Citat:
Ursprungligen postat av
Alkibiades
Malmö 2-0 mot St Pölten på bortaplan. Det trodde jag aldrig i min ivrigaste fantasi. Men jättebra.
Även 2-0 för Hammarby mot Rangers. Bra svenskkväll (till skillnad mot igår).
Jag trodde nog att de skulle ha bra chans men det är svårt att kunna bedöma nivån exakt. Damallsvenskan är ju bättre än österrikiska ligan men å andra sidan Malmö debutanter och Pölten med typ varje år. Bra första resultat för båda de svenska lagen! Hammarby kunde gjort fler mål. Det fanns också ett och annat misstag som hade straffats av ett bättre lag.
Obegripligt att Frankfurt bara vann med 1-0 mot Hafnarfjördur. Kunde inte tro mina ögon. Breidablik förlorade stort mot polska mästaren (och med 7-0 eller nåt mot Häcken förra året). Det tillsammans med 0-0 mellan Hearts och Real Sociedad var de mest förvånande resultaten tycker jag. Dunderskräll om RS skulle åka ut redan här, men de löser det nog på hemmaplan. Hearts kommer göra allt för att ta det till straffar.
Ajax 8-0 mot Aktobe. Kan de lämna walk over till returen då och skippa resan till Kazakstan? (Obs skämt). Tycker lite synd om sturm Graz som lottades mot Wolfsburg, känns inte som rimligt Europa cup motstånd. Jo förresten 4-1 till Bröndby mot Sporting också förvånande! Vad händer i Danmark egentligen? Ligan verkar ha höjt sig i alla fall.
Så liten koll på lagen från länderna närmast Sverige i rankingen.
Portugal: Missräkning för dem om Sporting åker ur redan här. Då har de bara två lag kvar i Europa medan Sverige (förhoppningsvis) har tre. Bra för Sveriges chanser att närma sig Portugal.
Nederländerna: Alla tre lagen vann sina matcher och Ajax och Feyenoord har dessutom stora ledningar och är i princip klara för avancemang. Största hotet mot Sverige i rankingen skulle jag säga.
Norge: Både Vålerenga och Rosenborg ser ut att kunna bli utslagna redan här i kvalomgången, i så fall blir Norge knappast ett hot att närma sig Sverige i rankingen i år.