Citat:
Intressant iakttagelse. Förvisso har man sett nån mer ukrainare på högre nivå uttala sig, men det är väldigt centrerat kring honom.Det pågår ett krig, det är fullt kaos. Man kan hävda att vapnen förstördes i en drönarattack. Sen säljer man dem till Afrika. Ingen kommer att gå och kolla i en ruin om det fanns vapen där.
Zelensky har sparkat i princip alla och ersatt dem med nya. Googla på det och du kommer hitta en strid ström. Kanske är det rätt, kanske inte. Men det är skumt att Zelensky typ är enda ansiktet ut. Jag kan rapa upp 10 olika ryssar som är kända i samband med kriget, men bara en ukrainare. Det signiferar något.
Zelensky har sparkat i princip alla och ersatt dem med nya. Googla på det och du kommer hitta en strid ström. Kanske är det rätt, kanske inte. Men det är skumt att Zelensky typ är enda ansiktet ut. Jag kan rapa upp 10 olika ryssar som är kända i samband med kriget, men bara en ukrainare. Det signiferar något.
Och visst är han perfekt i den rollen.
Om man jämför med andra ”befrielsekamper” så tänker jag på Sydafrika med Nelson Mandela och Desmond Tutu, men där var ju situationen annorlunda. Polen hade Lech Walesa, men också där var situationen annorlunda.
Man ”utser” en frontfigur som får symbolisera kampen men utöver de olika situationerna i exemplen ovan så har ju också medielandskapet förändrats sen dess varför fler personer egentligen borde kunna bli ”framlyfta”.
Och uppenbarligen är medierna med på den teatern …
Zelensky tillåts diktera vår vardag: vilken choklad vi ska äta, huruvida vi ska få snusa eller inte samt vilka bilar vi ska åka i. Och vi rättar oss efter det både helt urskillningslöst och inkonsekvent: chokladen (Marabou; Mondelez) plockar vi bort men inte glassen (GB; Unilever) fastän bägge är lika goda kålsupare.