2023-09-04, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av internrevisorn
Sverige har idag ca 340 myndigheter som anställer mängder av människor och sväljer otroligt mycket skattepengar. Vissa myndigheter är såklart viktiga (ex. polismyndigheten och försvarsmakten) medan andra vid första anblick känns onödiga. Om ni fick välja några myndigheter att lägga ner imorgon, vilka skulle det vara?

Jag skulle bomma igen bland annat:
- Forum för levande historia. Tycker redan jämställdhet är väldigt mycket på agendan och vet inte riktigt vad denna myndighet tillför.
- Nämnden för hemslöjdsfrågor. Ska våra skattepengar gå till att främja folk som sitter och täljer dagarna i ända?

Fullständig lista över alla myndigheter finns hos SCB (ännu en myndighet, men som jag tycker tillför något)

https://myndighetsregistret.scb.se/Myndighet

Mitt svar blir VARENDA MYNDIGHET. Är det genomtänkt svar ja. Låt människor vara fria istället för indoktorerade ägda slavar.
Varenda myndighet är kriminell fullständigt olagliga! Bara det att svensken vill? liksom 7nte vakna upp?! stockholmssyndromet tro? de hejar på förövarna,mördarna. Sverige är inget land perse utan ett företag! du ägs av företaget för de lurade din mor att skriva på FÖDELSEBEVIS, å tryckte sen en nål 7 din lilla HÄL och droppade ditt blod i SLUTNA CIRKLAR, en ritual med blodsband är nu undertecknat.
Alla kan bli fria! Men se videos på odysse,bitvhute osv STRAWMAN gå till hemsidorna de nämner osv DU måste läsa in dig i ämnet i alla deras HITTE-PÅ-LAGAR ! du är en lurad ägd slav,en produkt. Dina barn äger de! När får folket nog? Och låser in eller arkubuserar ansvariga?! när?!
Ingen ska vara beroende av nån fejk myndighet!
DETTA har lett till missbruk depressioner,självmord m.m m.m
De har ljugit om PRECIS ALLT. ALLT du vet lärt hört läst allt var lögner. Vem är fadern till alla lögner?
Citera
2023-09-04, 21:48
Medlem
Min erfarenhet är att ju mer oinsatt man är desto mer anser man att myndigheter ska avvecklas. Har man insyn i vad svenska myndigheter arbetar med förstår man att de alla har ett syfte och att de i de flesta fall inte kan ersättas med privata och vinstdrivande alternativ. Visst kan myndigheter i många fall effektiviseras men det sker ju också hela tiden.
Citera
2023-09-04, 22:02
Medlem
Det skulle fungera bättre om vi bara hade klanledare och delade in Sverige olika gäng. Indrivarna förmedlar olika medel mellan sig sjäva.

Lite fördjupad hederkultur och Romani Kris.

Mer prostitution och droger.

Sen hemskolning av barnen på det.
Citera
2023-09-04, 22:19
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Min erfarenhet är att ju mer oinsatt man är desto mer anser man att myndigheter ska avvecklas. Har man insyn i vad svenska myndigheter arbetar med förstår man att de alla har ett syfte och att de i de flesta fall inte kan ersättas med privata och vinstdrivande alternativ. Visst kan myndigheter i många fall effektiviseras men det sker ju också hela tiden.

Instämmer till fullo. Allt behöver inte vara så jäkla effektivt hela tiden heller. Slutresultatet blir bättre om uppgiften får ta sin tid och blir ordentligt genomarbetad.
Citera
2023-09-04, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av internrevisorn
Vissa myndigheter är såklart viktiga (ex. polismyndigheten och försvarsmakten)

Rent teoretiskt så kan man väl lägga ner dessa också och klumpa ihop verksamheterna i en "säkerhetsmyndigheten".
Citera
2023-09-04, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen

Verksamheterna kan ju vara OK ibland, men det slösas väldigt mycket inom myndigheter. Ledningarna verkar också tycka att det är deras ansvara att bedriva lobbyism mot politiker, regering och samhälle så att de får mer pengar. Jag har jobbat statligt och i projekt som jobbade över flera myndigheter så jag tycker mig ha lite insyn åtminstone.

Vad man än tycker om det så är det ganska slösaktigt att ha så många myndigheter. Varje myndighet innefattar stora fasta kostnader som skulle kunna delas med andra myndigheter. Det handlar om GD löner, lokaler, administrativ personal, datorsystem, databaser, osv. Eftersom myndigheter är separata så har ju alla sina egna helt fristående system som kostar multum. Istället kan man spara in en hel del på att ha verksamheter inom en myndighet.

Då kan man dela system, man kan dela lokaler och kompetens, man kan dela på utbildningar, man kan dela på administrativ personal, osv.
Citera
2023-09-05, 00:06
Medlem
Siffran är dock lite uppblåst i den meningen att det finns en del strukturella uppdelningar, som borde avskaffas, så som att varje Länsstyrelse är sin egen myndighet. Närmast varje högskola och universitet är också en egen myndighet.

Så det enkla svaret är väl en väldig massa av dem. De fyller helt enkelt inte en funktion som myndigheter. Behöver närmast varenda universitet var en egen separat myndighet osv? Behöver varje liten udda grupp och fråga en egen myndighet? Det verkar ha varit den enkla lösning för att politiker skall få verka vara duktiga och visa handlingskraft --- vi skapar en ny myndighet för att lösa problemet (och vanligen skapa ny problem). Gamla politiker och trotjänare behöver en avstjälpningsplats eller reträttpost. Vissa av dem verkar numera vara förtäckta lobbyorganisation för staten eller för sin egen fråga där de verkar driva frågor och linjer. De skall fan bara utföra saker. Inte hålla på och driva agendor.

I praktiken behövs en myndighet för att ta in pengar (skattemyndigheten/ekobrott/kronofogden), en för att betala ut pengar (försäkringskassan, men den bör nog byta namn), polismyndigheten (inre säkerhet, inkluderar även kriminalvården (som borde byta namn och inriktning)) och försvarsmakten (yttre säkerhet). Någon form av inrikesmyndighet och en utrikesmyndighet. Sedan borde det väl räcka?

Det går nog som sagt att ta listan och sortera in de övriga som kanske behöver leva vidare i någon form under dessa låt säga mindre än tio supermyndigheter (jag kan ha missat någon, eller det kan behövas en för att binda samman flera andra små myndigheter på ett smidigt sätt).

Resten? Tveksamt. Flera av dem kan säkert behövas finnas kvar som någon form av export eller ämnesspecifika grupp eller organisationer. Insorterad under en av de huvudsakliga myndigheterna.
Citera
2023-09-05, 00:17
Medlem
IceEyess avatar
Finns en uppsjö av överflödiga/onödiga myndigheter som bör avvecklas, däribland:

Diskrimineringsombudsmannen - Diskriminerande ärenden som regleras i brottsbalken kan väl hanteras som ett vanligt fall av ordnings/rättsväsendet.

Nämnden för hemslöjdsfrågor - En myndighet som syftar till att främja hemslöjd. Motivering till varför denna bör avvecklas känns överflödig.

Myndigheten för stöd till trossamfund - Det är 2023 och inte 1800-tal. Religion är en privatsak och ska således också finansieras den vägen.

Nordiska Afrikainstitutet - Att ens tanken på att upprätta denna myndighet är ett mysterium. En myndighet som syftar till att forska om Afrika. Vad är behovet av detta?
Citera
2023-09-05, 00:25
Bannlyst
Arbetsförmedlingen, helt utkonkurrerat av LInkedIn och andra plattformar idag, enda funktionen det har är att man måste in där för att få lyfta A-kassa. 11 000 jobbar här!

DO, vette fan vad dom gör och vad dom kan visa upp för resultat, 100 st heltidsanställda som tar in anmälningar från grinande svartskallar, lägg ner skiten!

MSB, allt där Dan Eliason befinner sig är skit och antagligen onödigt, lägg ner MSB och Dan.
Vad gör dom? skickar ut ett reklamblad om att ha vatten hemma och konserver? 1000 anställda.

Många miljarder som eldas för kråkorna här....
Citera
2023-09-05, 00:27
Medlem
Många säger arbetsförmedlingen men jag tror det mer handlar om att man ska effektivisera arbetsförmedlingen än att skrota helt
Citera
2023-09-05, 00:34
Medlem
OneTaps avatar
krono fogden. de e bara ett stort luft slott som blåser svenska befolkningen
Citera
2023-09-05, 00:40
Medlem
fluff995s avatar
IVO, JO och MPRT.
Jag är inte jätteinsatt i deras befogenheter.
Men de erfarenheter av dem jag har är att de är fullständigt tandlösa, och inte har några formella befogenheter alls att påverka verksamheterna de är satta att granska.
De är till för att lura allmänheten att den har någon möjlighet att åtgärda missförhållanden inom offentlig sektor, helt enkelt. Att fällas i dessa instanser spelar ingen roll alls för vården, eller polisen, eller public service. De kan ohindrat fortsätta precis som innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in