2023-09-14, 21:52
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
Eftersom TS föredrar betalkort framför kreditkort och inte riktigt ser storheten i cashback så låter det tveksamt.

Jag fortsätter följa tråden för är också ute efter något som TS letat, men i mitt fall måste det vara betalkort, ej kredit.
Varför vill du inte ha kreditkort, de har ju uppenbara fördelar? 😀
Citera
2023-09-14, 23:04
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Varför vill du inte ha kreditkort, de har ju uppenbara fördelar? 😀
På grund av de uppenbara nackdelarna. Speciellt eftersom de blir dubblerade om två personer ska ha tillgång till dem.
Citera
2023-09-14, 23:34
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
På grund av de uppenbara nackdelarna. Speciellt eftersom de blir dubblerade om två personer ska ha tillgång till dem.
...och vilka är enligt din mening nackdelarna? 😀
Citera
2023-09-15, 05:13
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
...och vilka är enligt din mening nackdelarna? 😀
Den mänskliga faktorn.
Citera
2023-09-15, 13:02
Medlem
Citat:
Den mänskliga faktorn.

Monese och Revolut kanske ni kan kolla på?

Med Revolut kan en ha det fysiska kortet och en kan ha apple-pay kortet i telefonen typ.
Citera
2023-09-15, 15:58
Medlem
Nu har jag gått igenom alla storbankers avgifter och kommit fram till att majoriteten kostar 300-800 kr/år endast i avgift för att ha ett konto. Det gäller alltså per person, och majoriteten av bankerna tar ut en avgift för ett gemensamt betalkort också. Alla utom Swedbank tar dessutom ut en avgift för att ha ett extrakort, där bland annat Nordea tar ytterligare 300 kr/år, varje år, i avgift för ett extra fysiskt kort. Alltså inte en engångskostnad (oavsett pris), utan löpande kostnad som dras varje månad ovanpå avgiften för själva kontot och det vanliga kortet.

För mig och min sambo som har SEB för vår privatekonomi frågade jag vad ett gemensamt konto skulle kosta och förutsatte att det var gratis. Ett gemensamt Sparkonto är gratis, men dit går det inte att koppla ett betalkort. Det gör att man måste öppna ett gemensamt Privatkonto, och blir då tvingad att betala för deras vanliga paket "Enkla vardagen" en tredje gång - det paket vi som privatpersoner redan betalar för x2. Det gör att avgifterna går på 50+50+50 kr/mån plus kostnaden för ett extrakort som är 100 kr/år. Meckigt och dyrt, men såklart görbart om man vill.

Som tidigare nämnts av några andra fungerar kreditkort, men är inte att föredra i vårt fall av precis samma anledningar som andra nämnt i tråden. Därmed hamnar fokus på nischbanker som några nämnt såsom Rocker, Lunar, Revolut & P.F.C. Så nu har jag testat några av dem och tänkte dela med mig kort om hur det var. Övriga tänkte jag testa närmsta veckan och tänkte då skriva ner det här så andra kan ta del av det.
Citera
2023-09-15, 16:02
Medlem
Testade gratisversionen av Rocker. Blev tyvärr väldigt besviken då appen har hur mycket information och flikar som helst. Det skickas även ut notiser om ens "Ekonomiska hälsa" till telefonen och olika sorters tips & sammanfattningar flera gånger i veckan vilket inte går att ta bort efter att ha chattat med supporten. Så även om detta alternativ är gratis drar appen ner otroligt mycket. Förvånad över hur grötig den var.

Lunar gav däremot ett helt annat intryck. Tydlig och bra app men precis det man behöver och med möjlighet att bestämma hur appen ska se ut - vilket inte går på Rocker. Notiserna till telefonen är endast när kortet används och inget annat och appen är grym. Det virtuella/digitala kortet går dessutom att få i vilken färg man vill, även med gratisversionen. Så kommer eventuellt testa gemensamt konto på Lunar, men det kräver att en har deras abonnemang Standard för 19 kr/mån. Den andra kan ha gratisversionen om jag förstått allt rätt men får återkomma om det.

Både Rocker & Lunar går att swisha till.

Något jag fått upp ögonen för efter att ha testat Rocker och Lunar är möjligheten att få notiser till telefonen varje gång kortet används. Det är något jag gärna hade haft för mitt vanliga kort. Om någon vet ifall någon av storbankerna har det eller andra ställen så tas tips tacksamt emot.
Citera
2023-09-15, 21:57
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Den mänskliga faktorn.
Om du syftar på risken att handla för mycket, så är det ju bara välja lägsta möjliga kreditutrymme och sätta in pengar på kortet i förväg.

Fördelen med kreditkort jämfört med betalkort är den mycket större möjligheten att få tillbaks pengar t.ex. vid köp av flygresor som ställs in.

Sen är ju cashback trevligt, som man får genom att välja rätt kredkort. Under de år jag haft mina kort har det blivit tiotusentals kronor i extra inkomst, bara genom att göra ett aktivt val bland olika kreditkort.
Citera
2023-09-19, 12:40
Medlem
fulvodkas avatar
Har gjort lite efterforskningar nu och kommit fram till följande:

1) Det billigaste är Revolut där man kostnadsfritt (!) kan skapa ett varsitt konto + ett delat konto. Virtuella kort i telefonerna kostar ingenting. Vill man ha fysiska kort kostar det 100kr/st.

2) På andra plats ligger Lunar som kostar 19 kr/mån och då ingår virtuella kort i mobilerna. Fysiska kort kostar 79kr/st.
Senast redigerad av fulvodka 2023-09-19 kl. 13:03.
Citera
2023-09-21, 23:00
Moderator
HelgeBuks avatar
En person har bankkonto med tillhörande (debit-)kort. Två personer lägger in kortet i sin Google Wallet eller Apple Pay. Båda har nu samma kort för betalningar. En kan dessutom ha med sig det fysiska kortet för såna tillfällen där det behövs, t.ex. tanka på många obemannade mackar (även om många har blippläsare nu).
Citera
2023-09-22, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fulvodka
Har gjort lite efterforskningar nu och kommit fram till följande:

1) Det billigaste är Revolut där man kostnadsfritt (!) kan skapa ett varsitt konto + ett delat konto. Virtuella kort i telefonerna kostar ingenting. Vill man ha fysiska kort kostar det 100kr/st.

2) På andra plats ligger Lunar som kostar 19 kr/mån och då ingår virtuella kort i mobilerna. Fysiska kort kostar 79kr/st.

Problemet är att det inte går att swisha till Revolut, då det är baserat i Litauen. En del banker tar även ut en avgift för stående överföring till andra länder i Sverige, plus att det tar ett par dagar att göra just det. Har du någon lösning på det? Vet du om de har notiser till telefonen när kortet används?

Angående Lunar funderar jag på vad som händer om man skaffar deras Standrad för 19 kr/mån för att skapa ett gemensamt konto, som partnern med Lunar Light går med i (så det blir ett gemensamt) för att sedan nedgradera det första kontot till Light så att båda har gratisversionen, har svårt att se att det kortet skulle tas bort då.

Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
En person har bankkonto med tillhörande (debit-)kort. Två personer lägger in kortet i sin Google Wallet eller Apple Pay. Båda har nu samma kort för betalningar. En kan dessutom ha med sig det fysiska kortet för såna tillfällen där det behövs, t.ex. tanka på många obemannade mackar (även om många har blippläsare nu).

Klok idé, men hade varit att föredra om båda två står som ägare för kontot.
Citera
2023-09-24, 21:29
Medlem
Till Danske bank Platinum paket ingår ett loungekort med fyra besök per år. Ta igen på gungorna vad man förlorat på karusellen. Betalar dessutom halva avgiften på paketet som fackmedlem. Gött att glida in på loungen och jäsa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in