Citat:
Ursprungligen postat av
C41K0
Ursäktar, det lät bara som att du var hårt luttrad och tech-skeptisk.
Nämen en illusion kan ju vara jättebra. Tex skulle jag klippa häcken med VR-glasögon så blir ändå häcken klippt, vad är problemet?
Tänk om du skriver med AI just nu men ändå får ett intellektuellt och emotionellt utbyte? Skulle det spela någon roll då?
Varför? Det låter ju befriande?
Det spelar nog ingen roll i nuvarande momentet då jag lever i blissful ignorance om vem jag talar med, men ifall jag skulle veta att jag skulle konversera med enbart icke-medvetna varelser och leva ett liv som var förprogrammerad så skulle jag antagligen tacka nej från den referensramen.
När man väl är mitt i illusionen så kan man ju inte längre välja, allt ser sant ut och därför är det sant.
Men skulle jag vilja leva ett liv där till och med min egen mamma bara projicerar falsk kärlek? Där alla mina interaktioner är med ickemedvetna projiceringar? Det känns tomt, det känns meningslöst, så jag tackar nog nej till erbjudandet. En jag som lever i en slags fake egotrip skulle säkert korrumperas bortom igenkännande dessutom, så det skulle upphöra att vara jag som lever ut drömlivet.