Citat:
Ursprungligen postat av
Trues245
Är ni båda män som jobbar på förbundet eller? Himla tjafs alltså. Vill de hålla damlandslagets matcher på en större arena så går det. Eller ska damerna behöva sälja 30 000 biljetter innan matchen ens är inbokad för att få chansen? Det går ju knappast. Det handlar inte om det. Herrarna spelar på Friends hela tiden med publiksiffror i stil med 10000, 12000, 15000.
Blir intressant att se hur de ska kunna undvika konserter, herrmatcher och vila för gräsmattan när de ska arrangera ”tidernas största EM”, för då blir de så illa tvungna att använda samtliga av Friends, Tele2, Stora Ullevi, stadion i Malmö samt bygga om en antingen här eller i Danmark för att uppfylla Uefas krav. Gamla Ullevi är inte ens godkänd, den är för liten.
Det funkar inte med ”nej vi ska hålla matchen på Tunavallen för vi hade tyvärr inte fått schemat i förväg, vi visste inte att EM skulle vara så populärt så Friends är bokad för AIK:s fotbollsskola”.
Dessutom ser det extremt illa ut att vägra låta damerna spela i huvudstaden. Det är ett land, båda landslagen representerar sitt land. Då kan man inte säga herrarna hör hemma här men damerna hör bara hemma där på en mycket mindre arena. Det är som att säga att svarta får inte gå på Harvard men de får gå på de bästa universiteten ”för svarta”. Alltså separate but equal. Så behandlar förbundet damerna. ”Jämlika men åtskilda” är inte jämlikhet, det är bara skitsnack, ett sätt att hålla damerna ur vägen.
Jag skrev snarare ur ett "Tele2-perspektiv" så det är väl där jag jobbar.. (nej, klart jag inte gör)
Försökte bara förklara verkligheten. Som sagt släpps årsplaneringen för säsongerna någon gång i maj varje år. Blir ju lite dumt för hösten eftersom man först i maj vet vilka veckor och datum europaturneringarna spelas. När då en världsartist gör sin första turné sedan 2018 och bokar in Tele2 ett datum i november redan i april månad kan Tele2 omöjligen tacka nej, med argumentet "det kanske blir damfotboll där då, men vi vet inte ännu". Framförallt inte när världsartisten säljer slut 40000 biljetter för ett snittpris på 700-800 kr. Det är den verklighet fotboll och damfotboll har att förhålla sig till, dvs det finns andra intressen och arenaägare etc måste faktiskt tänka ekonomi.
Men nu hade Hammarby tur och det krockar inte, så vi slipper fortsätta denna detaljfrågan.
Angående landslag är jag av åsikten att man bör slopa tänket om "nationalarenor". Landskamper bör spridas i landet, och det gäller både dam och herr. Fler damlandskamper i Stockholm/Malmö och fler herrlandskamper i Göteborg/Malmö, samt ibland även på andra orter. Men det är en annan tråd.