2023-09-06, 07:06
Medlem
Jag har ett par vita skinnskor, inte särskilt dyra men har dock inte använt dem allt för mycket. Därav hade det varit kul att förlänga livslängden något.

Under snörningen och vid änden längst fram så antog jag att det var smuts så provade att tvätta skorna i varmt vatten utan resultat. Prövade därför att gnugga med lite galltvål och en handduk på skorna och märkte då att det blev ännu värre. Utfallet blev att det som jag trodde var smuts, egentligen var färgsläpp från skinnet. (Att jag ens använde galltvål borde nog har sagt sig själv att det inte skulle bli bättre).

Men till frågan. Finns det någon kräm/puts/färg som ni rekommenderar till specifikt vita skinnskor som skulle kunna släta över det som har släppt? Hade normalt sett gått till en skomakare men skorna kostade inte mer än en tusenlapp därav känns det lite onödigt att eventuellt betala halva skornas värde på att laga dem fackmässigt.

Har googlat lite fram och tillbaka men läser så blandade omdömen och det känns som en djungel att leta i. Så om det är någon med egen erfarenhet som kan rekommendera något så mottages det varmt.

Bild på skorna;
https://imgur.com/a/ofdSm9v
Citera
2023-09-06, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaj-Robert
Jag har ett par vita skinnskor, inte särskilt dyra men har dock inte använt dem allt för mycket. Därav hade det varit kul att förlänga livslängden något.

Under snörningen och vid änden längst fram så antog jag att det var smuts så provade att tvätta skorna i varmt vatten utan resultat. Prövade därför att gnugga med lite galltvål och en handduk på skorna och märkte då att det blev ännu värre. Utfallet blev att det som jag trodde var smuts, egentligen var färgsläpp från skinnet. (Att jag ens använde galltvål borde nog har sagt sig själv att det inte skulle bli bättre).

Men till frågan. Finns det någon kräm/puts/färg som ni rekommenderar till specifikt vita skinnskor som skulle kunna släta över det som har släppt? Hade normalt sett gått till en skomakare men skorna kostade inte mer än en tusenlapp därav känns det lite onödigt att eventuellt betala halva skornas värde på att laga dem fackmässigt.

Har googlat lite fram och tillbaka men läser så blandade omdömen och det känns som en djungel att leta i. Så om det är någon med egen erfarenhet som kan rekommendera något så mottages det varmt.

Bild på skorna;
https://imgur.com/a/ofdSm9v
De där skorna kan inte räddas med kräm utan måste målas. Det är läder, ja, men ser ut att vara corrected grain, vilket betyder att det inte längre finns några porer i lädret och lädret kommer inte att ta emot kräm och pigment från kräm. Billiga märkesskor som konstruktion och materialmässigt är ännu billigare.
Citera
2023-09-06, 09:18
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
De där skorna kan inte räddas med kräm utan måste målas. Det är läder, ja, men ser ut att vara corrected grain, vilket betyder att det inte längre finns några porer i lädret och lädret kommer inte att ta emot kräm och pigment från kräm. Billiga märkesskor som konstruktion och materialmässigt är ännu billigare.

Exakt.

Vanlig sprayfärg på burk funkar.
Citera
2023-09-07, 06:46
Medlem
Tack för svar! Beställde hem en burk.
Finns det något märke för "casual" skinnskor som ni kan rekomendera för framtida köp?
Citera
2023-09-07, 06:53
Medlem
Ångstrykjärn är en höjdare för att rengöra vita skor. Ånga på någon centimeters avstånd flera gånger och torka av med en tygtrasa.
Citera
2023-09-07, 10:52
Medlem
Citat:
Finns det något märke för "casual" skinnskor som ni kan rekomendera för framtida köp?
Det görs inga skor i den stilen med bra material. Allt är märkesskräp.

CQP har gjort vita high-top tidigare men verkar inte som att de har de längre, alt bara inte just nu för den här säsongen. Deras skor är dock överprisade. Har 2st från dem och det är bra skor med konstruktion i topp, men inte värt priset.

Skolyx har mer prisvärda sneakers med bra konstruktion och bra läder/mocka, men bara låga modeller.

Sen har du Sweyd, typ samma som CQP men bara låga modeller.

Personligen klassar jag sneakers du postade som pojk-skor. Vuxna stilmedvetna män bär inte sådana modeller utan kör på låga modeller med klassiskt utförande.
Citera
2023-09-07, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Ångstrykjärn är en höjdare för att rengöra vita skor. Ånga på någon centimeters avstånd flera gånger och torka av med en tygtrasa.
Funkar inte på skit som han har, topplagret är plastig färg som används för att dölja det urusla ”lädret” under. Het ånga hade löst upp/smält detta lager och förstört ännu mer än han redan gjort.
Citera
2023-09-07, 12:26
Medlem
Citat:

Common Projects. Blir bara snyggare med åren!
Citera
2023-09-07, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillasyster16
Common Projects. Blir bara snyggare med åren!
Nej. Sämre material än de jag nämnt ovan samt återigen precis som CQP så är de överprisade på grund av att de fått publicitet och blivit mer kända.
Citera
2023-09-21, 15:37
Medlem
Roffedyngiss avatar
Testat denna?
https://www.xn--ob-eka.se/hushall/tv...vator-3608907/

Använder den till mina gamla Stan Smith och tycker den funkar bra.
Citera
2024-01-07, 23:36
Medlem
Det kan finnas gratis skoputs du kan hitta på t.ex. hotell och annat. Dessa är till för folk som bokat rum men folk smyger ju in ändå och lånar dem om de väl hittat en och försöker gömma sig för den som äger hotellet osv för att putsa sina skor. Det blir så per automatik om man har en maskin i ett hotell, folk går in och tar, så är det bara, oändligt trashigt, men det är så som det är så...
Senast redigerad av Trexplora 2024-01-07 kl. 23:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in