• 1
  • 2
2023-09-04, 21:11
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jag är inte kristen eller religiös, så jag vet inte riktigt vad du vill påstå. Visst har vi alla illusioner, men det betyder inte att man vill att hela ens liv ska vara en stor fet illusion utan riktiga medvetande varelser som man har påverkad.

Ursäktar, det lät bara som att du var hårt luttrad och tech-skeptisk.

Nämen en illusion kan ju vara jättebra. Tex skulle jag klippa häcken med VR-glasögon så blir ändå häcken klippt, vad är problemet?

Tänk om du skriver med AI just nu men ändå får ett intellektuellt och emotionellt utbyte? Skulle det spela någon roll då?

Citat:
Digniteten att äcklas av sig själv vill man ju inte bli av med.
Varför? Det låter ju befriande?
Citera
2023-09-05, 01:30
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C41K0
Ursäktar, det lät bara som att du var hårt luttrad och tech-skeptisk.

Nämen en illusion kan ju vara jättebra. Tex skulle jag klippa häcken med VR-glasögon så blir ändå häcken klippt, vad är problemet?

Tänk om du skriver med AI just nu men ändå får ett intellektuellt och emotionellt utbyte? Skulle det spela någon roll då?

Varför? Det låter ju befriande?

Det spelar nog ingen roll i nuvarande momentet då jag lever i blissful ignorance om vem jag talar med, men ifall jag skulle veta att jag skulle konversera med enbart icke-medvetna varelser och leva ett liv som var förprogrammerad så skulle jag antagligen tacka nej från den referensramen.

När man väl är mitt i illusionen så kan man ju inte längre välja, allt ser sant ut och därför är det sant.

Men skulle jag vilja leva ett liv där till och med min egen mamma bara projicerar falsk kärlek? Där alla mina interaktioner är med ickemedvetna projiceringar? Det känns tomt, det känns meningslöst, så jag tackar nog nej till erbjudandet. En jag som lever i en slags fake egotrip skulle säkert korrumperas bortom igenkännande dessutom, så det skulle upphöra att vara jag som lever ut drömlivet.
Citera
2023-09-05, 08:31
Medlem
Serotoninupptagsblockerare och allt detta är ju utvecklade för att höja lyckonivån och påminner ju därför om din hypotetiska nanobot. En del individer har höga nivåer av serotonin från början och är antagligen med förnöjda med livet än de som tvärtom har låga nivåer. Lagom är bäst och många saker balanseras kring en normalfördelning.
Citera
2023-09-05, 12:08
Citat:
Det spelar nog ingen roll i nuvarande momentet då jag lever i blissful ignorance om vem jag talar med, men ifall jag skulle veta att jag skulle konversera med enbart icke-medvetna varelser och leva ett liv som var förprogrammerad så skulle jag antagligen tacka nej från den referensramen.

När man väl är mitt i illusionen så kan man ju inte längre välja, allt ser sant ut och därför är det sant.

Men skulle jag vilja leva ett liv där till och med min egen mamma bara projicerar falsk kärlek? Där alla mina interaktioner är med ickemedvetna projiceringar? Det känns tomt, det känns meningslöst, så jag tackar nog nej till erbjudandet. En jag som lever i en slags fake egotrip skulle säkert korrumperas bortom igenkännande dessutom, så det skulle upphöra att vara jag som lever ut drömlivet.
Jag förstår att du sätter värde vid äkthet för "äkthetens skull" men jag ser verkligen inte poängen med det.

Du vet ju faktiskt inte helt och hållet om det är genuin eller falsk kärlek som din mamma projicerar. Du gör ett rimligt antagande utifrån sannolikhet att hon älskar dig såklart men egentligen så spelar det väl ingen roll?

Varför måste just det ha mening? Kan man inte istället hitta mening i andra saker?
Tex vissa gör sin hobby till ett jobb medans andra har ett jobb för att kunna göra sin hobby.
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Serotoninupptagsblockerare och allt detta är ju utvecklade för att höja lyckonivån och påminner ju därför om din hypotetiska nanobot. En del individer har höga nivåer av serotonin från början och är antagligen med förnöjda med livet än de som tvärtom har låga nivåer. Lagom är bäst och många saker balanseras kring en normalfördelning.
Precis exakt nanobottarna vore som livets socker mot livets salt.
Senast redigerad av C41K0 2023-09-05 kl. 12:36. Anledning: vpn aktiverar tysk-engelsk grammatik
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in