Citat:
Ursprungligen postat av
surkorv
Hennes resonemang är alltså:
Provera ger hemska biverkningar men hon vill ändå ta dem eftersom hon ”bara tar dem i väntan på hysterektomin”, men spiral eller P-spruta som hon inte provat på minst 10 år och som skulle kunna hjälpa mot blödningarna OCH skulle kunna ha färre biverkningar än Provera vill hon absolut inte prova för det fick hon biverkningar av för över tio år sen.
Sen vill hon ha en irreversibel åtgärd som skulle kunna ge biverkningar i form av exempelvis framfall och inkontinens samt garanterar att hon aldrig kan bli gravid igen vilket hon senast ville bli för bara några månader sedan.
🙃
Jag tror inte att Hanna har gjort någon vidare djupgående research om hysterektomi. Hon vet bara att utan livmoder så slutar blödningarna men hon har säkert missat att eventuell ägglossningssmärta och PMS kan finnas kvar även efter operation, om äggstockar bevaras. Detta "påhitt" är lika ogenomtänkt som allt annat i hennes liv🙈
Jag gjorde en hysterektomi för 6 år sedan och har nu både främre- (blåsa) och bakre-(tjocktarm) framfall och slidtoppen har börjat sjunka ner. Råkade även ut för att ena urinledaren skars av under op. Hade nefrostomi i 6 mån och KAD i 6v efter op. Fick sepsis två gånger pga nefrostomin och den stent som satt i urinledaren. Njuren tog skada och har nu en vänsternjure som har nedsatt funktion (tur att man har två😉

. Är opererad för livmoderhalscancer och fick rådet att göra en hysterektomi för att minimera risken för återfall.
Säger till alla som tänker tanken på en operation att verkligen läsa på om allt, både för- och nackdelar. Nog för att jag hade maximal otur under operationen men risken finns hos alla.