2026-05-01, 18:12
Medlem
Oj Nadine Kessler har åkt till Göteborg. Inte helt kalla handen från Uefa!
Citera
2026-05-01, 19:15
Medlem
Kul för ”Landvetter Göteborg Häcken FF” att fixa en stor titel. Tänk att klubben hade lagt ner för bara drygt 5 år sedan innan BK Häcken kom in och övertog verksamheten.

Schröder? Givetvis har stenrika Häcken råd att behålla henne, men troligen vill hon väl testa utomlands och då blir det ju så. Dock är situationen väldigt speciell och kanske hon vill vänta i tryggheten något år till. Att hon inte riktigt lyckats i landslaget ännu kan ju påverka hennes beslut. För henne är väl steget att flytta in till storstaden Göteborg gigantiskt, och hon kanske vill prova det mer än en kort tid innan hon flyttar vidare.

Tillägg: Ser att hon bytte agent för några veckor sedan, vad det nu kan betyda och påverka.
Senast redigerad av Burkgurka 2026-05-01 kl. 19:20.
Citera
2026-05-01, 19:21
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Kul för ”Landvetter Göteborg Häcken FF” att fixa en stor titel. Tänk att klubben hade lagt ner för bara drygt 5 år sedan innan BK Häcken kom in och övertog verksamheten.

Schröder? Givetvis har stenrika Häcken råd att behålla henne, men troligen vill hon väl testa utomlands och då blir det ju så. Dock är situationen väldigt speciell och kanske hon vill vänta i tryggheten något år till. Att hon inte riktigt lyckats i landslaget ännu kan ju påverka hennes beslut. För henne är väl steget att flytta in till storstaden Göteborg gigantiskt, och hon kanske vill prova det mer än en kort tid innan hon flyttar vidare.
Uppvuxen på Björkö. Kan tänka mig att det är ett bra ställe att fostra en stjärna. Inte mycket distraktioner och troligen bra tillgång till fotbollsplaner
Citera
2026-05-01, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Uppvuxen på Björkö. Kan tänka mig att det är ett bra ställe att fostra en stjärna. Inte mycket distraktioner och troligen bra tillgång till fotbollsplaner

Nja. Inte på ”stora” Björkö utan på lilla ön Kalvsund. En bilfri ö med cirka 210 invånare. Åker färja till träningar osv.
Senast redigerad av Burkgurka 2026-05-01 kl. 19:37.
Citera
2026-05-02, 09:10
Medlem
Alkibiadess avatar
Det är lite lurigt med Schröder och en flytt utomlands. Dels bör det vara en storklubb som kommer att ha råd att betala det hon kommer att kosta (talas om 15 miljoner), dels att hon bör få rejält med speltid. Finns ju storklubbar som skulle ha råd med henne men där det är oklart hur mycket speltid hon skulle få, framför allt kanske inte i en startuppställning. Så jag är väldigt osäker på vilken klubb som skulle passa henne bäst.
Citera
2026-05-02, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Det är lite lurigt med Schröder och en flytt utomlands. Dels bör det vara en storklubb som kommer att ha råd att betala det hon kommer att kosta (talas om 15 miljoner), dels att hon bör få rejält med speltid. Finns ju storklubbar som skulle ha råd med henne men där det är oklart hur mycket speltid hon skulle få, framför allt kanske inte i en startuppställning. Så jag är väldigt osäker på vilken klubb som skulle passa henne bäst.

Tror ju Häcken passar henne perfekt.. men ändå måste hon ju liksom pröva en större klubb. När/Om Häcken har en direktplats i WCL till hösten så känns det inte bråttom. Framförallt inte om det blir fel val där hon inte får speltid.

Inte för att jag gillar Spanien, men kanske Real Madrid vore bra, om de tar en direktplats i WCL. Lättare där inklusive motstånd i seriespelet, än i England där konkurrensen kan vara för hård. Och att gå till en klubb i England som inte är i WCL är ju till viss del sportsligt ett nedköp från Häcken. Men lutar nog åt England, väl? Kanske landsbygdsklubben "London City" skulle passa henne. Där slipper hon bo i en storstad och det kanske passar henne.
Senast redigerad av Burkgurka 2026-05-02 kl. 10:37.
Citera
2026-05-02, 11:51
Medlem
Citat:
Tror ju Häcken passar henne perfekt.. men ändå måste hon ju liksom pröva en större klubb. När/Om Häcken har en direktplats i WCL till hösten så känns det inte bråttom. Framförallt inte om det blir fel val där hon inte får speltid.

Inte för att jag gillar Spanien, men kanske Real Madrid vore bra, om de tar en direktplats i WCL. Lättare där inklusive motstånd i seriespelet, än i England där konkurrensen kan vara för hård. Och att gå till en klubb i England som inte är i WCL är ju till viss del sportsligt ett nedköp från Häcken. Men lutar nog åt England, väl? Kanske landsbygdsklubben "London City" skulle passa henne. Där slipper hon bo i en storstad och det kanske passar henne.

Hon fick frågan av Carina Bergfeldt och sa då att ”Barcelona hade inte varit fel”. Så det är kanske drömmen. Hur allvarligt menat det var vet jag inte för jag tror inte de betalar någon enorm summa, de har redan så bra påfyllning av spanska talanger från sin egen akademi som inte kostar något.

London City har jag lite svårt att se då det är ett nystartat lag osv, men de är nog ett av lagen som skulle vara beredda att betala en väldigt hög summa. De, Chelsea, Lyon eller ett amerikanskt lag är typ de man kan tänka sig skulle kunna betala över 10 miljoner, inte många andra.

Sen är jag kanske för pessimistisk men jag tror inte det blir några 15 miljoner. Folk rusar iväg. Det är väl en eller två spelare som köpts för 1 miljon euro ca hittills. Tror inte storklubbarna vill ha en utveckling där transfersummorna rusar iväg exponentiellt med en 50 % ökning för varje uppmärksammad övergång, det är inte hållbart för dem heller, och inte proportionerligt mot pengarna som spelaren kan spela in för klubben, man får ca 2 miljoner Euro för att vinna Champions League t ex.

Det är inte Häcken som sitter på alla trumfkort heller. Visst har Schröder skrivit ett långt kontrakt men det är dyrt för dem att behålla henne. Hon kan skada sig, formen kan dala. Så man har någonstans även ett behov av att sälja henne och det blir svårt att tacka nej till ett bra bud. Säg att det hamnar någonstans 8-10 miljoner, det är väl över en tredjedel av deras årsbudget typ? Tror de kommer att lyssna mycket på Schröder och inte stoppa en transfer till ett lag hon vill gå till för att man jagar ett världsrekord. I grund och botten tror jag man har det här långa kontraktet för att säkerställa att man får en bra kompensation när hon lämnar, inte för att slå rekord eller kräva 3x så mycket som det som var en rekordsumma för bara något år sedan. Det vore nära på högmod.

Tycker fokus ska hamna rätt. Det är viktigt för svenska klubbar att se till att man får kompensation när talanger lämnar, men man har inte mycket att vinna på att ställa omöjliga krav. För det första begränsar det antalet möjliga köpare rejält, för det andra är det ohållbart för damfotbollen som helhet. Då är det bättre att jobba för strukturer för t ex vidareförsäljningsklausul eller prestationsbonus, sånt som finns på herrsidan. Så att det inte bara är en gigantisk transfersumma som är den enda möjligheten till kompensation, det blir en hög tröskel, storklubbarna kommer dra öronen åt sig då och fokusera på utveckling av egna talanger snarare än att köpa spelare för flera miljoner Euro varje år.
Citera
2026-05-02, 17:21
Medlem
Dubbla mål av Wilma Leidhammar för Birmingham mot Charlton Athletic. Om resultatet står sig vinner Birmingham engelska andraligan och blir uppflyttade. Kul med svenskt bidrag!
Citera
2026-05-02, 17:28
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Nja. Inte på ”stora” Björkö utan på lilla ön Kalvsund. En bilfri ö med cirka 210 invånare. Åker färja till träningar osv.

Ser att de faktiskt har lyckats klämma in en fotbollsplan på Kalvsund - fem meter till vattnet vid ett hörn, och uppdragna båtar kan ligga bredvid.

Hon hade ca. 2 km till träning på Björkö vad jag kan se, och måste ha kunnat cykla det på några minuter. Visst - hon måste över sundet också, men det är inte direkt Stilla Havet.

https://www.google.se/maps/@57.7106508,11.6832735,3a,75y,48.67h,99.31t/data=!3m7!1e1!3m5!1s0lXiFogDDL4RaXir2MFzwA!2e0!6sh ttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D9 00%26h%3D600%26pitch%3D-9.310625914039804%26panoid %3D0lXiFogDDL4RaXir2MFzwA%26yaw%3D48.6667856161512 1!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDQyOS4wIK XMDSoASAFQAw%3D%3D

Björkö självt är inte direkt något jättesamhälle, och vissa delar av ön, som uppe vid Bovik, skänker verkligen sinnesro.

För rätt typ av läggning kan man nog ha en väldigt bra uppväxt därute.
Citera
2026-05-02, 17:48
Medlem
Alkibiadess avatar
Lyon vinner med 3-1 mot Arsenal i den andra semifinalen i Champions League och därmed går Lyon till finalen och Arsenal är utslagna.

Lyon var det bättre laget i första halvlek men jag tycker att Sleegers gjorde flera taktiska misstag i andra halvlek. Först så tar hon ut Blackstenius. Sedan byts Smilla in och hon får då gå in på en högerytterposition. Hon bidrar med en faktisk förändring (till skillnad mot Pelova som byttes in i andra halvlek) och slår in ett perfekt inlägg som Russo gör Arsenals reducering till 2-1 på. Men när Sleegers gör fler byten så flyttar hon ned Smilla till högerbacken och då förlorar Arsenal hela det moment man hade fått med reduceringsmålet.
Citera
2026-05-03, 12:40
Medlem
1efter1s avatar
Häcken klara för ligafas i Champions League!

https://bkhacken.se/nyhet/efter-europatiteln-bk-hacken-klart-for-champions-league-1?fbclid=PAZXh0bgNhZW0CMTEAc3J0YwZhcHBfaWQPN TY3MDY3MzQzMzUyNDI3AAGnGKtzVe8T65k-a-4CVr_rgYc11EWdg9S9LYXnRFEThD6z5_VjMLsi4S9Rlrk_aem_ rJC81wyeAwK9f AEajILnfQ

Ska bli intressant att se vad som händer framöver. Att Felicia försvinner i sommar är det ingen tvekan om, kanske några fler. Det kommer krävas en hel del högkvalitativa värvningar till hösten. Men med ett garanterat Champions League lär man kanske våga sprätta lite mer på stålarna? Var man ska ta spelare ifrån vet jag inte dock. Både jobbigt och kul att se ens bästa spelare ta klivet ut till de europeiska storklubbarna.

Gällande vad som hände med den gamla kvalplatsen i tredje rundan verkar den av allt att döma inte gå till Hammarby utan till den högst rankade laget, norska Brann

Citat:
Brann were promoted to the Champions Path third round as club with the highest club coefficient that would otherwise have entered the second round.

Nu är det ju Wikipedia som inte hänvisar till någon källa, men om det vore så är det ju konstigt. Då har ju Sverige i praktiken ingen Champions Path-kvalning. Om Hammarby hade vunnit finalen hade ju inte Häcken åkt ner till liga-kval?

Edit: Kollade nyss upp och något är ju konstigt med källan för Hammarby är ju högre rankade än Brann. Vi får väl se vad som händer...
Senast redigerad av 1efter1 2026-05-03 kl. 12:46.
Citera
2026-05-03, 15:56
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Om Bajen av någon anledning inte får kvala in i Champions path kommer de att ha någon nytta av sin höga ranking?

Ger mig fan på att vi återigen ställs mot värsta tänkbara motstånd igen ( tidigare Benfica och sen Man U).

Försöker annars komma över sorgen att vi missade chansen att vinna Europacupen. Känns tungt och sorgen över en förlust stannar kvar längre än glädjen över en seger.

Samtidigt så borde man minnas det fantastiska med att ta sig till en final. Kanske är det också bättre att få spela i Europacupen än WCL nästa säsong ( om vi åker ut i kvalet nästa år) både för spänningens skull och rankingpoängen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in