2023-12-25, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurboGarbo
Underbart!

Hsr man inte eller tecknar ingen trafik så går trafikförsäkringsföreningen in o fakturerar retroaktivt typ 3-4ggr dyrare.

Hur går det till när elsparkcyklar inte har något registreringsnummer?

Hur ska TFF veta att en person har köpt en elsparkcykel när de inte är registrerade på en viss person?
Citera
2023-12-25, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anal.Fabet
Ett jävligt dåligt råd, det märks att du har noll koll på detta.
Nu när det blivit lag på att ha försäkring så får motpartens försäkringsbolag, dvs den som elskooterföraren kört på någon att stämma.
Nej, det är inte ett dåligt råd. Bara för att något är lag, betyder det inte att lagen är bra. Varje person själv bör besluta om den vill ha en försäkring eller ej. Och vill personen betala ur egen plånbok utan försäkring ska det vara ok. Var ingen sosse!
Citera
2023-12-25, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baralitesmartare
Förutom att jag har koll på topic så har jag koll på lagen.
Det borde även säriselever ha.
En elpsparkcykel få gå i mer än 20 km/h fast då klassas den som moped.
Och får absolut framföras på cykelbanor på samma sätt som elcyklar eller mopeder klass II.
Måste vara jobbigt att vara blåst på julafton.

Så eftersom du inte vet vad du snackar om så går du direkt på personangrepp.
Det känns bra att få det bekräftat att mitt meddelande gick fram och att du nu bara har dynga kvar som motargument.

En elsparkcykel får inte gå mer än 20 km/h. Skall ett sådant fordon gå snabbare så kommer den aldrig klassas som elsparkcykel från första början. Och nej, det finns inga elmopeder som ser ut som sparkcyklar i Sverige. Motbevisa mig gärna.
Endast elmopeder som har en högsta hastighet av 25 km/h får framföras på cykelbana, resterande är relegerade till vägen och kräver behörighet AM.
Igen, finns ingen sparkcykel i Sverige med motor som överstiger 20 km/h som är klassad som något alls. Det är klart att det finns FYSISKT, men dom är alltså inte klassade och framför man en sådan är det olovlig körning.

Citat:
Finns gott om idioter i Sverige som tycker att lagar gäller alla utom mig och.

"Trafikreglerna för moped klass II är desamma som för cykel. Du ska därför köra din tvåhjuliga moped klass II på cykelbana, såvida inte cykelbanan har en tilläggstavla under vägmärket för påbjuden cykelbana där det står "ej moped"."

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordonsregler/Moped/Moped-klass-II/

lite mer info om hastighet tex.
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2023/april/allt-du-behover-veta-om-a-traktorer-mopeder-och-elsparkcyklar/
https://www.transportstyrelsen.se/elsparkcykel
Jag vet inte varför du citerar lagar som jag inte påstått är annorlunda.
Faktiskt vet jag inte ens vad du har att klaga på. Kan du precisera vad jag skrivit som inte stämmer?

Citat:
Det finns elcyklar som väger mer än 20 kg och som inte klassas som Fatbikes. Men det är väl ju inte topic så varför drar du upp Fatbikes?
Vet du vad definitionen på en ELCYKEL är?
Det är en sådan med trampanordning och då gäller alltså inte lagförslaget dessa.
Fatbike är en benämning på ett sorts tvåhjuligt fordon men kan appliceras såväl på cyklar som elscooters/elmopeder.
Jag ursäktar om intentionen förvirrade dig, jag pratar om fatbikes som saknar trampor.
Det finns ju även fatbike med pedaler och helt utan motor, dessa får du framföra i vilket hastighet du vill endast begränsat av hastighetsgränsen på vägen du rullar på. Men dessa är alltså inte vad som diskuteras utan vad som diskuteras är dom som blir berörda av detta lagförslaget.

Klart det finns elcyklar som väger mer än 20 kg, finns ju även vanliga cyklar som väger bra mycket mer. Men cyklar har pedaler eller annan trampanordning och är därför OFF TOPIC. Det vet ju du redan eftersom du "har koll på topic" och även "koll på lagen". Så varför behöver jag förklara det uppenbara för dig?

Citat:
Vad en "elscooter" är verkar du inte heller fått lära dig på säris.
Det finns sådana som används av handikappade eller lata.
Igen med personangreppen när du misslyckas med relevant argumentation.
Handikappsfordon som vi i folkmun kallar "elscooter" är egentligen permobiler. Handikappsfordon påverkas inte av detta lagförslag och är OFF TOPIC.

Citat:
" elrullstol eller elskoter är ett bra hjälpmedel för den som inte kan gå själv. Du kan lättare ta dig ut på egen hand, och bli mer aktiv och delaktig i samhället. När du kör en elrullstol eller elskoter är du gångtrafikant eller cyklist – det beror på hur fort du kör. Om du kör i gångfart, cirka 5-6 km/tim, räknas du som gångtrafikant. Om du kör fortare räknas du som cyklist."

https://ntf.se/fragor-och-svar/lagar-och-regler/cyklister/var-ska-cyklisten-vara/

Ta nu vara på resten av julen och skäms över att du var dum nog att skicka ett meningslöst inlägg som svar på min kommentar.

Just det. Elskotrar. Får de gå i mer än 20 km/h?
Wiki säger ja.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Elskoter
En Elskoter använder många som inte vill använda en elrulstol.
Du är den som borde skämmas och nyktra till lite. Detta inlägg borde sparas som bevis på att du inte vet vad du snackar om.

Men kul att du försökte låta smart ändå, lite roligt är det att läsa ett svar från någon som skiter på sig när dom får ett svar på EN rad som är riktat mot dom specifikt, där skiljelinjen sedan riktar sig till resterande av tråden.
Kolla dig i spegeln och läs upp ditt eget inlägg för dig själv. Du får rätt på så många fler punkter då.
Citera
2023-12-25, 18:16
Medlem
Citat:
Hen har fel?
Nej du har fel och kan inte lagen stackars sate.
Har precis skrivit ett inlägg som bevisar att du inte skulle supit ner ditt förstånd i juletider.
Spark och elcyklar få gå i max 25 km/h även sk handikapskotrar, men går de över 20 km/h så räknas de som moped klass II

Läs och lär dig.

"En elsparkcykel kan klassas som en cykel förutsatt att den inte går fortare än 20 km/tim och har en kontinuerlig märkeffekt på högst 250 watt. Om elsparkcykeln uppfyller kraven på en cykel gäller följande:"

Går den snabbare än 20 km/t är den alltså inte en elsparkcykel enligt trafikförordningen.
Nu vill jag att du visar mig något som klassas som elmoped men som ser ut som en sparkcykel. Annars är allt du säger helt orelevant. För jag kan nästan garantera dig att det inte finns något som är klassat som elmoped utan att det även finns en sits på den och typgodkända bromsar. Alltså långt ifrån vad vi normalt funtade människor kallar en sparkcykel.

Du säger att sparkcyklar får gå i 25 km/h, trafikförordningen säger 20. Vem har rätt?
Vem skulle polisen vända sig till om dom skall lagföra någon på ett icke godkänt fordon? Inte vänder dom sig till någon som bara behöver bli lite smartare först.
Citera
2023-12-25, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Hur går det till när elsparkcyklar inte har något registreringsnummer?

Hur ska TFF veta att en person har köpt en elsparkcykel när de inte är registrerade på en viss person?

Helt korrekt iakttagelse!

Även moped har ju ingen reg skylt men däremot en lagstadgad trafikförsäkring.

Tilldelas inget reg nr (om än en liten liten skylt) eller typ ”skattemärke” att klistra på ramen, så får det väl bli via cykelns serienummer i kombination med vem som äger fordonet?

Och alla cyklar som är i aktiv trafik måste ”ledsagas” av en obligatorisk ansvarsförsäkring, som debiteras ägaren av fordonet.

Framförs cykeln oförsäkrad likt en oförsäkrad moped, gäller böter.

Någon i tråden som har idéer eller kunskap?
Senast redigerad av TurboGarbo 2023-12-25 kl. 23:31.
Citera
2023-12-27, 23:30
Medlem
AGHORIBABA1008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustang26
Men Gå då. Betydligt hälsosammare o trevligare än att köra runt på ett fordon för lata personer

Elscooter är inte för dom lata; den är för dom som har bråttom!
Citera
2023-12-28, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AGHORIBABA1008
Elscooter är inte för dom lata; den är för dom som har bråttom!
Då kan man cykla..går,fortare så..men då är det väl jobbigt ?
Citera
2023-12-28, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde

Läs och lär dig.

"En elsparkcykel kan klassas som en cykel förutsatt att den inte går fortare än 20 km/tim och har en kontinuerlig märkeffekt på högst 250 watt. Om elsparkcykeln uppfyller kraven på en cykel gäller följande:"

Går den snabbare än 20 km/t är den alltså inte en elsparkcykel enligt trafikförordningen.
Nu vill jag att du visar mig något som klassas som elmoped men som ser ut som en sparkcykel. Annars är allt du säger helt orelevant. För jag kan nästan garantera dig att det inte finns något som är klassat som elmoped utan att det även finns en sits på den och typgodkända bromsar. Alltså långt ifrån vad vi normalt funtade människor kallar en sparkcykel.

Du säger att sparkcyklar får gå i 25 km/h, trafikförordningen säger 20. Vem har rätt?
Vem skulle polisen vända sig till om dom skall lagföra någon på ett icke godkänt fordon? Inte vänder dom sig till någon som bara behöver bli lite smartare först.

Bla bla bla

(FB) Ny lag, trafikförsäkring elsparkcyklar, börjar gälla 2023-12-23

Du menar att elsparkcyklar måste ha va? Bromsar.
Exakt.
Vilken förordning säger att de måste ha säten.
Och om, de har ett säte?
Bromsar absolut men säten... vart är länken?

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/fordonsregler/Moped/Moped-klass-II/
Citera
2023-12-29, 07:52
Medlem
Tjena!

Jag använder elspark till o från jobbet sommarhalvåret +- någon månad. Har cirka 2 km så det är enormt smidigt då det är raka spåret på en prima bred cykelväg. Samt kontoret ligger på bottenplan där jag enkelt lyfter in den o lägger innanför ingången.

Tyvärr så är sparken en Xiaomi PRO 2 (watt 300 som går i hela 25 km)

Vad skulle det innebära utöver en eventuell böter om jag skulle mot förmodan bli stoppad? Prick i registret följt av indraget körkort (detta är ju i absolut värsta värsta fall)?… detta då om jag inte har den trafikförsäkrad

-och ja, jag skulle absolut kunna gå eller cykla men det är verkligen smidigt med sparken. Jag börjar även ofta klockan 03:30 som är en ihärdig tid.

Mvh
Har använd den i cirka 3 år utan några som
helst problem
Citera
2023-12-30, 17:57
Medlem
Låt mig säga såhär. Jag bajsar på denna lag, tänker köra min kraftiga sparkcykel precis som förr. Trafikverket kan dra åt helvete med sina mjölningstaktiker, allt för att tjäna varenda liten krona. Åt helvete med trafikverket, de kan ta och suga av mig! Likaså polisen!
Citera
2023-12-30, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shamaran123
Tjena!

Jag använder elspark till o från jobbet sommarhalvåret +- någon månad. Har cirka 2 km så det är enormt smidigt då det är raka spåret på en prima bred cykelväg. Samt kontoret ligger på bottenplan där jag enkelt lyfter in den o lägger innanför ingången.

Tyvärr så är sparken en Xiaomi PRO 2 (watt 300 som går i hela 25 km)

Vad skulle det innebära utöver en eventuell böter om jag skulle mot förmodan bli stoppad? Prick i registret följt av indraget körkort (detta är ju i absolut värsta värsta fall)?… detta då om jag inte har den trafikförsäkrad

-och ja, jag skulle absolut kunna gå eller cykla men det är verkligen smidigt med sparken. Jag börjar även ofta klockan 03:30 som är en ihärdig tid.

Mvh
Har använd den i cirka 3 år utan några som
helst problem

Det du borde oroa dig mer för är vad som händer om du krockar och anses vållande. Då går Trafikförsäkringsföreningen in och betalar motpartens skador, men de kan sedan kräva dig på ersättning.

Gissningsvis är trafikförsäkringen relativt billig för en elsparkcykel, sett till kostnaden för en eventuell skada.

https://www.tff.se/sv/krav/vad-galler-kravet/
Kostnad för skada

På TFF handlägger vi skador där minst ett inblandat fordon är oförsäkrat. Om du äger eller kör ett sådant fordon som bedömts ha orsakat olyckan, blir du ansvarig för en del av, eller i vissa fall hela, skadeersättningen till motparten.

Det minsta du som ägare blir skyldig att betala är 10 procent av det prisbasbelopp som gäller det år skadan inträffade. 10 procent av årets prisbasbelopp (2023) är 5 250 kronor. I vissa fall kan vi ha rätt att begära att föraren betalar alla kostnader för skadan, till exempel om föraren dömts för grovt brott i samband med olyckan.
Citera
2023-12-31, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Det du borde oroa dig mer för är vad som händer om du krockar och anses vållande. Då går Trafikförsäkringsföreningen in och betalar motpartens skador, men de kan sedan kräva dig på ersättning.

Gissningsvis är trafikförsäkringen relativt billig för en elsparkcykel, sett till kostnaden för en eventuell skada.

https://www.tff.se/sv/krav/vad-galler-kravet/
Kostnad för skada

På TFF handlägger vi skador där minst ett inblandat fordon är oförsäkrat. Om du äger eller kör ett sådant fordon som bedömts ha orsakat olyckan, blir du ansvarig för en del av, eller i vissa fall hela, skadeersättningen till motparten.

Det minsta du som ägare blir skyldig att betala är 10 procent av det prisbasbelopp som gäller det år skadan inträffade. 10 procent av årets prisbasbelopp (2023) är 5 250 kronor. I vissa fall kan vi ha rätt att begära att föraren betalar alla kostnader för skadan, till exempel om föraren dömts för grovt brott i samband med olyckan.
Tjena! Jag är 30 år och kör väldigt lugnt - saktar ner vid möte av andra cyklar / gående osv. Har som sagt åkt flitigt till o från jobbet i över 3 år utan att ens vara nära en kollision

Hittar endast försäkring för 130 kr / mån ~
Då kan jag nästan ta bilen, vilket Greta inte uppskattar.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in