Citat:
Ursprungligen postat av
Smutz
Jag skulle gärna vilja att du klargjorde hur scammen är uppbyggd här, det är lite oklart för mig iallafall.
1. Har hon fört över pengar till någon annans konto som investerar åt henne (och kan ta pengarna och sticka närsomhelst).
...
Självklart ska du oavsett inte acceptera att hon äventyrar er gemensamma ekonomi men som Mark Twain ska ha sagt: It’s easier to fool a man than to convince him that he’s being fooled, det gäller fruntimmer också.
Har du något namn på gubben eller organisationen hon lurats av?
Det var ett bra citat. Där lärde jag mig något.
Velox global investment tror jag det var. Jag har redan glömt och det är inte viktigt. Det viktiga är att inte investera pengar och skicka dessa via konstiga vägar som via ett kreditkort, via handel med cryptovalutor och eller om all komunnikation sker på engelska med någon som ringt eller mailat dig så är det garanterat bedrägerivarning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mynicname
Kanske är dags för er att tillsammans lyssna på dokumentären Ponzibedrägeriet Kambua.
https://sverigesradio.se/artikel/dokumentarstips-ponzibedrageriet-kambua
...
Varför skulle någon hjälpa helt okända människor att tjäna pengar? Med deras fantastiska metoder med 25 % ränta så skulle de tjäna så mycket pengar på sitt eget sparkapital att de inte behöver provision från andra. Det innebär ju bara en risk om fler skulle använda deras fantastiska metoder. En sak om man hjälper sina bästa kompisar men aldrig någonsin att man skulle riskera allt genom att hjälpa en okänd som din fru i detta fall. ...
Ja, med lite tid tillsammans kunde vi lyssnat på sådant men jag prioriterar andra frågor. Lite svårt att stoppa investeringen då jag får reda på den och hur den gått till och mina öron gräver sig in i hjärnan. Ekonomi är inte hennes starka sida då de tar otroligt mycket tid för henne att komma fram. Hon fattar fortfarande inte att 100% ränta på ett lån är synonymt med sms lån och eller att räntan faktiskt är 100%. Den är endast lägre än hennes andra lån på 400,000 kr där hon då jämför det nya lånet som har samma månadsavgift eller lägre trots den ansenliga summan av totalt lånebelopp om 8,000 kr.
Precis. Så fort man tror att man ska få mer än 3-12% på kapital per år är det tid för grisarnarna att börja flyga. Notera sarkarsmen och att man härmed behåller sina pengar. Tilda, Matilda, Göran och Bert slipper nu förlora sin kosing. Dock ringer någon och säger sig vara en svensk myndighet och begär bankid och pengarna försvinner den vägen istället.