vad någon skrivit i något annat sammanhang.

ChatGPT saknar fortfarande helt förmåga att förstå eller resonera eller utföra deduktion på ens basal nivå. Om du bara skäller lite på den retoriskt övertygande kan du få den att påstå att siffran fyra är blå, 2 + 2 är en mes och att alla tal över sjutton är primtal och Fibonaccis Talföljd är 1,2,3,4,5,6.

Det går att mata in labblydelser från numeriska metoder i ChatGPT, aktivera analysläge och sen få rapporten färdig, skriven i LaTeX. Och ChatGPT har inte ens funnits ute i ett år. Men du kan leva i din bubbla du 🥹

Kan också tillägga att numeriska operationer sällan är problemet för studenterna på uni. Copy pastar du en formel och har en idé vad du vill uppnå så kommer ChatGPT göra det galant.
Senast redigerad av kaerakel 2023-09-23 kl. 10:30.
Citera
2023-09-24, 11:58
Bannlyst
såg en intressant artikel om detta igår ska försöka hitta den
Citera
2023-09-24, 16:24
Medlem
ais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunnarSvantesson
Finns en läkare som har youtubekanal som tycker att läkare borde använda det som förslag på akutmottagning vad göra med patienter, skrämmande eller hur?
Det tyder på en djup okunskap på flera plan. Det finns ju Med-PaLM 2 som Google utvecklat särskilt för just vården. Den får 86,5% på US Medical Licensing Examination (vilket är ett godkänt resultat), jämfört med 60,2% för ChatGPT.

Det bör noteras att Med-PaLM 2 överträffar genomsnittlige läkarstudenten som gör slutexaminationen.
Citera
2023-09-26, 18:24
Medlem
Snälla!!! Alla lärare här inne snackar skit!!

Chatgpt är totalt omöjligt att se ifall du använder det på rätt sätt. Perfekt engelska är inte skäl nog för att ifrågasätta någons arbete ni bara hittar på saker!

Chat gpt är omöjligt för anti fuskprogram att upptäcka och om du använder den rätt kommer ingen se skillnad. Jag har testat detta på allvar i akademiska sammanhang och de är olika texter vid samma fråga vid olika tidpunkter
Citera
2023-09-26, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ai
Det tyder på en djup okunskap på flera plan. Det finns ju Med-PaLM 2 som Google utvecklat särskilt för just vården. Den får 86,5% på US Medical Licensing Examination (vilket är ett godkänt resultat), jämfört med 60,2% för ChatGPT.

Det bör noteras att Med-PaLM 2 överträffar genomsnittlige läkarstudenten som gör slutexaminationen.

Var en nyhet om detta. Men ärligt talat, jag är nog bättre läkare än dig om jag har Google och du inte har det. Jag förstår inte varför människor inte förstår att Ai kommer ta över allt.

En vanlig svensk läkare kan ingenting om periodisk fasta, hypoglmecia osv de kan Google. Att hitta, sortera resultat i Google, kräver ingen läkarutbildning utan en vanlig fil kand sysslar med det hela tiden.
Citera
2023-09-26, 18:28
Medlem
Citat:

Ni står som man gjorde 1989 och säger att miniräknare är fusk. Ai kommer vara en integrerad del i en utbildning tids nog. Att skriva en essä med Ai där du inte bara låter den bestämma utan du styr vad den ska skriva är vad som är inom horisonten eftersom du som lärare aldrig kommer se om det är ai eller inte.
Citera
2023-09-26, 18:29
Medlem
Citat:

Ni står som man gjorde 1989 och säger att miniräknare är fusk. Ai kommer vara en integrerad del i en utbildning tids nog. Att skriva en essä med Ai där du inte bara låter den bestämma utan du styr vad den ska skriva är vad som är inom horisonten eftersom du som lärare aldrig kommer se om det är ai eller inte.

Ni kan bara ana fusk av amatörerna som inte förstår att man måste editera texten litegrann. Men alla vassa elever som förstår att den här meningen här och den här stycket här behöver skrivas om - kommer aldrig åka fast
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in