• 1
  • 2
2023-09-03, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kikenoan
Hej Flashback

Har sökt en del på nätet men hittar inte direkt ser jag söker så jag tänkte kolla om det finns någon här, som kanske jobbar inom eller har erfarenhet från fiskeindustrin i Sverige.

Jag går i tankarna om att köpa en lite större fiskebåt och börja fiska på heltid, men har ganska många frågetecken som jag skulle vilja reda ut.

Går det att leva på fiske i Sverige?
Vart finns det mycket fisk?
Vad ska man fiska för typ av fisk?
Vad krävs för att få göra det professionellt? Mängder, tillstånd mm?
Vart skulle man kunna sälja fisken? Helst till en mellanhand som isåfall köper allt.

Skulle det gå att bedriva profesionellt fiske i tex Vättern?

Tack på förhand!

Vill inte måla Ulf kristersson på väggen och döda dina drömmar, men jag känner lite att du kanske ska mjukstarta med att "bara" fiska.

Bor själv vid eu:s största insjö med bil,båt och alla dessa fördelar.
Skaffa en lite båt på 5-6m och prova vad du får upp med rimlig arbetsinsats och kolla om det finns typ restauranger i närheten som är intresserade att köpa NÄR du fått upp firrarna eller om du kan avyttra till bekanta.
Risken är att du står där med en hel sump med id, mört och några spånskivegäddor som bara fransoserna vill ha.

Tänk självhushåll innan du siktar för stort.

Tillstånd -> sen.....
Citera
2023-09-21, 15:28
Medlem
MuscleSharks avatar
Om man är nybörjare så kanske man ska börja lite försiktigt och testa på lite amatörfiske först.
Fiske kan vara mycket roande. Men att göra det till en heltidsgrej är det inte alla som fixar.

Börja fiska först är mitt tips. Lär dig grunderna.
Rikta in dig på Gädda, Gös och Abborre till att börja med. Lagom för en nybörjare.
Citera
2023-09-21, 15:35
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Hej Flashback

Har sökt en del på nätet men hittar inte direkt ser jag söker så jag tänkte kolla om det finns någon här, som kanske jobbar inom eller har erfarenhet från fiskeindustrin i Sverige.

Jag går i tankarna om att köpa en lite större fiskebåt och börja fiska på heltid, men har ganska många frågetecken som jag skulle vilja reda ut.

Vart skulle man kunna sälja fisken? Helst till en mellanhand som isåfall köper allt.

Tack på förhand!

Kan du någonting om båtar, kan du någonting om mer eller mindre proffsfiske? Får intrycket att du är en sån som startar diverse projekt du gått och funderat ett tag på, som verkar roliga, men att du saknar kunskaper, sånt man brukar behöva få med sig genom uppväxten, utbildning osv.
Citera
2023-09-21, 17:11
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Hej Flashback

Har sökt en del på nätet men hittar inte direkt...

Tack på förhand!

Då har du inte sökt tillräckligt bra

En enkel googling visar att det finns 19 licensierade yrkesfiskare i Vättern. Man fiskar mest efter öring, röding och sik med bottensatta nät. Det totala uttaget är drygt 40 ton. Visst fiske efter lake förekommer i strandnära områden.

Periodvis fångas det en hel del kräftor i Vättern.

Ska du få ekonomi i sådan här verksamhet, ska du nog förädla fisken själv. Starta ett rökeri eller en fiskrestaurang.
Citera
2025-01-18, 06:15
Medlem
Nej det går inte idag och det är en industri som varit utdöd i 25-30 år, har viss erfarenhet inom detta, redan för 25 år sedan var det svårt ekonomiskt, dom fick bidrag för att det skulle gå runt, dom som hade sådan hade ärvt företagen och båtarna av sina släktingar, redan då var det ingen som startade upp nytt, Sverige har inget att erbjuda inom fiske, du får söka dig till Norge eller kanske ännu längre iväg, för övrigt ett tufft hårt arbete, hade varit kul och höra dig nu ett par år efter trådstarten
Citera
2025-01-19, 16:39
Medlem
Yrkesfiske är svårt att klara sig på även för de som är uppfödda in i den svängen och har både båtar, redskap och kompetens i arv.

Därtill ett farligt och fysiskt slitsamt yrke.

Så en mycket stark avrådan från att ge sig in i den svängen.

Ett förslag: Fråga en yrkesfiskare om du kan följa med som pryo en månad. Jag tror du kommer att släppa alla tankar på att bli fiskare efter den betan.

Annars är det allmänt tragiskt att en så gammal och traditionsrik näring dör ut. Särskilt det kustnära småskaliga fisket. Svenska folket har överlevt tack vare strömmingen sedan stenåldern.

Ett kulturarv som försvinner. En mycket större och tyngre förlust än om rennäringen skulle försvinna.
Citera
2025-01-25, 19:38
Medlem
Leva som i att du ska tjäna pengar på det?
Det om något är ju helt idiotiskt idag när fiskebestånden är så utfiskade.
Beror dock på vad du ska fiska för art.

Att leva på fiske endast för att ha mat är ju inga som helst problem och det kan du göra även utan båt.
Ska du absolut bo på båt så är det väl vars smälla upp några solpaneler och må vindsnurror som genererar el till din frys så du kan förvara fisken där och äta dom de dagar du inte lyckas få nån.

Vill du leva extremt billigt så köp en båt du kan sova i och sen äter du bara fisk,pulvermos och typ ris.
Ge mig fan på att du skulle kunna klara dig på 300kr i månaden.
5kg ris kostar inte många kronor och tar nån vecka att äta upp.
Pulvermos kostar väl 5kr per portion.
Citera
2025-05-03, 06:38
Medlem
Leva på fiske klart det går men hårt liv. Har man små utgifter och inga barn att försörja kan det vara superhärligt vissa tider på året. Men beckmörkt halvstorm ösregn och 0grader är det ett straff. Skulle nog rekommendera att behålla 8-4 jobbet och kanske ta ledigt en dag i veckan så du får 3 dar i veckan då du kan fiska
Citera
2025-05-03, 06:44
Medlem
Finns väl ingen fisk kvar i sjöar och hav.
Till och med fiskmåsarna har fattat det och är inne i städerna.
Citera
2025-05-03, 17:29
Medlem
Muppetys avatar
Vet en som försörjde sig på yrkesfiske här i Skåne, det gick väl runt för honom i.a.f. Men nån gång hade han gjort nått fel (vet inte om det var medvetet) o fick böta 40 000 kr för brott mot fiskelagen, så det är nog inte bara att lägga ut lite nät här o där o fånga vad som än fastnar i det...

EDIT: Det var minst 10-15 år sen jag vet att han fortfarande höll på med fiske.
Senast redigerad av Muppety 2025-05-03 kl. 17:39.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in