• 4
  • 5
2023-09-04, 16:14
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
7000:-!?!? Vilken tidning då?
En lokaltidning, i två upplagor. Helt sjukt. Med tanke på att de hade ett program där vi själva skapade hela annonsen. Så de behövde liksom inte ens göra något faktiskt jobb själva
Citera
2023-09-04, 18:04
Medlem
Ett annat sätt om du vill underlätta för barnet/barnen i ditt slutskede av livet - om du tex skulle bli liggandes som man inte vet när det blir - skulle jag rekommendera dig att redan nu skriva en framtidsfullmakt som min mamma gjorde till mig och mina syskon. Det innebar att när hon inte kunde fatta egna beslut pga sjukdom så fanns fullmakten där och vi kunde gå in på hennes konton osv och betala räkningar osv. Dock behövdes det ytterligare en fullmakt för enbart banken. Detta för att inte behöva ta pengar ur egen ficka. Hon hade också medans hon fortfarande kunde avsatt pengar till var och en av oss som skulle täcka för begravning. Dessa på våra egna konton för när en person dör så tar det bara en vecka innan alla konton fryses och inte kan kommas åt ens med fullmakter förrän dödsboet är klart. Då måste pengar till begravning, annons, kanske flyttrensning mm tas ur egen ficka och alla har ju inte den möjligheten. Jag tänker själv skriva en sådan men det har jag tänkt ett tag men inte fått ändan ur.. lite tar det emot….
Senast redigerad av SnedGurka 2023-09-04 kl. 18:06. Anledning: Tillägg
Citera
2023-09-04, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Du måste ju i vilket fall göra av med kroppen på något sätt. Och ja, begravningar är sorgliga.
Vad kostar kremeringen ? Man betalar bara för det och askan kan dom väl göra vad dom vill med! Man kan ju köra masskremeringar så får man grupprabatt
Citera
2023-09-04, 22:39
Medlem
trickydicks avatar
När vi begravde farsan för ca 10 år sedan så vill jag minnas att begravningen (borglig) kostade 30-40 tusen inkl annons i tidningen. På den tiden var det många som läste tidningen, speciellt i hans generation. Kostnaden stod på dödsboet. En bra grej var att vi hade en jurist som gjorde bouppteckningen, det sparade oss 450,000:- Som farsans sambo ville ha. Tips fins det eventuella tvistemål på arv, ta in en jurist som kan säga svart på vitt hur det ligger till.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in