• 1
  • 2
2023-09-04, 21:11
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jag r inte kristen eller religis, s jag vet inte riktigt vad du vill pst. Visst har vi alla illusioner, men det betyder inte att man vill att hela ens liv ska vara en stor fet illusion utan riktiga medvetande varelser som man har pverkad.

Ursktar, det lt bara som att du var hrt luttrad och tech-skeptisk.

Nmen en illusion kan ju vara jttebra. Tex skulle jag klippa hcken med VR-glasgon s blir nd hcken klippt, vad r problemet?

Tnk om du skriver med AI just nu men nd fr ett intellektuellt och emotionellt utbyte? Skulle det spela ngon roll d?

Citat:
Digniteten att cklas av sig sjlv vill man ju inte bli av med.
Varfr? Det lter ju befriande?
Citera
2023-09-05, 01:30
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C41K0
Ursktar, det lt bara som att du var hrt luttrad och tech-skeptisk.

Nmen en illusion kan ju vara jttebra. Tex skulle jag klippa hcken med VR-glasgon s blir nd hcken klippt, vad r problemet?

Tnk om du skriver med AI just nu men nd fr ett intellektuellt och emotionellt utbyte? Skulle det spela ngon roll d?

Varfr? Det lter ju befriande?

Det spelar nog ingen roll i nuvarande momentet d jag lever i blissful ignorance om vem jag talar med, men ifall jag skulle veta att jag skulle konversera med enbart icke-medvetna varelser och leva ett liv som var frprogrammerad s skulle jag antagligen tacka nej frn den referensramen.

Nr man vl r mitt i illusionen s kan man ju inte lngre vlja, allt ser sant ut och drfr r det sant.

Men skulle jag vilja leva ett liv dr till och med min egen mamma bara projicerar falsk krlek? Dr alla mina interaktioner r med ickemedvetna projiceringar? Det knns tomt, det knns meningslst, s jag tackar nog nej till erbjudandet. En jag som lever i en slags fake egotrip skulle skert korrumperas bortom igenknnande dessutom, s det skulle upphra att vara jag som lever ut drmlivet.
Citera
2023-09-05, 08:31
Medlem
Serotoninupptagsblockerare och allt detta r ju utvecklade fr att hja lyckonivn och pminner ju drfr om din hypotetiska nanobot. En del individer har hga niver av serotonin frn brjan och r antagligen med frnjda med livet n de som tvrtom har lga niver. Lagom r bst och mnga saker balanseras kring en normalfrdelning.
Citera
2023-09-05, 12:08
Citat:
Det spelar nog ingen roll i nuvarande momentet d jag lever i blissful ignorance om vem jag talar med, men ifall jag skulle veta att jag skulle konversera med enbart icke-medvetna varelser och leva ett liv som var frprogrammerad s skulle jag antagligen tacka nej frn den referensramen.

Nr man vl r mitt i illusionen s kan man ju inte lngre vlja, allt ser sant ut och drfr r det sant.

Men skulle jag vilja leva ett liv dr till och med min egen mamma bara projicerar falsk krlek? Dr alla mina interaktioner r med ickemedvetna projiceringar? Det knns tomt, det knns meningslst, s jag tackar nog nej till erbjudandet. En jag som lever i en slags fake egotrip skulle skert korrumperas bortom igenknnande dessutom, s det skulle upphra att vara jag som lever ut drmlivet.
Jag frstr att du stter vrde vid kthet fr "kthetens skull" men jag ser verkligen inte pongen med det.

Du vet ju faktiskt inte helt och hllet om det r genuin eller falsk krlek som din mamma projicerar. Du gr ett rimligt antagande utifrn sannolikhet att hon lskar dig sklart men egentligen s spelar det vl ingen roll?

Varfr mste just det ha mening? Kan man inte istllet hitta mening i andra saker?
Tex vissa gr sin hobby till ett jobb medans andra har ett jobb fr att kunna gra sin hobby.
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Serotoninupptagsblockerare och allt detta r ju utvecklade fr att hja lyckonivn och pminner ju drfr om din hypotetiska nanobot. En del individer har hga niver av serotonin frn brjan och r antagligen med frnjda med livet n de som tvrtom har lga niver. Lagom r bst och mnga saker balanseras kring en normalfrdelning.
Precis exakt nanobottarna vore som livets socker mot livets salt.
Senast redigerad av C41K0 2023-09-05 kl. 12:36. Anledning: vpn aktiverar tysk-engelsk grammatik
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in