2023-09-01, 21:32
Moderator
OceanDeeps avatar
Hur ser scam sättet ut just nu? Frun har lagt in pengar via kortet revolut som hon precis skaffat. Jag såg några screenshoots från "telegram" appen med qr kod och vanliga fake saldon från kontot så vad händer?

Ghostandet startade nästan direkt om man läser mellan raderna, att han hade mycket att göra. Han har en bild som successfull 50 åring. Lol.

Uttaget som ska göras på måndag om 3 dagar tror jag att snubben kommer att förhalla eller så startas exitprocessen vilken är ungefär att du måste betala avgifter för att ta ut pengarna. Beroende på hur "kalla" de är kan de lämma tillbaka alla pengar men förlora en större framtida insättning.

Jag har sagt mitt och finns inga pengar för en större framtida insättning.

Hur kan jag förklara eller få henne att förstå. Jag är spara och hon är slösa.

Hur lång tid tar det tills de marinerat av sin förlust och eller dumhet för att säga att hon är dum går inte. Svaret är: "Jag gör vad jag vill med mina pengar. Detta är bara en liten förlust i värsta fall." Ja, när ekonomin är knapper så investerar man i skit. Bravo!

Alla som investerar pengar via någon annan, telefonförsäljae eller annan media i usd eller betalning via krypto. På skumma hemsidor som har VANLIGA namn som länkas i reklam på sociala medier Instagam Facebook Tiktok fake kommentarer i horder, im från någon

Jag har också gått på en nit 15 år sedan, men, men, inte mycket hjärnsubstans i mitt huvud då. Det känns inte som att folk pratar om det utan fler blir lurade och känner skuldkänslor och skam och håller det inom sig själva. Acceptera och gå vidare, hjälp dig själv att gå framåt än att vara arg, grina och lipa även om det ingår i processen framåt.
Senast redigerad av OceanDeep 2023-09-01 kl. 21:44.
Citera
2023-09-01, 21:39
Bannlyst

Pengar är väl den vanligaste orsaken till skilsmässa, och är man gifta och har familj, då anser i alla fall jag att det inte finns något "jag" och "mitt", det är era gemensamma tillgångar som hon slarvar bort.

Ett rejält kvartssamtal vid köksbordet mellan 4 någon utan distraktioner är nog på sin plats för att det inte ska spåra ut till något missbruk eller liknande...

hon kan ge pengarna till Revolutkonto istället så gör jag något roligt med dom!
Citera
2023-09-02, 00:57
Moderator
OceanDeeps avatar
Jag vet inte men det har tagit sig en vändning.

Scammern har satt ett frö hos frun att börja "investera"

Vad kommer du att investera i då frågar jag? Jo, jag ska fråga snubben. OK tänker ja, inte bra. Även om han nämnt "Google" och "Tesla". Kontot har gått upp cirka 90% och i kontot finns 11,000 dollar... snubben tar 10% av vinsten.

Självkart är det rätt åt helvete på ett sätt.

Förtroende i botten. Men det är så det är. Hon är på det sättet och alltid varit. Svår att övertyga. Det jobbigaste är att gå runt i stan när hon plötsligt går åt vänster eller höger när jag går andra hållet och jag står som ett frågetecken. Du vill alltså gå samma väg som du kom och jag är lite mer äventyrlig och vill ta andra vägen tillbaka...
Citera
2023-09-17, 15:36
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Jag vet inte men det har tagit sig en vändning.

Scammern har satt ett frö hos frun att börja "investera"

Vad kommer du att investera i då frågar jag? Jo, jag ska fråga snubben. OK tänker ja, inte bra. Även om han nämnt "Google" och "Tesla". Kontot har gått upp cirka 90% och i kontot finns 11,000 dollar... snubben tar 10% av vinsten.

Självkart är det rätt åt helvete på ett sätt.

Förtroende i botten. Men det är så det är. Hon är på det sättet och alltid varit. Svår att övertyga. Det jobbigaste är att gå runt i stan när hon plötsligt går åt vänster eller höger när jag går andra hållet och jag står som ett frågetecken. Du vill alltså gå samma väg som du kom och jag är lite mer äventyrlig och vill ta andra vägen tillbaka...

Jag skulle gärna vilja att du klargjorde hur scammen är uppbyggd här, det är lite oklart för mig iallafall.

1. Har hon fört över pengar till någon annans konto som investerar åt henne (och kan ta pengarna och sticka närsomhelst).

2. Betalar hon någon ”guru” på internet för investeringsråd men har kontroll över pengarna som faktiskt investerats?

Självklart ska du oavsett inte acceptera att hon äventyrar er gemensamma ekonomi men som Mark Twain ska ha sagt: It’s easier to fool a man than to convince him that he’s being fooled, det gäller fruntimmer också.

Har du något namn på gubben eller organisationen hon lurats av?
Citera
2023-09-17, 16:49
Medlem
Kanske är dags för er att tillsammans lyssna på dokumentären Ponzibedrägeriet Kambua.
https://sverigesradio.se/artikel/dokumentarstips-ponzibedrageriet-kambua

Hon är inte ensam om att dras med i denna typ av bedrägerier. Det viktiga är att avbryta så snabbt som möjligt trots att det kanske känns som en stor skam att blivit lurad. Gäller att minimera skadan.

Varför skulle någon hjälpa helt okända människor att tjäna pengar? Med deras fantastiska metoder med 25 % ränta så skulle de tjäna så mycket pengar på sitt eget sparkapital att de inte behöver provision från andra. Det innebär ju bara en risk om fler skulle använda deras fantastiska metoder. En sak om man hjälper sina bästa kompisar men aldrig någonsin att man skulle riskera allt genom att hjälpa en okänd som din fru i detta fall.

Det är bara att konstatera att det handlar om ett bedrägeri som måste avbrytas omedelbart.
Citera
2023-09-18, 01:12
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Jag skulle gärna vilja att du klargjorde hur scammen är uppbyggd här, det är lite oklart för mig iallafall.

1. Har hon fört över pengar till någon annans konto som investerar åt henne (och kan ta pengarna och sticka närsomhelst).

...

Självklart ska du oavsett inte acceptera att hon äventyrar er gemensamma ekonomi men som Mark Twain ska ha sagt: It’s easier to fool a man than to convince him that he’s being fooled, det gäller fruntimmer också.

Har du något namn på gubben eller organisationen hon lurats av?
Det var ett bra citat. Där lärde jag mig något.

Velox global investment tror jag det var. Jag har redan glömt och det är inte viktigt. Det viktiga är att inte investera pengar och skicka dessa via konstiga vägar som via ett kreditkort, via handel med cryptovalutor och eller om all komunnikation sker på engelska med någon som ringt eller mailat dig så är det garanterat bedrägerivarning.

Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Kanske är dags för er att tillsammans lyssna på dokumentären Ponzibedrägeriet Kambua.
https://sverigesradio.se/artikel/dokumentarstips-ponzibedrageriet-kambua

...
Varför skulle någon hjälpa helt okända människor att tjäna pengar? Med deras fantastiska metoder med 25 % ränta så skulle de tjäna så mycket pengar på sitt eget sparkapital att de inte behöver provision från andra. Det innebär ju bara en risk om fler skulle använda deras fantastiska metoder. En sak om man hjälper sina bästa kompisar men aldrig någonsin att man skulle riskera allt genom att hjälpa en okänd som din fru i detta fall. ...
Ja, med lite tid tillsammans kunde vi lyssnat på sådant men jag prioriterar andra frågor. Lite svårt att stoppa investeringen då jag får reda på den och hur den gått till och mina öron gräver sig in i hjärnan. Ekonomi är inte hennes starka sida då de tar otroligt mycket tid för henne att komma fram. Hon fattar fortfarande inte att 100% ränta på ett lån är synonymt med sms lån och eller att räntan faktiskt är 100%. Den är endast lägre än hennes andra lån på 400,000 kr där hon då jämför det nya lånet som har samma månadsavgift eller lägre trots den ansenliga summan av totalt lånebelopp om 8,000 kr.

Precis. Så fort man tror att man ska få mer än 3-12% på kapital per år är det tid för grisarnarna att börja flyga. Notera sarkarsmen och att man härmed behåller sina pengar. Tilda, Matilda, Göran och Bert slipper nu förlora sin kosing. Dock ringer någon och säger sig vara en svensk myndighet och begär bankid och pengarna försvinner den vägen istället.
Citera
2023-09-18, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Det var ett bra citat. Där lärde jag mig något.

Velox global investment tror jag det var. Jag har redan glömt och det är inte viktigt. Det viktiga är att inte investera pengar och skicka dessa via konstiga vägar som via ett kreditkort, via handel med cryptovalutor och eller om all komunnikation sker på engelska med någon som ringt eller mailat dig så är det garanterat bedrägerivarning.

Ja, med lite tid tillsammans kunde vi lyssnat på sådant men jag prioriterar andra frågor. Lite svårt att stoppa investeringen då jag får reda på den och hur den gått till och mina öron gräver sig in i hjärnan. Ekonomi är inte hennes starka sida då de tar otroligt mycket tid för henne att komma fram. Hon fattar fortfarande inte att 100% ränta på ett lån är synonymt med sms lån och eller att räntan faktiskt är 100%. Den är endast lägre än hennes andra lån på 400,000 kr där hon då jämför det nya lånet som har samma månadsavgift eller lägre trots den ansenliga summan av totalt lånebelopp om 8,000 kr.

Precis. Så fort man tror att man ska få mer än 3-12% på kapital per år är det tid för grisarnarna att börja flyga. Notera sarkarsmen och att man härmed behåller sina pengar. Tilda, Matilda, Göran och Bert slipper nu förlora sin kosing. Dock ringer någon och säger sig vara en svensk myndighet och begär bankid och pengarna försvinner den vägen istället.
Det är inget fel med blankolån eller SMS-lån som en del väljer att kalla dem. Det viktigaste är att man håller lånen så små som möjligt och att man lånar till något som man VERKLIGEN behöver. Det är just det sistnämnda som är det viktiga, att man bara lånar till viktiga saker som man inte klarar sig utan. Då spelar det mindre roll om räntan är på 25 % eller 125 %. För är det verkligen viktigt så behöver man pengarna snabbt och smidigt.
Citera
2023-09-18, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Varför skulle någon hjälpa helt okända människor att tjäna pengar? Med deras fantastiska metoder med 25 % ränta så skulle de tjäna så mycket pengar på sitt eget sparkapital att de inte behöver provision från andra.
Nu är det i och för sig så även seriösa fonder arbetar. Förvisso kan man investera bara eget kapital, men om man dessutom kan investera andras och få provision tjänar man mycket mer.

Just i det här fallet låter det dock som ett rent bedrägeri. Bästa chansen att få tillbaka några pengar är att försöka övertyga bedragaren att om han verkar seriös och betalar tillbaka redan investerat kapital har han chans att få en ny kund med än mer pengar som är villig att investera: "Min rika faster tror det här är ett rent bedrägeri och att jag aldrig kommer få tillbaka några pengar. Hur skall jag övertyga henne om att det är seriöst?"
Citera
2023-09-18, 13:11
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Nu är det i och för sig så även seriösa fonder arbetar. Förvisso kan man investera bara eget kapital, men om man dessutom kan investera andras och få provision tjänar man mycket mer.

Just i det här fallet låter det dock som ett rent bedrägeri. Bästa chansen att få tillbaka några pengar är att försöka övertyga bedragaren att om han verkar seriös och betalar tillbaka redan investerat kapital har han chans att få en ny kund med än mer pengar som är villig att investera: "Min rika faster tror det här är ett rent bedrägeri och att jag aldrig kommer få tillbaka några pengar. Hur skall jag övertyga henne om att det är seriöst?"
Jag fattar vad du menar men hon har slängt dem i sjön och är nöjd med det. Hon har redan glömt bort eller aktivt valt att inte diskutera det då jag redan sagt att det var ett bedrägeri. Hon hade tidigare diskuterat lite med sina arbetskamrater men investeringsplattformen var nog inget de pratade om eller att man ska hålla sig till språket i landet till att börja med.

Den skeva bilden fortsätter varför jag inte tar ut och lever ut värre med tanke på att jag har mina pengar investerade. Jag gör misstag också så det blev lite minus detta året och utgifterna i hemmet har ju också gått rejält uppåt. Dock har inflationen inte något stort med saken att göra och allt löser sig med tiden ändå då pengarnas arbete ger avkastning långsamt varje dag precis som de ska göra.

Pengarna arbetar och slavar hårt för sin härskare. Alla kan ha egna pengar som jobbar åt dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in