2023-09-05, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vargunge1
du skottar snö och plockar skräp va?
Jag gjorde det i mina unga dagar.
Bra jobb!
Ju mer socialt ett jobb är, desto dummare är folk.
Till enkla jobb söker sig både dumma och intelligenta personer.
Sociala enkla jobb där jobbar dom största idioterna. Är det något du känner igen dig i?
Citera
2023-09-05, 14:40
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Och?

Och det var ganska märkligt att du valde ett kvalificerat yrke som exempel på något som lågbegåvade skulle jobba med. Det krävs ändå en viss intellektuell förmåga för att tillgodogöra sig högskolestudier.
Citera
2023-09-05, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Och det var ganska märkligt att du valde ett kvalificerat yrke som exempel på något som lågbegåvade skulle jobba med. Det krävs ändå en viss intellektuell förmåga för att tillgodogöra sig högskolestudier.
Jag valde inte det.
Men man läser väl inte mycket matte och liknande? Hela utbildningen består av seminarier där man diskuterar, och massa grupparbeten? Alltså en social utbildning rakt igenom?
Vari ligger den intellektuella utmaningen?
För någon som inte är extrovert ligger väl utmaningen i att härda ut i hönshuset?
Citera
2023-09-05, 14:56
Medlem
Undersköterskor / vårdbiträden?? BMA?? Och somalier
Citera
2023-09-05, 15:04
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Jag valde inte det.
Men man läser väl inte mycket matte och liknande? Hela utbildningen består av seminarier där man diskuterar, och massa grupparbeten? Alltså en social utbildning rakt igenom?
Vari ligger den intellektuella utmaningen?
För någon som inte är extrovert ligger väl utmaningen i att härda ut i hönshuset?

Förmodligen i den analytiska förmågan, kunna tänka i flera led, utanför boxen och dra egna slutsatser. För att jobba med HR är jag ganska säker på att du måste läsa arbetsrätt, så mycket juridik.
Citera
2023-09-05, 15:08
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Kan ju bara gå på personlig erfarenhet, men har arbetat med arbetsmarknadesfrågor i många år, och har träffat på en hel del spån.

Jag tror att de kliniskt lågbegåvade finns i hyfsat stor mängd inom följande yrken:

- Lantbruk och djurskötsel. Det är fortfarande inte ovanligt att lågbegåvade killar på landet (ofta med någon sorts traktorfetish), börjar jobba på någon gård i närheten, där hans farsa känner folk. De är nog färre idag än de var förr, men de finns. Saknar ofta körkort, och får åka med någon annan till lagården, alternativt cyklar.
Jag vet faktiskt flera fall där hela familjer med någon sorts genetisk begåvningsproblematik bor i gamla arbetarbostäder i anslutning till en större bondgård. Föräldrarna jobbar på gården, och det är givet att barnen ska de också. Fram tills de är arbetsföra åker de runt på fyrhjulingar på gårdsplanen och skjuter fåglar med hagelbössa.

- Bensinmack. Lågbegåvade snubbar älskar av någon anledning allt som har med fordon att göra, och hänger gärna på bensinmackar och pestar personalen, ofta så mycket och så länge att de till slut tjatar sig till någon sorts anställning. De står sällan i kassan (eftersom de inte kan räkna), men fungerar som någon sorts hjälpreda. Jättebra förstås att dessa personers arbetsförmåga kan tillvaratas på detta sätt.

- Skogsarbete. Röjsåg, avverkning, flistugg osv. Hyfsat farligt jobb, men det är en minst sagt brokig skara som ger sig ut på hyggena. Är mycket själv i skog och mark, och har ibland försökt samtala med dessa personer när jag stött på dem, och en del av dem verkar inte kunna formulera en fungerande mening.

- Hemtjänsten, boendestöd, mentalskötare. Yrken som inte kräver någon särskilt utbildning. Det finns gott om kompetenta och duktiga personer inom dessa yrken, men ofta märker man att de varit desperata efter folk, och hellre har en riktigt spån på plats, än att ha en vakans.

- Behandlingsassistent. Ofta omöjliga att skilja från de hjärnskadade tjackisar som de är satta att behandla. En majoritet ÄR faktiskt ex-tjackisar också, som fått utbildningen praktiskt taget på brevkurs. Och att man blir tjackis till att börja med, brukar bero på att man i princip är för dum för att hålla sig vaken.
Citera
2023-09-05, 15:09
Medlem
Nisse Gandhis avatar
I gratistidningen Vårt Malmö finns ett reportage med rubriken Sysselsättning. På en bild syns 3 personer varav 2 kommer från daglig verksamhet. Jobbet går ut på att plocka upp papper och annat skräp med hjälp av plocktång och sopsäck.

En av personerna kommer tydligen inte från daglig verksamhet och kallas handledare. Behövs det verkligen handledare för den här typen av arbete. Misstänker att många handledare med diffusa arbetsuppgifter både är lågutbildade och enfaldiga.
Citera
2023-09-05, 15:15
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Polis, ordningsvakter, socialtjänst

Det krävs höga betyg för att komma in på socionomprogrammet, så du har helt enkelt fel. Man är inte lågbegåvad i någon egentligen mening om man får anställning på socialtjänsten.
Människor är inte lågbegåvade för att du inte tycker om dem.

Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Cykelbud, Fodora, Uber, Bolt och diverse andra gig jobb

En grej som många missar, är de som är kliniskt lågbegåvade sällan klarar stress. Därför återfinns de nog oftare i yrken med låg stressnivå, och där de slipper ha eget ansvar.
Senast redigerad av Hovslättsmannen 2023-09-05 kl. 15:21.
Citera
2023-09-05, 15:19
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PIR-S17-400Volt
Lunchhakspersonal, vissa av dom är t o m utvecklingsstörda...

Städare från samhall i butiker... jösses vilka mongon

Alla jobb genom Samhall så utnyttjas man som slavarbete. Samhall borde läggas ned då de utnyttjar personer med bokstavskombinationer.
Citera
2023-09-05, 15:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
This.

Industrin vill jag ge ett slag för.

Men överlag är nog ganska många efterblivna i det här landet som knullas av fack, arbetsgivare och stat.
Kanske därför det kallas för fuckförbundet?
Citera
2023-09-05, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Tänkte faktiskt skriva hantverkare men dom ingår ju bland statligt subventionerade så du fick med den gruppen.
Nej, det gör dom inte. Med statligt subventionerade menar jag jobb där företaget får en summa per månad för att anställa vissa som är med i något arbetsmarknadspolitiskt program. Minns inte exakt vad det formen av anställning heter.
Citera
2023-09-05, 15:43
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storpungen69
Nej, det gör dom inte. Med statligt subventionerade menar jag jobb där företaget får en summa per månad för att anställa vissa som är med i något arbetsmarknadspolitiskt program. Minns inte exakt vad det formen av anställning heter.

Lönebidrag är det nog du menar. Det finns också anställningsformer som heter trygghetsanställning och offentlig skyddad anställning (OSA), men det är lite ovanligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in