Citat:
Ursprungligen postat av
Smushkush
Cyklade en sväng runt mitt område och hade hunden lätt springandes brevid, kanske cyklade i 10kmh, hundenär en siberian Husky och har den i koppel.
Cyklar förbi ett grönområde och ser 2 personer kasta boll med en hund.
Tänkte inte på det så mycket och fortsatte cykla.
Hör nån skrika och sen tvärstannar min hund när den andra hunden springer fram till min hund.
Jag ramlar av cykeln och skrapar ena knäet och handen.
Fick inte sy nåt men det blödde en del och hade ont i några dagar.
Ägaren kom fram och frågade gur det gick och jag var fan inte glad på han och svor och sa han för helvette måste ha koll på hundjäveln.
Han blev väl lite illa till mods och sa inte mycket och så for jag vidare.
1. Vem gjorde fel?
2. Kan man anmäla och få skadestånd?
Håller alltid min hund i koppel men ser ibland folk med lösa hundar och dom går aldrig lita på tull 100%. Har sett lösa hundar som ser en annan hund, katt, eller djur och drar som en raket och kvar står ägaren och ser ut som ett frågetecken.
1. Svårt att säga. Låter som att ni möjligen båda brast i uppsynen över era hundar.
2. Du skulle bli tvungen att stämma för att få skadestånd, om det inte kan lösas genom försäkringsbolag. Kolla om du har rätt till juridisk rådgivning genom ditt försäkringsbolag, så kan du se om det är värt att stämma. Med tanke på de begränsade skadorna så är det dock tveksamt om det skulle vara värt ansträngningen. Du kommer inte få någon ersättning värd namnet, om någon överhuvudtaget (har aldrig sett ett fall där någon sökt ersättning för uppskrapade knän, och vet inte om det ens finns någon praxis där).