2023-09-05, 14:20
Medlem
ThinkRightlys avatar
Jag har noll energi/ork/motivation.
Vill typ sitta och inte göra något förutom kolla på YouTube, runka och så.
Orkar inte städa och så vidare.
Är överkåt och besatt av snygga tjejer. (Men jag kan ju inte få nån snygg tjej.)
Jag har inget att leva för.
Tänker på självmord ca. några gånger per vecka men det varierar förstås.

Min fråga är helt enkelt: finns det nån medicin mot allt detta?
Citera
2023-09-05, 14:22
Avslutad
ja finns både antidepressiva och "motiverande " medicin som gör att du kommer enklare igång. Bara ta kontakt med psykiatrin eller vårdcentralen
Citera
2023-09-05, 14:23
Medlem
Ess85s avatar
Jag känner ungefär likadant som du och har testat i stort sett alla antidepressiva som finns, inget har hjälpt.
Citera
2023-09-05, 14:24
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
ja finns både antidepressiva och "motiverande " medicin som gör att du kommer enklare igång. Bara ta kontakt med psykiatrin eller vårdcentralen
Antidepressiva har jag testat förut i livet, det hjälpte inte.
Så det är sån där "motiverande" medicin som jag skulle vilja ha.
Okej jag ska väl ta kontakt med vårdcentralen eller psykiatrin.
Sen blir problemet för mig att uttrycka mig/förklara rätt för läkaren. Jag suger på att uttrycka mig muntligt och så. Lättare när jag skriver.
Citera
2023-09-05, 14:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Sen blir problemet för mig att uttrycka mig/förklara rätt för läkaren. Jag suger på att uttrycka mig muntligt och så. Lättare när jag skriver.

säg att du har koncentrationssvårigheter /är trögstartad. Finns ju ritalin elevans och liknande mediciner .
Citera
2023-09-05, 14:41
Medlem
Citat:

Har du möjligtvis autism? Känns som det på sättet du beskriver dina problem. Jag vet inte om en diagnos skulle hjälpa dig men den skulle definitivt inte skada heller. Du kommer få mycket mer resurser via vuxenhabilitering i form av samtalsstöd, kontaktpersoner och annat. Jag som också har autism har en kontaktperson som kommer hem och stämmer av läget bara. Dom anpassar sig efter dig så vill du bara sitta hemma och prata en liten stund går det men dom kan också om du vill ta med dig på fritidsaktiviter eller hushållsarbete. Det är inget jag själv utnyttjar på det sättet men det går.

Jag säger som sagt inte att du definitvt har autism men jag tror det och jag tycker du borde lyfta det när du tar kontakt med vården. Du kommer få prata med en psykolog sedan bli uppställd på en väntelista för utredning. Väntelistan är väldigt lång men efter tre månader så kan du begära extern remiss så går det snabbt. Har åtminstone för mig att de är 3 månader.

Jag känner med dig kompis för jag känner samma ensamhet och sorg över att inte få till det i relationer (både vänskapsmässiga och kärleksmässiga) men bara att få höra att någon bryr sig och ger dig stöd för att komma på banan igen kan göra väldigt mycket och det är därför jag uppskattar min kontaktperson och handläggare på soc. Dom är riktigt bra och klickar du inte med den första personen kan du testa en ny, allt anpassas utifrån dig och vad du mår bra av.
Senast redigerad av kidnappadIRL 2023-09-05 kl. 14:56.
Citera
2023-09-05, 14:56
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kidnappadIRL
Har du möjligtvis autism? Känns som det på sättet du beskriver dina problem. Jag vet inte om en diagnos skulle hjälpa dig men den skulle definitivt inte skada heller. Du kommer få mycket mer resurser via vuxenhabilitering i form av samtalsstöd, kontaktpersoner och annat. Jag som också har autism har en kontaktperson som kommer hem och stämmer av läget bara. Dom anpassar sig efter dig så vill du bara sitta hemma och prata en liten stund går det, om du vill göra aktiviteter eller hushållsarbete tar dom dig ut på det också. Det är inget jag själv utnyttjar på det sättet men det går.

Jag säger som sagt inte att du definitvt har autism men jag tror det och jag tycker du borde lyfta det när du tar kontakt med vården. Du kommer få prata med en psykolog sedan bli uppställd på en väntelista. Väntelistan är väldigt lång men efter tre månader så kan du begära extern remiss. Har åtminstone för mig att de är 3 månader.

Jag känner med dig kompis för jag känner samma ensamhet och sorg över att inte få till det i relationer (både vänskapsmässiga och kärleksmässiga) men bara att få höra att någon bryr sig och ger dig stöd för att komma på banan igen kan göra väldigt mycket och det är därför jag uppskattar min kontaktperson och handläggare på soc.
Ja jag fick autismspektrum diagnos i vuxen ålder.
Men jag hatar såna psykiska diagnoser, för då blir man behandlad som en vandrande diagnos istället för som en människa. Och det innebär en massa förutfattade meningar och missuppfattningar som folk har om diagnosen.
Ångrar att jag skaffade diagnosen.

Jag har haft kontaktperson och pratat med psykolog och så vidare men det hjälpte inte.
Kontaktpersonen stal bara tid och energi från mig, och jag behöver det motsatta.

Jag har ett arbete.
Citera
2023-09-05, 14:58
Bannlyst

Piller som pillertorskarna i tråden föreslår kommer bara förvärra saker för dig, antagligen putta in dig i ett allvarligt missbruk.

Det absolut bästa är att skjuta lite teso i skinkan och börja gymma ordentligt!
Citera
2023-09-05, 15:04
Medlem
Citat:
Ja jag fick autismspektrum diagnos i vuxen ålder.
Men jag hatar såna psykiska diagnoser, för då blir man behandlad som en vandrande diagnos istället för som en människa. Och det innebär en massa förutfattade meningar och missuppfattningar som folk har om diagnosen.
Ångrar att jag skaffade diagnosen.

Jag har haft kontaktperson och pratat med psykolog och så vidare men det hjälpte inte.
Kontaktpersonen stal bara tid och energi från mig, och jag behöver det motsatta.

Jag har ett arbete.

Okej, ska jag vara ärlig kommer detta bli svårt att lösa för dig då diagnosen inte försvinner bara, jag tror inte du kan medicinera bort dina problem då det handlar om begränsningar kopplat till din diagnos som gör att du mår som du gör. Jag har känt mig felbehandlad pga diagnosen vid ett par tillfällen men inte så illa kanske. Kanske har du kommit i kontakt med fel folk bara. Personera som hjälper dig är också människor som skiljer sig åt i både förmåga och entusiasm. Skulle det inte vara nice att gå ut på ett café och ta en kaffe med en kontaktperson som du känner dig väldigt trygg med samtidigt som du försöker ny medicinering? Min kontaktperson är verkligen guld och du kan säkert också hitta någon.
Senast redigerad av kidnappadIRL 2023-09-05 kl. 15:34.
Citera
2023-09-05, 15:05
Medlem
Glits avatar
Hur påverkas du av t.ex 200mg koffein? Blir du mer klar i huvudet och motiverad?

Eftersom att du mår så pass dåligt skulle jag rekommendera att beställa ett hälsotest via blodprov, där får du även ett läkarutlåtande gällande svaren.
Citera
2023-09-05, 15:09
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kidnappadIRL
Okej, ska jag vara ärlig kommer detta bli svårt att lösa för dig då diagnosen inte försvinner bara, jag tror inte du kan medicinera bort dina problem då det handlar om begränsningar kopplat till din diagnos som gör att du mår som du gör. Jag har känt mig felbehandlad pga diagnosen vid ett par tillfällen men inte så illa kanske. Kanske har du kommit i kontakt med fel folk bara. Personera som hjälper dig är också människor som skiljer sig åt i både förmåga och e. Skulle det inte vara nice att gå ut på ett café och ta en kaffe med en kontaktperson som du känner dig väldigt trygg med samtidigt som du försöker ny medicinering? Min kontaktperson är verkligen guld och du kan säkert också hitta någon.
Bara jobbigt att umgås med någon, speciellt på ett café.
Har inte ork/tid/lust att plöja genom 200 människor i ett försök att eventuellt (förmodligen inte) hitta den rätta.
Ja det är svårt.
Jag ska helt enkelt proppa i mig nåt läkemedel (men inte antidepressiva), för det är väl det enda som jag inte har testat.
Citera
2023-09-05, 15:11
Medlem
sommarlovs avatar
Ja, motion.
Du ska bli andfådd och hjärtat ska slå, i sådär 20 minuter.
I fullt dagsljus.

-Berätta hur det gick!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här