2023-09-03, 17:55
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Det var det inte. Left Hand Path är vanlig hederlig death metal enligt nordiskt mönster. Det var på plattan Wolverine Blues som kom några år senare som death'n'roll-soundet började växa fram.
Helt korrekt! My bad.
Citera
2023-09-03, 19:40
Medlem
fuzzpedals avatar
Buzzcocks - You Tear Me Up (tillsammans med Rude Kids - Marquee och några andra låtar från ungefär samma era) lade grunden för D-beat, men Discharge (och The Varukers, plus säkert några fler samtida band) definierade genren.
Citera
2023-09-04, 19:04
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Du får tacka Nile Rodgers för basgången, den är från Chics Good Times.
https://youtu.be/oQT9rT74WYM
Senast redigerad av SalthavsStjaert 2023-09-04 kl. 19:07.
Citera
2023-09-04, 19:06
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuzzpedal
Buzzcocks - You Tear Me Up (tillsammans med Rude Kids - Marquee och några andra låtar från ungefär samma era) lade grunden för D-beat, men Discharge (och The Varukers, plus säkert några fler samtida band) definierade genren.
https://youtu.be/hHfG52BRRBY
Citera
2023-09-04, 21:33
Medlem
mohnomishes avatar
Inte en låt, men plattan Second Annual Report med Throbbing Gristle definierade industrigenren. Släppt på deras eget skivbolag Industrial Records med en titel som andades grådaskig kontorsmonotoni och ett sound som blandade maskingnissel med löpande bandets rytmiska dunk. Grunden var lagd.
Citera
2023-09-04, 22:10
Medlem
Adelaides avatar
Många genrer kan spåras tillbaka till minst en Black Sabbath-låt. Black Sabbath uppfann i princip grungen redan 1970 (Hand Of Doom). Andra exempel är stonerrock (Sweet Leaf), doom (Black Sabbath, Into The Void m.fl) och thrash (Symptom Of The Universe), samt diverse annat.
Citera
2023-09-04, 22:23
Medlem
526s avatar
Bauhaus - Bela Lugosi's Dead 1979
Anses vara första riktiga Goth låten.
https://www.youtube.com/watch?v=Yy9h2q_dr9k

Men egentligen var det nog Venus in Furs med Velvet Underground, eller The End med The Doors
Senast redigerad av 526 2023-09-04 kl. 22:28.
Citera
2023-09-04, 22:31
Medlem
Blitzkrieg bop med Ramones släpptes 1976
Jag anser det vara den första punklåten som nådde massorna. Trashmen, sonics, iggy osv lade grunden, men det blev inte punk förrän våra judiska hjältar mörsade iväg sitt självtitlade album.
Citera
2023-09-04, 23:01
Medlem
SagaVestenBootss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalthavsStjaert

Black Sabbath - Black Sabbath - 1969
https://youtu.be/fRGk9P-r0_o

Både Heavy metal och Doom metal.
Citera
2023-09-05, 16:11
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Blitzkrieg bop med Ramones släpptes 1976
Jag anser det vara den första punklåten som nådde massorna. Trashmen, sonics, iggy osv lade grunden, men det blev inte punk förrän våra judiska hjältar mörsade iväg sitt självtitlade album.

Stämmer inte. The Who var före med My Generation 1965. Både texten och låtuppbyggnaden är så punk det kan bli.
Citera
2023-09-05, 17:52
Medlem
Bartman777s avatar
Ja, punken kom väl redan på 60-talet lite smått har jag fått för mig, även om jag inte har några konkreta exempel. Men det är min uppfattning.
Citera
2023-09-05, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Stämmer inte. The Who var före med My Generation 1965. Både texten och låtuppbyggnaden är så punk det kan bli.
Jag älskar The who, Sonics, Stooges osv, och kan hålla med om att det fanns föregångare. Ska man vara vidsynt såfinns det band som spelade punk redan på 50talet som tex Link Wray, Challengers osv. Men jag håller ändå fast vid att det är en viss skillnad och att punken som den skulle bli känd som genre startades med Ramones. Får man göra en till gränsdragning så anser jag att Hardcore som genre sparkade loss med "Minor threats - minor threat" tidigt åttiotal. Inte för dem var först, men dem slog och gav genren en plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in