2006-08-01, 21:30
Medlem
Keffirs avatar
Har precis flyttat till en lägenhet för första gången och undrar vilken temperatur som är bäst att ha i kyl och frys.

Gärna en motivering varför
Citera
2006-08-01, 22:20
Medlem
Kyl:+4°C
Frys: -20°C

Kylvaror trivs bäst under +8°, då är det lagom att ha runt 4 grader för att ha lite marginal till "gränsen".
Detsamma gäller frysvaror, rekommenderas att förvaras vid max -18°, då är det lämpligt att ha -20° i frysen.
Citera
2006-08-01, 22:30
Medlem
Exakt så ja. Just de gradtalen brukar stå på förpackningarna, kolla på tex mjölkpaketet.
Citera
2006-08-01, 22:33
Medlem
tapirs avatar
-18 i frysen räcker. +6 i kylen kan vara gott om man är känslig för för kalla saker.
Citera
2006-08-01, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tapir
-18 i frysen räcker. +6 i kylen kan vara gott om man är känslig för för kalla saker.
Högre temp = kortare hållbarhet.
Citera
2006-08-02, 03:14
Medlem
Megaforces avatar
+5 är den högsta temperatur som rekommenderas i kyl. +4 är optimalt, men vissa kylskåp kan få problem med isbildning eftersom den automatiska defrostningen (som bara är hysteres i termostaten) kanske inte fungerar riktigt. Då får man öka lite försiktigt tills isbildningen upphör.

När det gäller frys så rekommenderas -18, men om man öppnar frysen ofta, dvs flera gånger per dag så bör man ha några grader kallare, eftersom temperaturen stiger en del vid varje öppning.
Citera
2006-08-02, 03:34
Medlem
tjaboooos avatar
har nog inte mer än 1-2+ i kylen och fan vet i frysen, slödrycken ska va ordentligt kall
är kallare än man behöver men inte märkt att nåt tagit skada av de.

har ett flong nytt kylskåp i bästa energiklassen så drar inte så fasligt med ström heller, specifierat till 299kwh hur man nu ska tolka det.
Citera
2006-08-02, 22:19
Medlem
Kyparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tapir

Precis vad jag läst också. Tydligen har någon forskat fram att dessa temperaturer är bäst ur både elförbrukning -och matvarusynpunkt.
Citera
2006-08-02, 22:59
Medlem
Angående kyltemp. så är det ofta så att kött du köper i affären max får förvaras vid +4, så ha det i åtanke om du ofta förvarar kött i kylen istället för att frysa in det direkt när du handlat.
Citera
2006-08-02, 23:08
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
har nog inte mer än 1-2+ i kylen och fan vet i frysen, slödrycken ska va ordentligt kall
är kallare än man behöver men inte märkt att nåt tagit skada av de.

har ett flong nytt kylskåp i bästa energiklassen så drar inte så fasligt med ström heller, specifierat till 299kwh hur man nu ska tolka det.
Kruxet är att kylskåp sällan har samma temperatur i hela skåpet. Det är rätt trist med frysta gurkor och tomater.
Citera
2006-08-02, 23:09
Medlem
Varnims avatar
Helt perfekt.

Satte precis på frysen i studentkorridoren nu efter en välbehövd avfrostning. Känns inte som jag har gjort annat än att springa och tömma grytor och torka golv när jag inte varit tillräckligt snabb idag. Eftersom vi har gratis el och öppnar den relativt ofta antar jag att jag ska köra på så låg temperatur som möjligt för bästa resultat?
Citera
2006-08-02, 23:30
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Kruxet är att kylskåp sällan har samma temperatur i hela skåpet. Det är rätt trist med frysta gurkor och tomater.

hahaha inte va så negativ nu, potatis blir jättelätt å skala när dom är halvfrösna
bara ta dom i handen och gnugga så lossnar skalet.
hände i mitt förra kylskåp som strax efter 2år fick för sej att löpa amok temperaturmässigt, va inte direkt kul då det tog över 2 veckor innan det fixades men som tur va så va de vinter så alla kylvaror åkte ner i en spann som stog i diskbänken med kallvatten rinnandes dygnet runt.
5-6 grader va inga problem att nå och bättre än rumstemperatur.

men sånt som dricker brukar ja ställa längst in längst ner där det är som kallast och margarin och liknande hamnar på hyllan längst upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in