2023-09-05, 15:52
Medlem
Cyklade en sväng runt mitt område och hade hunden lätt springandes brevid, kanske cyklade i 10kmh, hundenär en siberian Husky och har den i koppel.

Cyklar förbi ett grönområde och ser 2 personer kasta boll med en hund.
Tänkte inte på det så mycket och fortsatte cykla.

Hör nån skrika och sen tvärstannar min hund när den andra hunden springer fram till min hund.
Jag ramlar av cykeln och skrapar ena knäet och handen.
Fick inte sy nåt men det blödde en del och hade ont i några dagar.

Ägaren kom fram och frågade gur det gick och jag var fan inte glad på han och svor och sa han för helvette måste ha koll på hundjäveln.
Han blev väl lite illa till mods och sa inte mycket och så for jag vidare.

1. Vem gjorde fel?
2. Kan man anmäla och få skadestånd?

Håller alltid min hund i koppel men ser ibland folk med lösa hundar och dom går aldrig lita på tull 100%. Har sett lösa hundar som ser en annan hund, katt, eller djur och drar som en raket och kvar står ägaren och ser ut som ett frågetecken.
Senast redigerad av Smushkush 2023-09-05 kl. 16:01.
Citera
2023-09-05, 15:58
Medlem
Du ramlade pga att din hund stannade och nu funderar du på att stämma din hund? Vad tror du att du ska tjäna på det? Betala ut ett skadestånd till dig själv?

Eller menar du att andra ska ta ansvar för att din hund distraheras av oljud?
Citera
2023-09-05, 16:20
Medlem
Hundar ska väl hållas kopplade
Citera
2023-09-05, 16:34
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Det gäller strikt ägaransvar för hund så det är inte omöjligt att du kan få rätt mot den andra hundägaren OM du tar det till rätten. OM det går att fastställa att den andra hunden orsakade olyckan.

Förmodligen inte värt det, skadestånd för personskada ligger inte på USA-nivå i Sverige, kanske handlar om någon/ra tusenlappar på sin höjd i ditt fall.
Senast redigerad av JohannesSnajdare 2023-09-05 kl. 16:37.
Citera
2023-09-05, 16:55
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
Cyklade en sväng runt mitt område och hade hunden lätt springandes brevid, kanske cyklade i 10kmh, hundenär en siberian Husky och har den i koppel.

Hör nån skrika och sen tvärstannar min hund när den andra hunden springer fram till min hund.

Ägaren kom fram och frågade gur det gick och jag var fan inte glad på han och svor och sa han för helvette måste ha koll på hundjäveln.

1. Vem gjorde fel?

Håller alltid min hund i koppel men ser ibland folk med lösa hundar och dom går aldrig lita på tull 100%. Har sett lösa hundar som ser en annan hund, katt, eller djur och drar som en raket och kvar står ägaren och ser ut som ett frågetecken.
1. Svårt att säga. Låter som att ni möjligen båda brast i uppsynen över era hundar.
2. Du skulle bli tvungen att stämma för att få skadestånd, om det inte kan lösas genom försäkringsbolag. Kolla om du har rätt till juridisk rådgivning genom ditt försäkringsbolag, så kan du se om det är värt att stämma. Med tanke på de begränsade skadorna så är det dock tveksamt om det skulle vara värt ansträngningen. Du kommer inte få någon ersättning värd namnet, om någon överhuvudtaget (har aldrig sett ett fall där någon sökt ersättning för uppskrapade knän, och vet inte om det ens finns någon praxis där).
Citera
2023-09-05, 17:02
Medlem
Ditt eget fel! Inte så smart och cykla med en hund
Citera
2023-09-05, 17:15
Medlem
DaEzzs avatar
Jag skulle nog säga 50/50 här, visserligen kan man med gott fog anta att det var den andra (lösa) hunden som fick din att stanna, å andra sidan cyklade du med din hund, och då förutsätts du ha beredskap för att din hund kan agera på ett sätt som gör att den riskerar dra omkull dig av olika anledningar.

Det hade varit en annan sak om den andra hunden varit direkt vållande, till exempel hoppat upp på dig så du kraschade, men i det här fallet blir det nog svårt att hävda/visa att den andra hundägaren kan anses varit vållande.
Citera
2023-09-05, 17:20
Medlem
Leipzigs avatar
Första gången du cyklar med hund eller? Hundar blir distraherade av allt möjligt och kan stanna eller dra åt fel håll. Man kan inte cykla runt å beundra sin spegelbild i ringklockan, man måste vara med i situationen.

Du verkar inte förstå varken hundar eller cyklar.
Jag rekomenderar trampbil och leksakshund tills du lärt dig.
Citera
2023-09-05, 23:28
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:

1. Vem gjorde fel?

Tveksamt case, att få ut på någon försäkring verkar mer sannolikt än att få något för att stämma den andra hundägaren.
Det verkar ju inte som att den andra hunden attackerat er.
Citera
2024-01-12, 18:21
Medlem
Citat:

1. Vem gjorde fel?

Det är ingen olycka. Det är du själv som orsakat det. Olyckor existerar inte.
Citera
2024-01-12, 20:40
Medlem
flashmaners avatar
Om din hund hade tvärnitat för att den fick syn på en korvförsäljare, skulle du ha stämt korvförsäljaren då?

Du gick i backen på grund av att din hund tvärnitade. Du har ett absolut ansvar för vad din hund gör och vad den ställer till med. Ingen annan än du själv har något ansvar för att din hund tvärnitade. Så det är ditt ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in