Citat:
Ursprungligen postat av
Burkgurka
Tror ju Häcken passar henne perfekt.. men ändå måste hon ju liksom pröva en större klubb. När/Om Häcken har en direktplats i WCL till hösten så känns det inte bråttom. Framförallt inte om det blir fel val där hon inte får speltid.
Inte för att jag gillar Spanien, men kanske Real Madrid vore bra, om de tar en direktplats i WCL. Lättare där inklusive motstånd i seriespelet, än i England där konkurrensen kan vara för hård. Och att gå till en klubb i England som inte är i WCL är ju till viss del sportsligt ett nedköp från Häcken. Men lutar nog åt England, väl? Kanske landsbygdsklubben "London City" skulle passa henne. Där slipper hon bo i en storstad och det kanske passar henne.
Hon fick frågan av Carina Bergfeldt och sa då att ”Barcelona hade inte varit fel”. Så det är kanske drömmen. Hur allvarligt menat det var vet jag inte för jag tror inte de betalar någon enorm summa, de har redan så bra påfyllning av spanska talanger från sin egen akademi som inte kostar något.
London City har jag lite svårt att se då det är ett nystartat lag osv, men de är nog ett av lagen som skulle vara beredda att betala en väldigt hög summa. De, Chelsea, Lyon eller ett amerikanskt lag är typ de man kan tänka sig skulle kunna betala över 10 miljoner, inte många andra.
Sen är jag kanske för pessimistisk men jag tror inte det blir några 15 miljoner. Folk rusar iväg. Det är väl en eller två spelare som köpts för 1 miljon euro ca hittills. Tror inte storklubbarna vill ha en utveckling där transfersummorna rusar iväg exponentiellt med en 50 % ökning för varje uppmärksammad övergång, det är inte hållbart för dem heller, och inte proportionerligt mot pengarna som spelaren kan spela in för klubben, man får ca 2 miljoner Euro för att vinna Champions League t ex.
Det är inte Häcken som sitter på alla trumfkort heller. Visst har Schröder skrivit ett långt kontrakt men det är dyrt för dem att behålla henne. Hon kan skada sig, formen kan dala. Så man har någonstans även ett behov av att sälja henne och det blir svårt att tacka nej till ett bra bud. Säg att det hamnar någonstans 8-10 miljoner, det är väl över en tredjedel av deras årsbudget typ? Tror de kommer att lyssna mycket på Schröder och inte stoppa en transfer till ett lag hon vill gå till för att man jagar ett världsrekord. I grund och botten tror jag man har det här långa kontraktet för att säkerställa att man får en bra kompensation när hon lämnar, inte för att slå rekord eller kräva 3x så mycket som det som var en rekordsumma för bara något år sedan. Det vore nära på högmod.
Tycker fokus ska hamna rätt. Det är viktigt för svenska klubbar att se till att man får kompensation när talanger lämnar, men man har inte mycket att vinna på att ställa omöjliga krav. För det första begränsar det antalet möjliga köpare rejält, för det andra är det ohållbart för damfotbollen som helhet. Då är det bättre att jobba för strukturer för t ex vidareförsäljningsklausul eller prestationsbonus, sånt som finns på herrsidan. Så att det inte bara är en gigantisk transfersumma som är den enda möjligheten till kompensation, det blir en hög tröskel, storklubbarna kommer dra öronen åt sig då och fokusera på utveckling av egna talanger snarare än att köpa spelare för flera miljoner Euro varje år.