Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Du tror alltså att Bostrom är religiös? Det är iaf inte ett intryck får när jag läser vad han har skrivit. Hans argument är filosofiska, med logiska resonemang utifrån premisser som kan vara sanna eller falska, t ex om att datorernas prestanda kommer att fortsätta att utvecklas exponentiellt några decennier till. Religion? Han påstår ju inte ens att det måste vara så. Men OM det är plus lite annat så ....
Jag tänkte mer på de som tror på det och inte för ett filosofiskt resonemang, utan ser simuleringen som en realitet bara för att det är möjligt och menar att vi faktiskt lever i den.
Men allt går förstås tillbaka till programmeraren och vem som programmerar hans simulering och om det är simuleringar hela vägen ner. Idéerna är inte heller nya, om än med moderna maskiner. Det är samma som att vi är en tanke i någon annans medvetande.
Det är inte heller något man kan beräkna sannolikhet på, då vi inte ens kan visa att något i en simulering kan ha ett medvetande. Före man kan visa det är nog sannolikheten rätt nära noll. Kanske aldrig kommer att hända. Enligt mig, förmodligen inte förrän vi vet hur man skapar liv av bara materia.
Men då blir det kanske andra maskiner och något annat än en dataspelsvärld. Filmen Tron var väl en tidig variant av det hela, men idén har säkert funnits tidigare. Tar man bara komplexiteten i den värld vi lever i, blir det ännu större problem. Att bygga upp en värld från partikelnivå med nästan oändlig upplösning i en dator och med andra levande varelser med eller utan medvetande. Så visst, en filosofisk tankelek, men faktisk inte alls trolig. Men allt är möjligt även Gud.
Den slutliga frågan blir varför. Varför simulera denna extremt komplicerade värld så tråkig, för att jag ska inbilla mig att jag sitter i soffan och skriver ett inlägg på Flashback. Lite mer som Tron skulle jag nog vilja se.