2024-09-28, 22:04
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Jag skrev snarare ur ett "Tele2-perspektiv" så det är väl där jag jobbar.. (nej, klart jag inte gör)

Försökte bara förklara verkligheten. Som sagt släpps årsplaneringen för säsongerna någon gång i maj varje år. Blir ju lite dumt för hösten eftersom man först i maj vet vilka veckor och datum europaturneringarna spelas. När då en världsartist gör sin första turné sedan 2018 och bokar in Tele2 ett datum i november redan i april månad kan Tele2 omöjligen tacka nej, med argumentet "det kanske blir damfotboll där då, men vi vet inte ännu". Framförallt inte när världsartisten säljer slut 40000 biljetter för ett snittpris på 700-800 kr. Det är den verklighet fotboll och damfotboll har att förhålla sig till, dvs det finns andra intressen och arenaägare etc måste faktiskt tänka ekonomi.
Men nu hade Hammarby tur och det krockar inte, så vi slipper fortsätta denna detaljfrågan.

Angående landslag är jag av åsikten att man bör slopa tänket om "nationalarenor". Landskamper bör spridas i landet, och det gäller både dam och herr. Fler damlandskamper i Stockholm/Malmö och fler herrlandskamper i Göteborg/Malmö, samt ibland även på andra orter. Men det är en annan tråd.
Ja. Det finns ju också en del länder som inte nationalarena utan sprider det regelbundet över landet. . Tex Tyskland, Italien och Spanien.

Sverige borde åtminstone kunna alternera mellan Stockholm/Göteborg/Malmö.
Citera
2024-09-28, 22:39
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Barcelona körde över Granada med 10-1 ikväll i Liga F..👇

Målskyttar: Pajor 3, Putellas 2, Torrejon, Rolfö, Graham Hansen, Bonmati, Självmål.

https://m.youtube.com/watch?v=Qcd1o5Q-h5w&pp=ygURYmFyY2Vsb25hIGdyYW5hZGE%3D
Hehe, en Pajor-striker var väl det enda som fattades i Barca? De tröttnade på att Paralluelo sumpade så mycket där fram,trots alla titlar, så de haffade en av världens kanske mest kliniska anfallare. Barcelona blir svårslagna denna säsong igen.Det enda som talar mot dem är väl om de börjar bli mätta.
Senast redigerad av Flundran90 2024-09-28 kl. 22:44.
Citera
2024-09-28, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Sverige borde åtminstone kunna alternera mellan Stockholm/Göteborg/Malmö.
I Nations League var två av fyra hemmamatcher på Eleda (Swedbank) Stadion i Malmö och Tele 2 i Stockholm, och i EM-kvalet var en av tre hemmamatcher på Friends i Solna, så det finns i alla fall någonting att bygga vidare på. Jag tycker också rotering är bra för att sprida möjligheterna att lättare gå och titta, och särskilt bra att rotera mellan städerna när det gäller föreningsbiljetter till ungdomslag som ska bli inspirerade.
Citera
2024-09-29, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Hehe, en Pajor-striker var väl det enda som fattades i Barca? De tröttnade på att Paralluelo sumpade så mycket där fram,trots alla titlar, så de haffade en av världens kanske mest kliniska anfallare. Barcelona blir svårslagna denna säsong igen.Det enda som talar mot dem är väl om de börjar bli mätta.

Pajor har börjat bra iaf, kommer ihåg henne som en supertalang från U17-EM 2013, då Polen slog Sverige med 1-0 i finalen!

Tycker att Paralluelo fungerar bättre som vänsterytter, där hon får mer utrymme för sin snabbhet, vilket jag även nämnde under OS-fotbollen i somras..

Absolut! Saken är väl den att man är överlägsna i Spanien och därmed kan lägga nästan fullt fokus på Champions League..
Citera
2024-09-29, 12:37
Medlem
Citat:
Jag skrev snarare ur ett "Tele2-perspektiv" så det är väl där jag jobbar.. (nej, klart jag inte gör)

Försökte bara förklara verkligheten. Som sagt släpps årsplaneringen för säsongerna någon gång i maj varje år. Blir ju lite dumt för hösten eftersom man först i maj vet vilka veckor och datum europaturneringarna spelas. När då en världsartist gör sin första turné sedan 2018 och bokar in Tele2 ett datum i november redan i april månad kan Tele2 omöjligen tacka nej, med argumentet "det kanske blir damfotboll där då, men vi vet inte ännu". Framförallt inte när världsartisten säljer slut 40000 biljetter för ett snittpris på 700-800 kr. Det är den verklighet fotboll och damfotboll har att förhålla sig till, dvs det finns andra intressen och arenaägare etc måste faktiskt tänka ekonomi.
Men nu hade Hammarby tur och det krockar inte, så vi slipper fortsätta denna detaljfrågan.

Angående landslag är jag av åsikten att man bör slopa tänket om "nationalarenor". Landskamper bör spridas i landet, och det gäller både dam och herr. Fler damlandskamper i Stockholm/Malmö och fler herrlandskamper i Göteborg/Malmö, samt ibland även på andra orter. Men det är en annan tråd.

Hammarby befinner sig i samma verklighet och de lyckas lägga damernas matcher på Tele2. Detsamma gäller förbundet när det gäller herrarna. Så det handlar bara om planering och vilja. Sluta försvara massa folk som vill hålla tillbaka damfotbollen.
Citera
2024-09-29, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d99mlu
Ligan har måga färre lag.

WSL har 12, Damallsvenskan har 14, så vet inte vad du snackar om.
Citera
2024-09-29, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
WSL har 12, Damallsvenskan har 14, så vet inte vad du snackar om.
Ah, hade för mig att det var ännu färre. 2 lag ger ju dock 4 färre omgångar.
Citera
2024-09-29, 15:31
Medlem
Citat:

Du kan inte ha läst mitt inlägg som du svarade på.
Citera
2024-09-29, 18:38
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:

Kan du utveckla poängen med ditt tidigare inlägg, att ligan har färre omgångar.
Citera
2024-09-29, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Kan du utveckla poängen med ditt tidigare inlägg, att ligan har färre omgångar.
Det var verkligen inget viktigt. Någon tidigare ifrågasatte varför engelska ligan börjar spela så sent. Jag hade för mig att ligan var liten, vilket ger färre matcher, så det verkade som en rimlig förklaring.
Senast redigerad av d99mlu 2024-09-29 kl. 18:55.
Citera
2024-09-29, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Hammarby befinner sig i samma verklighet och de lyckas lägga damernas matcher på Tele2. Detsamma gäller förbundet när det gäller herrarna. Så det handlar bara om planering och vilja. Sluta försvara massa folk som vill hålla tillbaka damfotbollen.

Vad dillar du om? Du kan väl ändå inte påstå att Kygo bokade Tele2 13/11 och att Djurgården lottades hemma 19/12 enbart för att dessa ville förstöra för damfotbollen? Världen kretsar faktiskt inte runt damfotboll, och sluta skyll på mig för det.

Vet vi förresten om Hammarby hade tur i lottningen eller om de lämnade in önskemål om hemmadatum som UEFA anpassade sig efter?
Citera
2024-09-29, 21:09
Medlem
Citat:
Vad dillar du om? Du kan väl ändå inte påstå att Kygo bokade Tele2 13/11 och att Djurgården lottades hemma 19/12 enbart för att dessa ville förstöra för damfotbollen? Världen kretsar faktiskt inte runt damfotboll, och sluta skyll på mig för det.

Vet vi förresten om Hammarby hade tur i lottningen eller om de lämnade in önskemål om hemmadatum som UEFA anpassade sig efter?

Är du en man??

Allt jag sa var att verkligheten är densamma för alla aktörer, och det är den också. Dvs om SvFF lyckas undvika en massa krockar med konserter och annat för herrlandslaget, så kan de undvika det även för damerna, om de vill. Men med damerna är det snarare tvärt om att man lyckas pricka in en krock med annat evenemang varje gång damerna har match.

Ingen aning. Hammarby kanske rent av hade flaggat för att de skulle vara intresserade av vissa datum i förväg, så att det inte hamnade en massa annat på samma dag. Det är inte raketforskning. Klart är i alla fall att de har en vilja att damlaget ska kunna spela viktiga matcher på Tele2, och vilja är den första nödvändiga komponenten som behövs. Det kommer liksom ingen och tvingar dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in